شناسهٔ خبر: 20701543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جهاد دانشگاهی:

25میلیاردریال برای تکمیل پژوهشکده گیاهان دارویی کهگیلویه وبویراحمدنیاز است

یاسوج- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه وبویراحمد گفت که برای تکمیل و تجهیز پژوهشکده گیاهان دارویی در استان که از سال 1394 تاکنون نیز مجوز راه اندازی آن صادر شده افزون بر 25 میلیارد ریال مورد نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد سبحانی روز شنبه در نشست با خبرنگاران در یاسوج اظهار داشت که براساس این مجوز که تنها کار مطالعاتی آن انجام شده، قرار بود که حدود 50 درصد این میزان اعتبار توسط مجموعه استانداری کهگیلویه وبویراحمد تامین شود که تاکنون این امر تحقق نشده است.
وی تصریح کرد که با تکمیل و راه اندازی این مرکز برای 12نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود.
سبحانی بیان کرد که سند توسعه گیاهان دارویی استان برای نخستین بار تدوین شده و به تصویب سازمان های متولی و معاونت علمی رئیس جمهوری نیز رسیده است.
رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه وبویراحمد سرمایه گذاری بر روی کاشت و توسعه صادرات گیاهان دارویی را یکی از محورهای مهم رونق و شکوفایی در کهگیلویه وبویراحمد دانست و گفت که وجود بیش از 40درصد گونه های گیاهی کشور ظرفیت مناسبی در این استان محسوب می شود.
کهگیلویه وبویراحمد دارای 46 گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.
بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تصریح کرد: تبدیل مراتع به محل کشت گیاهان دارویی بهترین راهکار برای پیشگیری از تخریب آن است.
منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد در همین زمینه اعلام کرد که تاکنون ظرف 2 سال گذشته افزون بر 34 هزار هکتار گیاه دارویی از نوع آنغوزه و در این استان کشت شده است.
عمده‌ترین گونه‌های گیاه مرتعی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد شامل بهمن، یونجه وحشی، خار زرد، شکر تیغال، گاگوش، پنیرک و گل بنفشه است.
کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت ایران دارای یک ‌میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع است.
وی همچنین شمار دانشجویان مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان را افزون بر یکهزار و 150 نفر دانست و گفت که تعداد دانشجویان ظرف 2 سال گذشته حدود 12 درصد کاهش یافته است.
وی ابراز داشت که گرایش بیش از حد به مدرک گرایی و دوری از رسالت و اهداف اصلی دانشگاه علمی و کاربردی دلیل اصلی در کاهش روزافزون تعداد دانشجویان بوده است.
خبرنگار: حمید جهان **انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005

انتهای پیام /*

نظر شما