شناسهٔ خبر: 20680816 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نمایندگان کنسولی ایران در عربستان مستقر شدند

71021

سرپرست معاونت حج و عمره از صدور ویزای عربستان برای نمایندگان کنسولی و سفر آن‌ها به این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هیات رسمی وزارت امور خارجه کشورمان به ریاست «سعید خرازی» برای ارائه خدمات کنسولی و حقوقی به زائران ایرانی امروز، پنجشنبه ۱۲ مردادماه ایران را به مقصد مدینه ترک کردند.

نصرالله فرهمند ـ سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ نیز در گزارشی که به شورای برنامه‌ریزی وهماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ارائه کرد، با اشاره به روند طبیعی صدور روادید حج برای زائران ایرانی از سوی عربستان، اظهار کرد: ۱۰ نفر از ماموران کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان امروز  به عربستان اعزام و در شهرهای جده، مدینه و مکه مستقر شدند.

دفاتر کنسولی و سفارتخانه ایران پس از قطع روابط عربستان با ایران، بیش از یک سال است که در این کشور تعطیل شده، ایران در تفاهم با وزارت خارجه عربستان تاکید کرده بود که همزمان با حضور زائران ایرانی باید نمایندگان وزارت خارجه برای پیگیری مسائل حقوقی و کنسولی اتباع ایرانی در این کشور حضور داشته باشند. این یکی از بندهای پر چالش دو طرف بود که سرانجام عربستان با صدور ویزا برای نمایندگان وزارت خارجه کشورمان به این چالش که حتی بر روی اعزام زائران ایرانی به حج سایه انداخته بود، پایان داد.

حضور 11 هزار ایرانی تا پایان امروز در مدینه

در ادامه‌ی نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز و پیش از عزیمت سرپرست حجاج ایرانی به عربستان، برگزار شد، حمید محمدی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ به اقدامات صورت گرفته برای انتقال هوایی حجاج ایرانی به سرزمین وحی اشاره کرد و از تشکیل  ستاد ویژه‌ای در ایستگاه‌های پروازی برای ارائه خدمات به زائران در صورت بروز تاخیر در پروازها خبرداد.

وی افزود: تاکنون با حدود ۳۰ پرواز بیش از ۸ هزار زائر به مدینه مشرف شده‌اند و خوشبختانه در حوزه‌های اسکان و تغذیه مشکل خاصی وجود ندارد، درحوزه پزشکی نیز در مانگاه‌ها به سرعت فعال می‌شوند.

براساس پیش‌بینی سازمان حج و زیارت، شمار زائران اعزامی به عربستان تا پایان امروز، پنجشنبه به حدود 11 هزار نفر می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در ادامه‌ی این شورا با اشاره به محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج و تشکر از ایشان، اظهار کرد: این بیانات در جامعه بسیار تاثیرگذار بود و با آرامش خاطری که در مردم و خدمتگزاران درعرصه حج و زیارت ایجاد شد شرایط برای برگزاری حجی آرام و مطلوب فراهم‌ترشده است.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر این‌که دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف حوزه حج تلاش کنند زائران درخروج از کشور دغدغه خاطری نداشته باشند، افزود: برای بررسی وضعیت زائران و رفع نواقص احتمالی روزجمعه و زودتر از سال های قبل عازم عربستان خواهد شد.

داروهای ارسالی به عربستان درحال ترخیص است

دکتر سیدعلی مرعشی ـ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ـ نیز گفت: فعالیت هیأت کارشناسی اعزامی به عربستان برای تجهیز درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های  مکه و مدینه با توجه به تفاهم‌های صورت گرفته با طرف سعودی ادامه دارد و داروهای ارسالی به عربستان درحال ترخیص است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه‌ی این سخنان، تاکید کرد: شش درمانگاه مدینه هر چه سریعتر تجهیز و با استقرار زائران در هتل‌ها درخصوص توصیه‌های پزشکی در حرمین شریفین و مشاعر، اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد.

ثبت‌نام عتبات برای عرفه آغاز شده

محسن نظافتی ـ مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت ـ و محمد جواد دانشیار ـ مدیرعامل شرکت شمسا ـ نیز از برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای اعزام زائران به عتبات در ایام عرفه گزارشی ارائه  کردند و اعلام شد که ثبت نام از زائران برای اعزام روزانه ۱۰۰ کاروان در حد فاصل چهارم تا نهم شهریور آغاز شده است.

انتهای پیام

نظر شما