شناسهٔ خبر: 20661207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش اختصاصی مشرق/

آخرین تحولات میدانی غوطه شرقی؛ راهبرد جبهه مقاومت برای آزادی غده سرطانی دمشق چیست؟ + نقشه میدانی و عکس

پس از آن که تیر تروریست ها در غوطه شرقی دمشق به سنگ خورد، نیروهای متحد به سرعت عملیاتی را برای تامین امنیت بیشتر پایتخت در دستور کار قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، عناصر تروریستی در غوطه شرقی دمشق، اوایل فروردین ماه سال جاری شانس خود را برای شعله ورکردن درگیری ها در پایتخت آزمایش کردند و در روزهای نخست موفق به پیشروی های محدود شدند.

با ورود نیروهای کمکی و تازه نفس ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت، تروریست ها در موضع دفاعی قرار گرفتند و پس از مدت کوتاهی تمامی مناطق تصرف شده باز پس گرفته شد و آرامش به پایتخت بازگشت.

پس از آن که تیر تروریست ها در غوطه شرقی دمشق به سنگ خورد، نیروهای متحد به سرعت عملیاتی را برای تامین امنیت بیشتر پایتخت در دستور کار قرار دادند که منجر به پاکسازی کامل محله های « القابون، برزه و تشرین» شد.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

تامین نسبی امنیت پایتخت، تصویب کاهش مناطق تنش و اولویت نبرد با تروریست های داعش در شرق سوریه باعث شد درگیری ها در غوطه شرقی دمشق تا حدودی کاهش یابد و بیشترین تمرکز به سایر جبهه های فعال معطوف شود.

پس از عملیات موفق نیروهای متحد در شرق سوریه، یک بار دیگر همه نگاه ها به غوطه شرقی دمشق و پاکسازی غده سرطانی پایتخت یعنی محله « جوبر» جلب شد و البته این بار راهبردی جدیدی برای آزادی کامل این محله در دستور کار قرار گرفت.

نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت حزب الله در مرحله جدید عملیات در تلاش هستند با پیشروی در عمق محله « عین ترما»، ارتباط تروریست ها را در محله جوبر قطع و آنان را به طور کامل محاصره کنند.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

حالا این سوال مطرح می شود چرا نیروهای متحد به صورت مستقیم برای پاکسازی محله جوبر وارد عمل نشدند و محله عین ترما را در این مقطع زمانی انتخاب کردند که در پاسخ باید گفت: در گذشته نیروهای سوری و مقاومت در چند مرحله شانس خود را برای پاکسازی این محله حساس امتحان کردند اما وجود تونل های متعدد، تراکم مجتمع های مسکونی و تله های انفجاری باعث شد روند پیشروی ها کند و تلفات جانی قابل توجه ای به نیروهای متحد وارد شود.

در راهبرد جدید برای کاهش خسارت های جانی، مالی و همچنین افزایش سرعت پیشروی ها، نیروهای متحدد درصدد هستند با رساندن خود به پل « زملکا» در عمق محله عین ترما، تمامی راه های پشتیبانی و امدادی منتهی را به محله جوبر قطع کنند.

باید توجه داشت عناصر تروریستی جبهه النصره، فیلق الرحمن و احرار الشام در محله جوبر مستقر هستند و همرزمان آنان در جبهه های دیگر غوطه شرقی با گروه تروریستی جیش الاسلام درگیر هستند.
 
ضربات سنگین وارد شده به این سه گروه تروریستی و درگیر بودن آنان با گروه تروریستی جیش الاسلام در غوطه شرقی عاملی دیگری بود که باعث شد نیروهای متحد از فرصت به وجود آمده بهره ببرند و محله جوبر را برای پاکسازی انتخاب کنند چرا که این سه گروه تروریستی ضعیف شده در این محله مستقر هستند.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت حزب الله درصدد هستند پس از پاکسازی کامل محله های عین ترما، جوبر، زملکا و عربین در گام نهایی برای پاکسازی شهرک دوما، مرکز تجمع تروریست ها در غوطه شرقی دمشق وارد عمل شوند.

اگرچه پاکسازی هر یک از محله های مورد اشاره شاید ماهها طول بکشد اما پیروزی های گام به گام در غوطه شرقی یک امتیاز ویژه برای دیپلمات های سیاسی سوریه به شمار می آید زیرا آنان می توانند با دست برتر در مذاکرات شرکت کنند.

از سویی دیگر باید توجه داشت با وجود پاکسازی های صورت گرفته، پایتخت سوریه همچنان از طرف تروریست های با روحیه مستقر در غوطه شرقی دمشق در معرض تهدید قرار دارد و هر پیروزی در این جبهه حائز اهمیت است.

به گزارش مشرق، در یک سال گذشته حدود ۲۰ درصد مناطق آلوده غوطه شرقی دمشق از وجود عناصر تروریستی پاکسازی شده است؛ در دو ماه گذشته هم نزدیک به ۶ کیلومتر مربع از مناطق آلوده محله عین ترما به کنترل نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه درآمده است.

فاصله نیروهای متحد در محله عین ترما با پل راهبردی « زملکا» به ۹۰۰ متر کاهش یافته است؛ در صورتی که نیروها بتوانند خود را به این پل راهبردی برسانند ارتباط تروریست ها در محله جوبر با غوطه شرقی قطع می شود و آنان در محاصره قرار می گیرند.

در جریان عملیات در محله عین ترما، تاکنون ۴۰۵ تن از تروریست های جبهه النصره و فیلق الرحمن کشته و زخمی شده اند. قابل ذکر است آتش بس در غوطه شرقی شامل تروریست های جبهه النصره نمی شود.


 

نظر شما