شناسهٔ خبر: 20619850 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیماری زغالی بلوط ذخیرگاه ژنیتکی جنگل های بلوط شمال شرق را تهدید می کند

صاحب‌خبر -

اصغر سمیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون مبارزه با این بیماری قارچی در جنگل های بلوط توسط یک پیمانکار در حال انجام است.
وی با بیان اینکه هنوز میزان سطح آلوده جنگل های بلوط استان بطور کامل مشخص نشده است، افزود: جنگل های بلوط خراسان شمالی از2 سال پیش با بیماری قارچی زغالی بلوط درگیر و در این راستا عرصه های جنگلی بلوط در حوالی کانون های آلوده شناسایی شده پارسال دوباره دچار این بیماری شده است.
سمیعی خاطرنشان کرد: این مناطق جنگلی در شهرستان مانه و سملقان، ذخایر ارزشمند به شمار می رود و به لحاظ اکولوژیکی ژنتیکی گردشگری از حساسیت زیادی برخوردار است.
سمیعی در باره اقدامات انجام شده برای برای مهار این بیماری اظهار کرد: تنها راه کنترل بیماری، معدوم سازی پایه ای آلوده است و با این روش تلاش می شود تا بیماری به سایر نقاط جنگلی تسری پیدا نکند.
وی تصریح کرد: برای کنترل زغالی بلوط، پایه های آلوده شناسایی شده و قطع می شوند و در کوره هایی سوزانده می شوند.
سمیعی درباره علت بروز بیماری زغالی بلوط گفت: درختان بلوط در جنگل های استان طی سال های گذشته در اثر خشک سالی و تنش های بی آبی دچار ضعف شده و در برابر بیماری ضعیف شده اند.
وی خاطرنشان کرد: درختانی از مناطق جنگلی که در عمق کمتری از خاک رویش داشته اند، بیشتر در معرض این بیماری قرار گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: پارسال نیز 400 هکتار از جنگل های بلوط استان به بیماری قارچی زغالی بلوط آلوده شد که مبارزه در سطح 50 هکتار به روش معدوم سازی پایه های آلوده، انجام شد و بر اساس این گزارش، سطح آلوده به این بیماری در جنگل های استان در مقایسه با پارسال کمتر شده است.
جنگل های هیرکانی خراسان شمالی با بیش از ۲۵ هزار هکتار وسعت، در مناطق جوزک، درکش و هاور قرار دارند که منطقه حدفاصل دو ناحیه رویشی خزری و ایران تورانی محسوب می شود و به لحاظ اکولوژیکی شاخص های دو ناحیه رویشی را در بر می گیرد و دارای شرایط محیطی شکننده است و به همین لحاظ که در صورت وارد شدن هر گونه استرس و یا تخریب، برگشت پذیری این مناطق به حالت اولیه بسیار زمان بر است.
گونه های اصلی جنگل های هیرکانی استان شامل گونه هایی همچون بلوط، زبان گنجشک، افرا شیردار، کچف، داغ داغان، سیاه تلو، زرشک و چنار است.
جنگل های هیرکانی به دلیل اینکه در ناحیه نیمه مرطوب واقع شده اند به لحاظ اکولوژیکی از اهمیت بسیار زیادی در زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی برخوردارند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

نظر شما