شناسهٔ خبر: 20587323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عقب‌نشینی عربستان به نفع ایران در پروازهای حج

71474

همان‌طور که در چند روز گذشته نیز گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای درباره چگونگی مدیریت پروازهای حج مطرح شده بود، به نظر می‌رسد در عمل عربستان سعودی علاقه خود به حضور در پروازهای حج ایران را کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در طول سال‌های گذشته و پیش از به وجود آمدن مشکلاتی که به توقف عملیات حج ایرانی‌ها در سال قبل منجر شد، به شکل سنتی انجام پروازهای حج میان ایرلاین‌های ایرانی و سعودی تقسیم می‌شد و به این ترتیب 50 درصد بازار به هر یک از دو کشور می‌رسید.

این نوع از عملکرد که بر اساس تعهدات بین‌المللی صنعت هوایی انجام می‌شود تا دو طرف بتوانند به طور مساوی از بازارهای مشترک به وجود آمده، استفاده کند، بنا بود در عملیات حج امسال نیز پیگیری شود.

به این ترتیب مقامات ایرانی در برنامه‌ریزی‌های ابتدایی خود اعلام کردند نیمی از پروازهای زائران ایرانی را ایران‌ایر و نیمی دیگر را ایرلاین‌های سعودی انجام خواهند داد. هر چند از ابتدا نیز این ابهام مطرح بود که احتمال دارد شرکت‌های سعودی بنا به دلایل مد نظر خود حضور خود را در پروازهای ایرانی کاهش دهند.

وزارت راه و شهرسازی صبح امروز اعلام کرده پس از گمانه‌زنی‌های مختلف عربستان نیمی از بازار خود را به ایرلاین‌های ایرانی واگذار کرده است و به این ترتیب 75 درصد از پروازهای امسال حجاج ایرانی را هواپیماهای داخلی کشور مدیریت خواهند کرد.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری عملیات حج امسال از روزهای ابتدایی مردادماه آغاز شده و تا روز چهارم مهرماه و بازگشت آخرین گروه از زائران ادامه خواهد داشت و در این فرایند هواپیماهای مختلفی از بدنه ناوگان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این بین پرنده‌های باریک بدنه نیز یکی از اصلی ترین گزینه‌ها خواهند بود.

به دنبال بالا گرفتن اختلافات سیاسی میان ایران و عربستان سال گذشته عملیات حج تمتع ایرانیان متوقف شد و پس از انجام مذاکرات گسترده از امسال دوباره از سر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما