شناسهٔ خبر: 20571945 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

آبله‌مرغان در بارداری صدمات جدی به جنین می‌زند

اغلب 95 درصد بزرگسالان به دلیل ابتلا در کودکی به آبله‌مرغان، نسبت به این بیماری مصون هستند اما اگر خانمی نسبت به این بیماری مصون نباشد، در صورت تماس نزدیک با فرد یا کودک مبتلا یا حتی انتقال تنفسی ذرات آلوده، احتمال ابتلای او بسیار است.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین:در دوران بارداری، ممکن است عفونت‌ها در دو زمان به جنین حمله‌ور شوند؛ یکی در دوران جنینی و یکی حول و حوش زایمان. یک خانم باردار نیز مانند هر انسان دیگری ممکن است دچار عفونت‌هایی مثل آبله مرغان، سرخک، سرخجه، آنفلوآنزا، اوریون و... شود یا در تماس با افرادی مبتلا، به این عفونت‌ها دچار شود. دراین خصوص نظر دکتر مریم خادم، متخصص زنان و زایمان  جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آیا آبله‌مرغان می‌تواند در بارداری به جنین آسیب برساند؟
به گزارش شفا آنلاین:اغلب 95 درصد بزرگسالان به دلیل ابتلا در کودکی به آبله‌مرغان، <Chicken pox>نسبت به این بیماری مصون هستند اما اگر خانمی نسبت به این بیماری مصون نباشد، در صورت تماس نزدیک با فرد یا کودک مبتلا یا حتی انتقال تنفسی ذرات آلوده، احتمال ابتلای او بسیار است. در این حالت خانم علائمی شبیه سرماخوردگی پیدا می‌کند و بعد ضایعات وزیکولر (آبدار) آبله مرغان پدیدار می‌شوند که معمولا شدت آن از شدت آبله‌مرغان زمان کودکی بیشتر بوده و حتی ممکن است پنومونی (عفونت ریه) رخ دهد. مهم است که بدانیم عفونت از یک روز قبل از زدن بثورات تا زمان خشک شدن آنها قابل سرایت است و بنابراین احتمال دارد از مادر باردار به فرزندان کوچک وی یا سایر افراد خانواده سرایت کند. 


در سه ماهه دوم بارداری احتمال ابتلای جنین زیاد است
متاسفانه ویروس آبله‌مرغان حتی با درمان و بهبود کامل نیز می‌تواند سال‌ها بعد عود و ایجاد زونا کند. بیشترین زمان سرایت این بیماری از مادر به جنین، حدود هفته سیزدهم تا بیستم حاملگی (سه ماهه دوم) است. ابتلای جنین پس از 20 هفتگی نادر است. علاوه بر این، صدمات جنینی معمولا شدید هستند و شامل عفونت‌های چشمی، کوچک ماندن چشم‌ها، از بین رفتن قشر مغز، کاهش رشد و نقایص پوستی و استخوانی جنین می‌شوند اما به هر حال حتی در سه ماهه دوم احتمال ابتلای جنین در مادر مبتلا، تنها دو درصد است. 

از سویی دیگر ابتلا به آبله‌مرغان در مادر در حول و حوش زایمان، خطری جدی برای نوزاد است زیرا هنوز پادتن آن در بدن مادر تشکیل نشده تا از جنین محافظت کند. بنابراین اگر خانمی از پنج روز قبل از زایمان تا دو روز پس از آن علائم آبله‌مرغان را نشان دهد باید حتما به نوزاد وی به محض تولد، ایمنوگلوبین واریسلا تزریق شود، در غیر این صورت نیمی از این نوزادان مبتلاشده و حداقل نیمی از مبتلایان، می‌میرند.سلامانه



نظر شما