شناسهٔ خبر: 20571927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آمریکا: پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران، نقض روح برجام و یکی از قطعنامه های شورای امنیت است آمریکا: پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران، نقض روح برجام و یکی از قطعنامه های شورای امنیت است

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمریکا: پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران، نقض روح برجام و یکی از قطعنامه های شورای امنیت است

وزارت‌خارجه امریکا در واکنش به پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، گفته است ایران با این کارش 'روح برجام' و یکی از قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

به گزارش انتخاب، ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر "سیمرغ" را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده است.

هدر نوآرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره به خبرنگاران گفت که آمریکا، این پرتاب موشک را نقض یکی از قطع‌نامه‌های سازمان ملل می‌داند و هم‌چنین نقض روح توافق هسته‌ای.

قطع‌نامه ۱۹۲۹ که تابستان هفت سال پیش و در پی بالاگرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت تصویب شد، تهران را از هرگونه فعالیت در زمینه موشک‌هایی که توانایی حمل سلاح هسته‌ای دارند، منع کرد.

اما پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، شورای امنیت سازمان ملل قطع نامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد که جای قطع‌نامه‌های قبلی را گرفت. در این قطع نامه جدید، ایران برای هشت سال از فعالیت درباره موشک‌هایی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شوند، منع شده است. در قطع‌نامه ۱۹۲۹ که با اجرای توافق کنار گذاشته می‌شود، این ممنوعیت شامل هرگونه موشکی بود که توانایی حمل سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

ایران می‌گوید از آن‌جا که این موشک‌ها را برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کند، آزمایش‌های موشکی‌اش مشمول قطع‌نامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.


نظر شما