شناسهٔ خبر: 20571876 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

ارمغان این هفته ناشرین اندیشه‌ای برای مخاطبینشان چه بود؟

بررسی روشنگری از جنبه‌های مختلف در اروپا و اسلام از امانوئل کانت تا مسلمانان لیبرال و بیان علل خرافه‌گرایی و راه‌های خرافه‌زدایی از مهم‌ترین عناوین کتاب‌های اندیشه‌ای بازار نشر در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در هفته‌ای‌که گذشت موضوعاتی مانند «گفتگوهای دینی در زیمبابوه»، «ترجمه؛ فعالیتی هدفمند»، «حقوق عمومی و دانش نظام‌ساز»، «اسلام، روشنگری و مدرنیته»، «ارابه‌های موفقیت» و ... سر فصل تازه‌ترین نشر کتاب‌های اندیشه‌ای را به خود اختصاص دادند که در ادامه به گزیده‌ای از این عناوین اشاره می‌شود:

 

*نشر اسم

-«ترجمه؛ فعالیتی هدفمند»، کریستین نورد، ترجمه مژگان

کتاب حاضر ترجمه‌ای است از اثر خانم پرفسور کریستین نورد نظریه‌پرداز برجسته آلمانی در حوزه مطالعات ترجمه از دانشگاه هایدلبرگ قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان، این ترجمه نخستین ترجمه از کتاب فوق است و پیش از این ترجمه‌ای از این کتاب در ایران منتشر نشده بود. این کتاب در حوزه مطالعات ترجمه قرار می‌گیرد.

 

* انتشارات مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)

-«حقوق عمومی و دانش نظام‌ساز»، علی ربیع‌زاده، با مقدمه آن را آیت‌الله عباس کعبی

«حقوق عمومی نه‌تنها یک دانش توصیفی، بلکه دانشی دستوری نیز هست». این گزاره را شاید بتوان چکیده کتاب پیش رو دانست؛ گزاره‌ای که ریشه آن در نگاهی متفاوت به رشته حقوق عمومی به‌عنوان یکی از دانش‌های بین‌رشته‌ای است. چنین رویکردی به دانش حقوق عمومی آن را در مقام سازمان‌دهی اعمال قدرت در هرم اجتماعی قرار داده و از همین رو با رویکرد توصیفی پذیرفته‌شده حاکم در محافل علمی این رشته در داخل کشور ما در تعارض قرار می‌گیرد.

 

*انتشارات اوریان

-«اسلام، روشنگری و مدرنیته»، جورج کاوارا

اثر حاضر به موضوع روشنگری در اسلام و اروپا می‌پردازد. روزانه در بسیاری از محفل‌های دینی در اروپا این انتقاد به اسلام وارد می‌شود که آیا اسلام به روشنگری احتیاج دارد یا خیر؟  این کتاب موضوع روشنگری را از جنبه‌های مختلف در اروپا و اسلام از امانوئل کانت تا مسلمانان لیبرال بررسی می‌کند.

 

*مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

-ترجمه ایتالیایی «انسان و سرنوشت»، شهید مرتضی مطهری

این کتاب با مقدمه اکبر قولی رایزن فرهنگی کشورمان در رُم منتشر شده است، شهید مرتضی مطهری در این کتاب، در قالب بحثی تطبیقی در خصوص مسأله جبر و اختیار در مکاتب مختلف فلسفی، نقطه نظر شیعی در این خصوص را معرفی کرده است.

-«گفتگوهای دینی در زیمبابوه»، رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه

این کتاب حاصل دو دوره همایش «گفتگوهای بینادینی» است که از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه و در ژوئن 2014 و اکتبر 2016 برگزار شده بودند.

 

*انتشارات جهان کتاب

-«زندگی خصوصی مائو تسه تونگ»، لی جی‌سویی پزشک مخصوص مائو، ترجمه محمدجواد امیدوارنیا

این کتاب یکی از عناوین مجموعه «برگی از تاریخ» است که درباره شخصیت، شیوه رهبری و زندگی اجتماعی و خصوصی مائو تسه‌تونگ رهبر انقلاب کمونیستی چین است.

 

*انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

-«حریم خصوصی در حقوق کیفری اسلام»، حسین آقابابایی

در این کتاب با مطالعه ادبیات مرتبط با حریم خصوصی، مفهوم‌شناسی کاملی از حریم خصوصی در دو حوزه حقوق اسلامی و حقوق غربی انجام شده و دلایل اهمیت توجه به حریم خصوصی در دوره معاصر توضیح داده شده است. با توجه به اینکه عدم بحث مستقل از حریم خصوصی و خلوت در تألیفات و بحث‌های فقهی می‌تواند به عنوان ایرادی بر حقوق اسلامی مطرح شود، در این کتاب نویسنده تلاش کرده به این شبهه پاسخی تحلیلی بدهد که نوع گفتمان شریعت در خصوص حریم خصوصی متفاوت است و تفاوت رویکرد یا زبان، نباید به بی‌توجهی به اهمیت خلوت و حریم خصوصی تعبیر شود

 

*انتشارات میراث فرهیختگان

-«اخلاق در دین اخلاق»،سخنرانی‌های مذهبی حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعلی واثقی کمال

در 12 سرفصل اصلی با عنوان‌های «هوای نفس»، «محاسبه نفس»، «اهمیت نماز»، «تقیه»، «عفاف و حجاب»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «باقیات الصالحات»،‌ «فضیلت علم»، «زبان»، «شکر نعمت»، «ریا و سمعه» و «صبر» تنظیم شده است.

 

*به‌نشر

-«سلطان طوس» مرتضی کربلایی‌لو ، «اعترافات غلامان» حمیدرضا شاه‌آبادی، «فانوس لالایی‌ها» عبدالجبار کاکایی، «کاشی‌کاری‌های حرم مطهر رضوی»  هادی خورشیدی، «دِعبل و زلفا» مجید مظفرسالاری، «گل نجمه» مجید ملامحمدی، «حضرت فاطمه معصومه(س)» غلامرضا حیدری ابهری و مجموعه «آهوانه‌ها» محمدسادات اخوی

این کتاب‌ها به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) منتشر شده است.

 

*نشر هاجر
-«استضعاف‌زدایی در پرتو هجرت»، سپیده مقیمی

این اثر درصدد پاسخ به این سوال‌ها بوده که «استضعاف چیست؟»، «عوامل ایجاد و راه‌های برون‌رفت آن کدام است؟»، «هجرت چیست و دستاوردهای آن کدام است؟» و «هجرت چه نقشی در رفع استضعاف دارد؟» و سعی کرده با استفاده از رهنمودهای قرآن و با ایجاد هماهنگی در بین این رهنمودها و مسائل مرتبط، پاسخ مناسبی برای هریک از سوالات داشته باشد.

-«خرافه‌گرایی و خرافه‌زدایی»، سکینه میرزائی 
نویسنده این کتاب را در چهار فصل با عنوان‌های «خرافه و مصادیق آن در ملل مختلف»، «عوامل رشد خرافه‌گرایی»، «پیامدهای خرافه‌گرایی» و «راهکارهای خرافه زدایی» تدوین کرده است.
انتهای پیام/

نظر شما