شناسهٔ خبر: 20571755 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دو روی سکه تعامل آمریکا در قبال سوریه

منبع: تسنیم

آمریکا بر اساس منافع خود با تروریست‌های تندرو تعامل می‌کند به این ترتیب که گاه آنان را آموزش داده و به سلاح تجهیز می‌کند و گاهی حمایت خود را از آنان کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الثوره سوریه، هرگاه منافع آمریکا ایجاب کند از گروههای تروریستی تندرو تحت عنوان مخالفان میانه رو حمایت می کند و تمام توان رسانه‌ای و تبلغیاتی خود را برای تبلیغ آزادیخواهی و گسترش دموکراسی بسیج می کند.

اما هنگامی که منافع آمریکا در کار نباشد، باز رسانه ها وارد میدان می شوند و در مورد خطرات حمایت از تروریست ها و ضرر آن برای منافع آمریکا و منطقه و نیز صلح و امنیت جهانی داد سخن می دهند.

اعتراف آمریکا به ناکامی آموزش مخالفان سوری

در این میان نکته قابل توجه اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد برنامه محرمانه سازمان اطلاعاتی این کشور در زمینه آموزش و تجهیز مخالفان سوری، خطرناک و ناکارآمد است حال آنکه دولت سابق با تغییر اصطلاحات و مفاهیم، دنیا را در این زمینه فریب داد.

دروغ و فریبکاری بخشی از اخلاق دولتمردان آمریکا

این فریبکاری در حالی است که مسئولان آمریکا درباره هوایی که تنفس می کنند نیز دروغ می گویند و یکی از نمونه‌های آن اینکه از زمان اوباما تا کنون سران آمریکا بارها درباره توقف آموزش و تجهیز گروه های تندرو سخن گفته اند، بدون اینکه این برنامه ها را لحظه ای متوقف کنند.

بارها آمریکا پس از شکست این برنامه اعتراف کرد، این نیروهای آموزش دیده که با دقت نیز انتخاب شده بودند، سلاح و تجهیزات خود را به داعش تحویل داده اند.

علاوه بر این کاخ سفید چند بار اعلام کرد، این تجربه را تکرار نخواهد کرد اما هربار این عادت کهنه و زشت را از سرمی گیرد.

این مشی آمریکا در حالی است که موضوع فقط به حمایت از تروریسم محدود نمی شود بلکه به دیدگاه دولت واشنگتن به بحران سوریه مربوط است به این معنی که هرچند دولت های پیشین و کنونی آمریکا اعلام می کردند هدف از حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه مبارزه با تروریسم است، اما اکنون سران حزب جمهوریخواه در مجلس سنا اعلام کرده اند، این حضور برخلاف قوانین بین المللی بوده و بدون موافقت دولت سوریه قانونی نیست.

با توجه به این موارد پرواضح است که این منافع و مصالح آمریکا است که در هر دوره حائز اهمیت است و رفتارهای متناقض نیز بر اساس آن فاش می شود.

تا پیش از این آمریکا با آموزش تروریست ها و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنان، هدف از آن را برقراری صلح و امنیت در منطقه عنوان می کرد و تروریست ها را منجی ملت ها جلوه می داد اما امروز مسئولان آمریکایی به دنبال این هستند که خود را از حمایت و پشتیبانی تروریست ها تبرئه کنند.

نظر شما