شناسهٔ خبر: 20570521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه اصفهان: شهر به مدیری مدبر و کاردان نیاز دارد

اصفهان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: اصفهان چیزی کم ندارد و آنچه نیاز دارد، مدیری مدبر و کاردان است که به دور از بازیهای سیاسی برای پیشرفت شهر و رفاه حال مردم تلاش کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان روز پنجشنبه به نقل از آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، اضافه کرد: مهم ترین مشکل شهر، مدیریت های سلیقه ای و بدون فکر است.
وی که در دیدار منتخبان مردم در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان سخن می گفت، خطاب به اعضای جدید این شورا افزود: برای اینکه بتوانید عملکرد مطلوبی در حوزه اداره شهر داشته باشید، از خطی و جناحی عمل کردن بپرهیزید و تصمیماتی بگیرید که رضایت خداوند را به همراه داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، مدیریت معقول و منطقی را نیاز اساسی اصفهان دانست و گفت: آنچه می تواند اصفهان را از رکود نجات دهد، مدیریتی کاردان و مدبر است.
وی اظهارکرد: شوراها به عنوان عقل منفصل شهرداری باید برای مدیریت هر چه بهتر شهر فکر و برنامه ریزی کنند و از دخالت در امور ریز و جزئی شهردار بپرهیزند.
آیت الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: زیرا شهردار که با رای خود اعضای شورا انتخاب شده باید بتواند با اختیار کامل در جهت اجرایی کردن برنامه ها و مطالبات کارشناسی شده شورای اسلامی شهر گام بردارد.
وی اصل مشورت را دستوری موکد از اسلام دانست و گفت: در آیه 159 سوره آل عمران خداوند علت پیشرفت رسول خدا (ص) را مهربانی ایشان می داند و می فرماید، اگر خشن و سنگدل بودی، مردم از اطرافت پراکنده می شدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند در این آیه از پیامبر (ص) می خواهد تا مردم را ببخشد و برای گناهانشان طلب استغفار کند و در کارها با آنها مشورت کند، در صورتیکه پیامبر اکرم (ص) نیازی به مشورت با آنها نداشت و تنها برای یاد دادن به مسلمانان به عنوان الگو، خداوند این دستور را می دهد.
آیت الله طباطبایی نژاد به آیه 38 سوره شورا اشاره کرد و افزود: در این آیه آمده است « وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ أَمْرُهُمْ شُوری‏ بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ » یعنی مشورت از ویژگی های مؤمن ذکر شده و بین دو واجب نماز و زکات آمده است.
وی در ادامه تشریح ضرورت همفکری و مشورت، به روایتی از نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند هیچ کمکی چون مشورت نیست.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه این روایت، نشان از اهمیت امر مشورت در اسلام است، افزود: تشکیل شوراهای اسلامی شهرها پر کردن خلا مشورت در اداره شهرها بود.
وی در خصوص انتخاب شهردار نیز تأکید کرد: شهرداری پستی است که بیش از تحصیلات عالی، به تحصیلات مرتبط و دلسوزی و تفکر نیاز دارد.
آیت الله طباطبایی نژاد خطاب به اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در انتخاب شهردار با دقت و تقوی عمل کنید زیرا برای چهار سال مدیریت درست یا غلط و تنگ نظرانه شهر، شما مسئول خواهید بود.
وی اظهار کرد: در روایت آمده است که اگر کسی بداند، دیگری از او بهتر است و مسئولیتی را قبول کند، به خدا و رسول خدا (ص) و همه مسلمانان خیانت کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه اسلام با پولدار شدن افراد مشکلی ندارد، افزود: اسلام به ما برای کمک به فقرا دستور داده است اما برخی مدیران با تنگ نظری به گونه ای عمل می کنند که به مردم کمترین منفعت برسد و این خلاف دستورات اسلام است.
در ابتدای این دیدار، رئیس موقت پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با معرفی اعضای منتخب شورای پنجم و بیان برنامه های کلی مورد نظر آنها و اقدام های انجام شده توسط منتخبان شورای پنجم، گفت: در این مدت جلسات منظمی با شهردار اصفهان و معاونان و مدیران شهرداری و روسای سازمان ها برای آشنایی بیشتر و تالیف قلوب داشته ایم.
' فتح الله معین ' افزود : منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر به تناوب در کمیسیون های تخصصی شورای شهر و پروژه های در دست ساخت و تکمیل و یا آماده بهره برداری حاضر و از نزدیک نسبت به برنامه های در دست اجرا، نیازهای شهر و خدمات شهر، بیشتر آشنا شده اند.
وی افزود: اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد نقاط ضعف و قوت برنامه های شهری با همکاری مدیران و کارکنان شهرداری بررسی های بیشتری انجام داده اند.
رئیس موقت پنجمین دوره شورای شهر اصفهان اظهارکرد: همه منتخبان، این اقدام را برنامه ای موفقت آمیز برای حل مشکلات شهر و برنامه ریزی برای آینده می دانند.
وی افزود: بدنه شهرداری مطمئن باشد که در آینده با همکاری شورا و کارکنان شهرداری، خدمات بیشتری به مردم ارائه و گام های موثری در توسعه شهر برداشته خواهد شد.
در این دیدار، برخی از منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه های مباحث اقتصادی، وضعیت فعلی شهرداری، نیروی انسانی، وضعیت شهر و برنامه های شورای پنجم برای اداره شهر دیدگاه های خود را بیان و بهبود محیط کسب و کار را یکی از برنامه های جدی شورای پنجم اعلام کردند.
دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا چهار سال است که از ۱۴ مرداد شروع و در ۱۳ مرداد چهار سال خاتمه می ‌یابد.
انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور 742 نامزد 29 اردیبهشت امسال همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی برگزار شد که از میان آنها 13 تن برای تصدی کرسی های شورا انتخاب شدند.
تعداد اعضای اصلی شورای اسلامی کلانشهر اصفهان در دوره چهارم 21 عضو تعیین شد که طبق مصوبه مجلس، تعداد اعضای اصلی شورای شهر اصفهان در دوره پنجم به 13 نفر کاهش یافت.
بر اساس قانون جدید شوراهای اسلامی شهر و روستا، تعداد اعضای شورای اسلامی شهرها با جمعیت یک ‌تا 2 میلیون نفر 13 نفر عضو اصلی و هشت نفر عضو علی‌ البدل تعیین شده است.
بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت کلانشهر اصفهان یک میلیون و 961 هزار و 260 تَن اعلام شده است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*

نظر شما