شناسهٔ خبر: 20570072 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

مستعدترین تونل باد در جهان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به ظرفیت تونل‌های باد در آسبادهای 700 ساله نشتیفان خواف عنوان کرد: ضریب تولید در این آسبادها حدود دو برابر میانگین جهانی بوده و از این جهت یکی از مستعدترین‌ها در دنیاست.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
محمدحسن متولی‌زاده امروز در همایش آینده انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی با اشاره به هدفگذاری‌های کشورهای پیشرفته برای کاهش سهم سوخت‌های فسیلی به نفع انرژی‌های تجدیدپذیرعنوان کرد: این یکی از کوتاه‌ترین راه‌های بازگشت سرمایه است. 

وی با اشاره به تابش 300 روزه خورشید در ایران به ویژه خراسان آن را یکی از منابع مستعد تولید انرژی دانست و ادامه داد: در حال حاضر 120 متقاضی سرمایه‌گذاری برای بیش از 5300 مگاوات انرژی تجدیدپذیر ابراز تمایل کرده‌اند که  متاسفانه تنها با 26 متقاضی برای 1160 مگاوات قرار داد منعقد شده و تنها 4 مگاوات این طرح‌ها نصب شده است.

متولی‌زاده ظرفیت‌های تولید و پشتیبانی شبکه برق را محدود دانست و در خصوص علت آن تصریح کرد: عوارض برق مصرفی تنها منبع مصوب برای تامین منابع است؛ انرژی‌های تجدیدپذیر باید به سمت سرمایه‌گذاران خرد سوق پیدا کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای از عدم انگیزه کافی و فرایندهای طولانی استعلام به عنوان دیگر چالش‌های پیش روی انرژی‌های نو نام برد و اظهار کرد: ساعات پیک مصرف برق دقیقا منطبق با بهترین ساعات تولید برق از انرژی خورشیدی است که می‌تواند برای تامین انرژی راهگشا باشد.

به گزارش ایسنا،  وی عنوان کرد: تا سال 92 سالانه 20 میلیارد دلار سوخت مایع و مازوت به دلیل فعال نبودن پارس جنوبی مصرف می شد که سال گذشته تنها در استان ما 500 میلیارد تومان گازوئیل و مازوت مصرف شد.

نظر شما