شناسهٔ خبر: 20569855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

جنون "خودبزرگ‌بینی" مقام های امارات

​​​​​​​كارشناس ارشد مركز مطالعات بین‌الملل "راجاراتنام" سنگاپور در یادداشتی به جنون خودبزرگ بینی مقام های امارات یو تلاش این كشور برای عرض اندام در عرصه های بین المللی پرداخت.

صاحب‌خبر -
به گزارش نما پایگاه تحلیلی "ساسه پست" نوشت:"جیمز دورسی" کارشناس ارشد مرکز مطالعات بین الملل "راجاراتنام" سنگاپور در یادداشت اخیر خود از جنون خود بزرگ بینی که امارات و به طور کلی کشورهای کوچک را وادار می کند راه و ابزارهای کشورهای بزرگ را برای رسیدن به اهداف خود در عرصه بین الملل به کار گیرند، سخن به میان آورده است.

دورسی در این یادداشت کشور امارات را با سنگاپور مقایسه کرده و می‌گوید: امارات خود را به عنوان مرکزی منطقه ای – جهانی معرفی می ‌کند که در قرن 21 نهادهایی دانش بنیان و به روز بر بلندای نظام استبدادی مبتنی بر اصول قبیله ای بنا می کند و قصد دارد به این طریق به شهروندان خود مهارت های خاص تعامل با جهان را بیاموزد و این مقوله را جایگزین اصل توسعه مهارت های تفکر انتقادی کرده است.

وی می افزاید امارات به همین طریق در تلاش است قدرت نرم منطقه‌ ای، جهانی، صنعتی و هویتی ملی ایجاد کند که دربرگیرنده پایگاه های نظامی بیگانه و شرکت های هواپیمایی بین المللی و سرمایه گذاری های کلان در شرکت های بزرگ و دیگر عرصه ها باشد.

دورسی می افزاید: امارات نظام استبدادی را عنصری اساسی از عناصرامنیت منطقه ای می داند و در نتیجه همین نگرش با قاطعیت خواهان تغییر نظام چند کشور از جمله مصر و لیبی شد و شورشیان مخالف حکومت لیبی را حمایت کرد و نیز به ائتلاف سعودی علیه یمن پیوست و اینک بر موج تحریم و محاصره قطر سوار شده است.

دورسی معتقد است که ردپای محمد بن زاید در خواسته های اخیر ائتلاف سعودی اماراتی از قطر بویژه پافشاری وی بر اعلام تروریستی بودن گروه اخوان المسلمین از سوی قطر و ایجاد تغییر در رویکرد شبکه الجزیره و یا تعطیلی آن کاملا آشکار است.

نویسنده این یادداشت خاطرنشان می کند که این پافشاری حاکم ابوظبی ناشی از نفوذ گروه اخوان المسلمین در میان ارتش امارات و نتایج همه پرسی های محرمانه دولت امارات است که بر اساس آن محبوبیت مردمی خاندان حاکم بر ابوظبی فروکش کرده است.

منبع: العالم

نظر شما