شناسهٔ خبر: 20569766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون مرکز پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه:

مسئولان فرهنگی «خرگرد» تربت جام را احیاء کنند/ وحدت شیعه و اهل سنت شعار نیست

معاون مرکز پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: امروز از «خرگرد کهن» چند سده قبل چیزی جز تلی از تپه های خاکی و چند روستای بزرگ و کوچک باقی نمانده و لازم است مسئولان فرهنگی با تشکیل انجمن احیاء خرگرد جام به طورجدی اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام روز، همزمان با دهه کرامت نخستین همایش بین المللی هاتفی خرگردی شاعر شیعی حماسه سرای قرن دهم امروز با حضور رئیس انجمن عرفان ایران، اندیشمندان داخلی و خارجی به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری در تالار فرهنگ شهر تربت جام برگزار شد.

در این همایش مرتضی دامن پاک معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه با تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان شخصیت های بزرگ عرفانی و ادبی تربت جام گفت: شهرستان تربت جام در تلاش برای تمهید برگزاری کنگره هزاره شیخ جام میزبان همایش های مهم وارزشمندی در بزرگداشت شخصیت های بزرگ و بلند آوازه علمی، عرفانی وادبی منطقه قاسم انوار، عبدالرحمن جامی، دومین نشست گفتگو های تاریخی و تمدنی جاده ابریشم مسوم به از قلعه هرات تا ارگ تبریز و همایش هاتفی خرگردی این شهرستان را در کانون توجه داخلی و بین المللی قرار داد.

دامن پاک افزود: همایش هاتفی خرگردی فرصتی برای کاوش در ابعاد مختلف شخصیت، زندگی ، آثار، اندیشه های علمی ،ادبی وعرفانی وی می باشد.

وی ادامه داد: هاتفی خرگردی پرورش یافته مکتب خردگرد کهن که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد و با تاسی از عبدالرحمن جامی (خاتم الشعرا) در زبان پارسی می درخشد که خرگرد یا خرجرد بخش پر گوهر از نیم کره شرقی تمدن ایرانی اسلامی که جایگاه سترگ دارد و می توان خردگرد را نگین درخشان گوهر تابناک فرهنگ ، ادب و عرفان خطه جام دانست.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شهر تاریخی خرگرد خاستگاه شخصیت های بزرگ آسمان علم، ادب ، موسیقی مقامی، عرفان ایران وزیستگاه زندگی وحدت آفرین و مسالمت جویانه اقوام مختلف مذهبی بوده است.

دامن پاک با اشاره قدمت خرگرد و نقش بی بدیل آن در تمدن ایران و خراسان بزرگ یادآور شد: امروز از خرگرد کهن چند سده قبل چیزی جز تلی از تپه های خاکی و چند روستای بزرگ و کوچک باقی نمانده ولازم است مسئولان فرهنگی با تشکیل انجمن احیاء خرگرد جام به طورجدی اقدام کنند.

در ادامه امام حجت الاسلام جواد طاهری جمعه تربت جام با اشاره به جایگاه هاتفی خرگردی گفت: شور هاتفی خرگردی دلها را پر حرارت وباعث نشاط روح می شود.

حجت الاسلام طاهری با پرداختن به ویژگیهای شخصیت هاتفی بیان داشت: هاتفی عیار خود را بالا برده بود که امروز جوانان ایران بعد از قرن ها با نگاه به او تلاش و رقابت برای رسیدن به قله ها می پردازند.

وی با اشاره به خواهر زادگی هاتفی شاعر شیعی با عبدالرحمن جامی اهل سنت تصریح کرد: هاتفی نشان داده است که وحدت شیعه و اهل سنت یک اصل است که باهم در یک خانواده قرار گرفته وهدف مشترک را ترغیب می کنند.

امام جمعه تربت جام با اشاره فضای سیاسی حاکم بر دوران هاتفی یادآور شد: هاتفی خرگردی به عنوان یک شاعر شیعی حاکمان اهل سنت را تقویت وباعث امنیت آفرینی درمنطقه بوده است.

سپس مولوی شرف الدین جامی الاحمدی امام جمعه اهل سنت تربت جام گفت: وحدت عملی شیعه و اهل سنت شعاری نیست و از گذشتگان برای ما به  ارث رسیده که باید حفظ وبه نسل آینده انتقال دهیم.

مولوی جامی الاحمدی افزود: فرهنگ غنی منطقه باعث هم زیستی ، وحدت و امنیت دروازه شرقی کشور شده است.


وی با انتقاد از مسئولان گذشته آموزش وپرورش در حذف نام هاتفی از یک مدرسه شهر عنوان داشت: مسئولان با برگزاری این همایش به دنبال زنده کردن مفاخر جام می باشند و حذف نام هاتفی از مدرسه شهر کاری فرهنگی نبود و امید است دوباره نام این شاعر بر سر درب مدرسه قرار گیرد.

امام جمعه اهل سنت تربت جام ادامه داد: امروز تربت جام به عنوان پایتخت وحدت با هنرمندان و مفاخرش در کشور و جهان معرفی شده است.

در ادامه علی رستمی فرماندار تربت جام با تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان همایش های تا هزاره شیخ جام گفت: باید تلاش کرد علاوه بر معرفی منابع مادی، طبیعی خدادادی نسبت به استعدادهای انسانی توجه شود تا دوباره نام جام همچون گذشته تاریخش به درخشد.

رستمی افزود: وجود 126 انسان بزرگ در دیار علم و عرفان که پیوند دهنده همدلی واتحاد بودند می تواند عامل جدی برای توسعه و امنیت پایدار منطقه باشد.

وی تصریح کرد: همایش های که تا کنون با همکاری وزرات امور خارجه برگزار شده است توانسته سیمای حقیقی و واقعی تربت جام را به جهانیان معرفی کند و بسیاری از نگاه ها به این شهرستان مرزی تغییر کرده است.

فرماندار تاکید کرد: برای معرفی قابلیت های علمی، ادبی و عرفانی  این شهرستان باید حوزه های پژوهشی و خبری پای کار باشند.

رستمی خاطر نشان کرد: باید از توسعه فرهنگی شروع کنیم تا بتوانیم در دیگر ابعاد کارهای بزرگ تری انجام دهیم.

در ادامه علیرضا قیامتی دبیر همایش گفت: تعداد 57 مقاله داخلی و خارجی در ارتباط با شخصیت هاتفی خرگردی به دبیرخانه همایش واصل گردید که پس از داوری تعداد 12اثر  انتخاب  و در هما یش ارائه شد.

شرکت کنندگان در همایش از مجموعه تاریخی مزار شیخ احمد جامی ، قاسم انوار و رباط جام بازدید نمودند و به صاحبان آثار و برترین ها لوح سپاس ، تندیس و هدایا ی نفیس تقدیم شد.

انتهای پیام/

نظر شما