شناسهٔ خبر: 20569122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگرانی سازمان دیده بان حقوق بشر برای وضعیت ولیعهد سابق عربستان

تهران - ایرنا - سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه با ارسال نامه ای به «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، از مقام های این کشور خواست درباره وضعیت «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور توضیح دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) در نامه ارسالی خود به مقام های سعودی اعلام کرد، هرچه سریعتر درباره وضعیت محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی توضیح بدهند. در صورتی که محدودیت هایی برای وی در داخل عربستان وضع شده یا از سفر به خارج از کشور منع شده، مقام های سعودی باید توضیحات قانونی درباره وضع چنین محدودیت هایی را ارائه دهند.
این سازمان بین المللی در نامه خود افزود: زمانی که بن نایف وزیر کشور بود، این وزارتخانه بارها با ایجاد رعب و وحشت در میان مردم عربستان و تحت فشار قراردادن آنها اجازه ابراز آزادانه عقیده مردم درباره سیاست، دین و جامعه را نمی داد و با توسل به خشونت آنها را بازداشت و از سفر منع می کرد.
هیومن رایتس واچ به اسناد بازداشت شهروندان سعودی و ممانعت آنها از سفر از سوی نظام سعودی اشاره کرد و از سران این کشور خواست که به سیاست خودسرانه خود در رفتار با مسئولان حکومتی پایان دهند.
این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در شماره 28 ژوئن گذشته به نقل از مسئولان پیشین و کنونی آمریکا اعلام کرد: محمد بن نایف شاهزاده سعودی که به تازگی از سمت ولیعهدی خلع شده استپف اجازه ترک عربستان را ندارد و در کاخ خود در شهر جده محصور شده است.
نیویورک تایمز هدف از این بازداشت خانگی را جلوگیری از هرگونه مخالفت احتمالی و کودتا بر علیه محمد بن سلمان ولیعهد جدید دانست.
به نوشته نیویورک تایمز، اعمال این محدودیت‌ها علیه بن نایف، نشان دهنده نگرانی از اعتراض شاهزادگان سعودی است که از تغییرات اخیر خرسند نیستند و در صورت ظهور بن نایف در انظار عمومی این ناخرسندی بیشتر خواهد شد.
پادشاه عربستان چند هفته گذشته طی دستوری محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور را برکنار و فرزندش محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد جدید انتخاب کرد.
شبد** خاورم**9329** 1379
مترجم: ندا بهبودی* انتشار دهنده: هادی افتخاری

انتهای پیام /*

نظر شما