شناسهٔ خبر: 20568851 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دومین نشست روسا و نمایندگان اتاق بازرگانی 5 استان در همدان مطرح شد؛

دولت، صادرکنندگان را برای تصرف بازار آسیای میانه حمایت کند

نمایندگی همدان

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان گفت: بازار آسیای میانه را نتوانسته ایم در دست بگیریم در حالیکه دولت باید در این زمینه صادرکنندگان را حمایت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی اصغر زبردست پنجشنبه 5 مرداد در دومین نشست روسا و نمایندگان اتاق بازرگانی 5 استان همدان ، آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و اردبیل به میزبانی همدان، اظهار کرد: دولت نمادی که برای صادرات در نظر داشته نتوانسته اجرا کند و صادرات رشد نیافته و به صورت پراکنده انجام شده است.

وی با بیان اینکه بازار آسیای میانه را نتوانسته ایم در دست بگیریم در حالیکه دولت باید در این زمینه صادرکنندگان را حمایت کند، ادامه داد: برای صادرکنندگان هیچ منابع مالی جز بانک تعریف نشده و دولت ها باید از منابع مالی خود در این زمینه استفاده کنند.

زبردست، تمام فشار های تحریم را متوجه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: امکان صادرات و فروش محصولات برای فعالان بخش خصوصی وجود ندارد.

وی، استان های شمال غرب کشور را دارای آمیختگی فرهنگی و اقتصادی دانست و تصریح کرد: همدان در ارائه کالاهای فنی و مهندسی فعال است و با ضمانت صندوق توسعه ملی 90 درصد ال سی انجام شده را به صورت وام دریافت کرده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان غربی نیز در سخنانی گفت: باید به توسعه صادرات بیشتر توجه کنیم و تولیدات کشاورزی که مازاد بر نیاز داخلی است را به شکل مطلوبی صادر کنیم.

حسن انتظار با اشاره به دولت قبل که کشور به شکل مصرف کننده درآمده بود، تاکید کرد: در زمانی که کالاهای کم کیفیت چینی به کشور سرازیر شد، صادرات لطمه دید و هم اکنون باید کارشناسان اقتصادی راه حل پیشنهاد دهند و مسئولان مشکلات را حل کنند.

وی افزود: برای افزایش میزان صادرات باید از هر ابزاری که به فکرمان می رسد، استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه هم با تاکید بر اینکه بازار داخلی اشباع شده و نیاز به صادرات محصولات وجود دارد، خاطرنشان کرد: بانک توسعه صادرات باید بیشتر به امر صادرات توجه کند و با توجه به اینکه استان ارومیه دارای 967کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همجوار است، ما بر اساس تراز های مالی نیاز به تجدید و اصلاح ضوابط صادراتی داریم.

انتظار، از بانک توسعه صادرات خواست تا برای افزایش میزان صادرات بیشتر فعالیت کند و افزود: بانک مرکزی به جای دریافت جریمه های 34 درصدی باید 2 درصد سپرده ها را آزاد کند تا توسعه اقتصادی صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی نیز در سخنانی مرکز رتبه بندی صادراتی را اتاق ایران دانست و گفت: 450 هزار نفر از تحصیلکرده های کشور در بخش فنی و مهندسی حضور دارند که هنوز جذب صنعت نشده اند و 300 واحد صنعتی عمرانی غیرفعال داریم.

صمد حسن زاده افزود: فرهنگ صادرات را از 50 سال پیش داشته ایم و تک تک مان فرهنگ صادرات را می دانیم و این مبانی صادرات است که ما گرفتار کرده پس حل این مشکل را از دولت می خواهیم. 

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی و نماینده انجمن های اتاق بازرگانی تبریز نیز اظهار کرد: بانک توسعه تجارت باید حدود اختیارات و حوزه بانک را افزایش دهد و بهترین راه حل این است که صندوق ضمانت توسعه صادرات با بانک توسعه صادرات ادغام شود.

وی با بیان اینکه در تمامی کشورها ریسک صادرات و اهداف صادراتی را دولت ها بر عهده می گیرند، ادامه داد: بانک توسعه صادرات در کنار صندوق ضمانت باید از صادرات حمایت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز بر لزوم افزایش سطح همکاری بین اتاق های بازرگانی تاکید کرد و گفت: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بسیار قابل تامل و اثرگذار در سطح ملی است که در اتاق های استان ها مورد توجه قرار نگرفته است.

غلامحسین جمیلی افزود: باید از دبیرخانه شورای گفتگوی این 5 استان به صورت مفیدتری بهره برداری و طرح ها به صورت ملی اجرا شود.

وی ذات اتاق های بازرگانی را به عنوان ویترین بین المللی هر کشور معرفی کرد و گفت: اتاق های معین در اتاق بازرگانی ایران، مسئولان استان ها را به اتاق های آنان تفویض کرده و اینکه در مورد برخی موضوعات روز، اخبار و اتفاقات بتوانیم موضع گیری داشته باشیم نیز می تواند برخی مشکلات را حل کند.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه این 5 استان 30 درصد جمعیت کشور را پوشش می دهد اظهار کرد: با ارزیابی مصوبات مجلس و تاثیر آن بر فعالدن بخش خصوصی و دولتی ، مشکلات و معضلات را قابل فهم و حل می کنیم و بیان شدن انتظارات بخش خصوصی از زبان دولتی ها می تواند چالش هایی را در پی داشته باشد.

وی خواستار کاهش ریسک نوسانات نرخ ارزی و پوشش آن توسط بانک توسعه صادرات شد و افزود: بانک توسعه صادرات به عنوان یک بانک تخصصی و تثبیت ساز نرخ ارز وارد شود و نوسانات این بخش را پوشش دهد.

عصو هیئت نمایندگان اتاق زنجان نیز اظهار کرد: نخستین گام برای شرکت در مناقصات، ارائه ضمانت نامه های بانکی است که بدون داشتن آن نمی توانیم در هیچ مناقصه ای حضور یابیم.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل هم از رئیس بانک توسعه صادرات خواست تا سطح دسترسی به بانک های خارجی را بصورت روشن بیان کند. 

مدیر صدور بیمه نامه های صندوق ضمانت ارزی نیز اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز بر اساس آخرین مصوبات در فاصله های 3 تا 35 درصد از 3 تا 6 ماه بیمه می شود.

مهدی یوسفی نژاد افزود: کاهش نرخ ارز را برای صادرکنندگان بیمه می کنیم و با چهار گونه ابزار پرداخت هزینه های به دست مشتریان می رسد. 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی همدان نیز در سخنانی تاکید کرد: فرهنگ صادرات نداریم و باید در دانشگاهها، نماز جمعه و آموزش و پرورش بر آموزش این مقوله تاکید شود و در این سه دهه هیچ اتفاق خاصی در صادرات کشور نیفتاده است.

مدیرعامل شرکت سحر همدان توجه به فرهنگ و بستر سازی را بیان کرد و گفت: برای افراد مهم نیست که یک صادرکننده با چه مشکلاتی مواجه است.

بهرام توتونچی، صادرکنندگان را درصدد دستیابی به تسهیلات آسان و منابع مالی سهل الوصول معرفی کرد و گفت: به فله فروشی عادت کرده ایم در صورتی که در زمینه صادرات صنایع غذایی باید بدانیم که با مشتری مواجهیم و افرادی که می آیند محصول را به طور مستقیم از فروشگاههای عرضه تهیه کنند و توجه به بسته بندی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: تاز مانی که این گونه افکار نمایشی از کشور ما خارج نشود هیچ راهی برای صادرات محصولات و کالاهای ما باز نخواهد شد.

وی از کارشناسان بانک نقد کرد و گفت: کارشناس بانک هیچ تعصبی برای به جریان افتادن صادرات ندارد و رفع همه این مشکلات به اراده عمومی و فرهنگ مربوط است.
انتهای پیام

نظر شما