شناسهٔ خبر: 20568736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر ارشاد در زنجان:

اعزام‌ها به حج از هفته آینده آغاز می‌شود/ عربستان تمام شروط ایران را پذیرفت

R41375/P1336/S6,59/CT11

وزیر ارشاد اسلامی با اشاره به مراسم حج امسال گفت: اعزام‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، سیدرضا صالحی امیری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با بیان اینکه "در فضای فعلی حدود 23 هزار کانون فعال در حوزه مساجد داریم" اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم تعداد این کانونها به 80 هزار کانون یعنی به‌میزان مساجد کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: آن چیزی که ما در کانونهای مساجد دنبال می‌کنیم تبدیل این کانونها به قطب‌های فرهنگی است، ما باور داریم که  مسجد در هر کوچه، محله و شهر محور قطب فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی است که بعد معنوی فعالیت‌های دینی امروز خیریه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی از جمله کتابخوانی، کلاسهای آموزشی و مراکزی برای حل‌وفصل مشکلات مردم در محلات است.

وزیر ارشاد با ابراز اینکه "یکی از برنامه‌‌های ما توسعه کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور است"، ادامه داد: در فضای فعلی بیش  از 3 هزار و 500 کتابخانه عمومی فعال در سطح کشور  داریم و بیش از 6 هزار نفر از کارکنانی هستند که در کتابخانه‌های عمومی کشور فعالند.

وی با بیان اینکه نیازهای کشور بسیار بیشتر از این میزان است، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم با همکاری نهاد کتابخانه‌‌های عمومی در همه 80 هزار مسجد کتابخانه‌ای را ایجاد کنیم که این کار با یک تفاهم‌نامه آغاز شده است.

صالحی‌امیری در پاسخ به سؤالی در مورد حج امسال نیز گفت: در خصوص حج طی یک سال گذشته مجموعه نهادهای ذی‌ربط در نظام برنامه گسترده‌ای را با هدف برگزاری حج  باکرامت، باعزت و باامنیت انجام دادند و مجموعه شرایطی را که ما برای اعزام  حجاج  به حج داشتیم با مقامات عربستان طی مذاکرات فشرده در میان گذاشتند.

وی یادآور شد: مقامات رسمی عربستان از جمله وزیر حج این کشور شروط ما برای اعزام حجاج را به‌صورت کامل پذیرفتند و از این منظر ما همه مقدمات  لازم برای اعزام را فراهم کرده‌ایم و هم‌اکنون تعدادی از همکاران ما در مکه و مدینه مستقر هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه تمام تمهیدات لازم در قالب 14 محور که برای برگزاری حج لازم بود، پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: ارزیابی ما این است که امسال تمامی حجاج در شرایط مناسب به حج اعزام خواهند شد و از جمله از اصول 14گانه ضرورت حضور 10 تن  از نیروهای رسمی وزارت خارجه برای تسهیلات کنسولی در ایام برگزاری اعمال حج است.

وی با ابراز اینکه این 10 نفر طی روزهای آینده اعزام می‌شوند، اظهار داشت: ما بر اساس برنامه‌ریزی‌ای که انجام دادیم تا هفته آینده یعنی 9 مرداد ماه اعزام‌ها را آغاز می‌کنیم و تاکنون نیز 43 هزار ویزا به‌صورت الکترونیکی  دریافت شده و نحوه اعزام در 20 فرودگاه بین‌المللی در 20 استان برنامه‌ریزی شده است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه 540 کاروان سازماندهی شده‌اند، ابراز کرد: تیمهای پزشکی و همه تیم‌های تدارکات، حمل‌ونقل و مجموعه‌ای که باید جریان حج را مدیریت کنند در حال اعزام هستند، ما در شرایط فعلی مشکلی در اعزام حجاج نداریم، البته ما در سطح  ملی جلسات مسائل حج را به‌صورت  دائم و مستمر داریم و جهت‌گیری‌هایی را که بر اساس تصمیم ملی توسط نظام انجام شده ادامه خواهیم داد و اراده نظام نیز به برگزاری حج باکرامت، باعزت و باامنیت است.

وی با اشاره به رسالت‌های جهاد دانشگاهی گفت: این مجموعه‌ یکی از میوه‌ها و محصولات انقلاب اسلامی است، ما با مجموعه جهاد دانشگاهی همکاری مستمری داریم و یکی از فعالیت‌های جدی جهاد دانشگاهی نیز حوزه فرهنگ و هنر است.

وزیر ارشاد اسلامی افزود: جهاد دانشگاهی عضو شورای فرهنگ عمومی است که در حوزه پژوهشهای فرهنگی و افعال سنجی در  حوزه پژوهش‌ها و نگرشهای جامعه کمک‌‌های زیادی به ما می‌کنند و بنده صمیمانه  از تلاشهای جهادگران جهاد دانشگاهی تشکر می‌کنم و به اعتقادم این مجموعه می‌تواند بخش زیادی از نیازهای فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور را پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که نشست مشترک معاونین و وزیر ارشاد با ریاست و معاونین جهاد دانشگاهی را در آینده نزدیک برای امضا تفاهم نامه و گسترش همکاری برگزار ‌کنیم.

صالحی‌امیری با اشاره افتتاح سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان کرد: از افتخارات دولت یازدهم این است که پرچمدار دسترسی آزاد به اطلاعات بوده و ما معتقدیم باید فضای اجتماعی کشور برای اظهار نظر همه گروه‌ها از جمله صاحبان فکر، اندیشه، قلم و هنر باز باشد و هرگونه ایجاد کمپین و اظهار نظر برای رساندن پیام به مسئولین فاقد هرگونه مشکلی بوده و ما از این  موضوع استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه هنر و سینما امروز یک نظام تعریف شده و معینی  مستقر است و مداخلات عوامل بیرونی به صفر رسیده، یعنی ما با هیچ گونه مداخله و متغیر خارج نظامهای تعریف شده مواجه نیستیم و  شخص وزیر نیز در مسائل و  سیاست‌هایی که خودمان تصویب کردیم مداخله نمی‌کند.

وزیر ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه سینما شورای‌های رسمی تعریف شده است، ابراز کرد: این شوراها مسئولیت صدور مجوزهای ساخت و نمایش را دارند و  در حوزه موسیقی و تئاتر نیز روال این گونه است.

وی با بیان اینکه ما فیلم‌های توقیفی را برای بررسی مجدد و اعمال اصلاحات بازنگری می‌کنیم، گفت: از مجموع این فیلم‌ها تاکنون سه فیلم  پس از اصلاحات مجوز اکران گرفتند و اگر چنانچه کارگردانان و تهیه کنندگان همکاری لازم را با سازمان سینمایی انجام دهند می‌توانند با اعمال اصلاحات لازم منطبق با ضوابطی که در چارچوبهای رسمی اعلام شده مجوز لازم را اخذ کنند.

صالحی‌امیری تاکید کرد:همه ما باید بدانیم که باید تابع قانون و ضوابطی باشیم که در چارچوب نظام تعریف شده است.

وی با اشاره به فعالیت انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان زنجان عنوان کرد: این مجموعه دو پیام روشن دارد که یکی از آنها انسانی است، یعنی همه کسانی که در  معرض یا مبتلا به سرطان هستند می‌توانند بدون دغدغه مالی به این مرکز بیایند و درمان شوند، این یک نوید بسیار بزرگی است که مرهون حمایت‌های انسانهای باکرامت، با فضیلت و خیر است.

وزیر ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیام دوم مهرانه اجتماعی است، تصریح  کرد: جامعه ایران جامعه دردمندی است، در این جامعه همگرایی و همنوایی در بالاترین سطح وجود دارد و زنجان نمونه و نماد همدلی، همنوایی و همگرایی ملی است.

وی بیان کرد: طبق گزارش مسئول مهرانه 100 هزار نفر از مردم  زنجان عضو افتخاری این خیریه هستند که این آمار بیانگر توجه مردم زنجان به مسئله خیراندیشی است، امروز  در زنجان همایش بزرگ کرامت در دهه کرامت برگزار می‌شود و ما می‌توانیم با صدای بلند اعلام کنیم که زنجان استان کریمان است.

صالحی‌امیری ابراز کرد: کسانی که به این خیریه کمک می‌کنند از کرامت بالایی  برخوردارند و خوشبختانه در دهه کرامت ما در این استان حاضر شدیم تا از نزدیک به همه کسانی که به تکریم جامعه مشغولند عرض تبریک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما دردهه کرامت  در 700 شهر 2500 برنامه همزمان داریم، گفت: 23 هزار کانون مساجد در قالب 40 هزار پایگاه بسیج، 8 هزار امامزاده که ما آنها را قطب‌های فرهنگی می‌نامیم، در قالب هزاران موسسه فرهنگی و قرآنی در سراسر کشور و بیش از بیش از 5 هزار موسسه قرآنی در این مقطع در حوزه دهه کرامت فعال هستند.

وزیر ارشاد اسلامی اظهار داشت: همکاران بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل ستاد و عضویت 34 دستگاه و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به عنوان محور فعالیت دهه کرامت همزمان در 700 شهر و 77 کشور این فعالیت و برنامه ریزی را انجام می‌دهند و باور داریم که توسعه فرهنگ رضوی در جامعه ایران به عنوان یک نیاز و ضرورت قطعی است.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ رضوی توسعه معرفت، اخلاق و انسانیت است،  تصریح کرد: در جامعه‌ای که کرامت پاس داشته شود و جامعه‌ای که در آن انسانها با کرامت به یکدیگر نگاه کنند و دستگیری و همنوایی نسبت به  دیگران از منظر کرامت باشد آن جامعه به سمت قله‌های توسعه و فضیلت حرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما