شناسهٔ خبر: 20567008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر استاندار همچنان وجود دارد؛

ترس فرمانداران مازندران از تغییرات گسترده در استانداری و آغاز رایزنی برای حفظ جایگاه

با توجه به وضعیت مازندران، به نظر می‌رسد حتی اصلاح‌طلبان و برخی عناصر موسوم به معتدل نیز در کنار بسیاری از اصولگرایان و دلسوزان مازندران خواهان تغییرات گسترده در استانداری و به تبع آن در فرمانداری‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، چند روز دیگر تا آغاز به کار دولت دوازدهم زمان باقی است و گمانه‌‌زنی‌های متفاوتی از تغییر استاندار و به همراه آن فرمانداران و بخشداران در تمامی استان‌های کشور به گوش می‌رسد.


این امر در استان مازندران نیز حواشی فراوانی را به وجود آورده است و موافقان و مخالفان حضور ربیع فلاح در صدر استانداری صحبت‌های فراوانی را به وجود آوردند.

در نگاهی گذرا به عملکرد ربیع فلاح در استانداری مازندران، مشاهده می‌شود که یکی از محافظه‌کارترین استانداران تاریخ این استان بوده است و کاملا دستورالعملی و به دور از هرگونه انعطاف به کار خود ادامه می‌دهد به گونه‌ای که کمترین رشدی را نسبت به سال‌های گذشته شاهد آن هستیم هرچند مسئولان همواره در رد ضعف مفرط خود دست به دامان آماری می‌شوند که خود می‌دانند حدود 70 درصد آن پوشالی است.

نام‌هایی که برای استانداری مازندران به گوش می‌رسد

در این میان نام برخی چهره‌ها نیز برای تصدی استانداری مازندران به میان آمده است که تمامی آنها از اصلاح‌طلبانی هستند که سهم خود را از این دولت می‌خواهند. نریمان، کشاورزیان، صالحی و حتی عنصری معتدل‌تر به نام میرنیا از کسانی هستند که به نظر می‌رسد برخی خواهان چهره شدن‌شان در فضای عمومی و مجازی برای تغییر در افکار مدیریتی هستند.

در این میان نقش نمایندگان نیز بی‌تاثیر نیست، برخی از نمایندگان فعلی استان مازندران به شدت خواهان تغییر در این جایگاه مهم دولتی هستند و برخی نیز تداوم حرکت فلاح به عنوان مسئول ارشد دولت در استانداری را خواهانند.

در کنار تمامی این فعالیت‌ها ربیع فلاح در نخستین جلسه پس از پیروزی حسن روحانی بر ماندن خود در این جایگاه تاکید کرد و تحرکاتی نیز بدین منظور و با هدف در اختیار گرفتن افکار عمومی و یا همان مدیریت افکار عمومی در نظر دارد.

دیدار چهره به چهره مسئولان با مردم برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید آن هم به صرت همگانی یکی از ترفندهای کهنه‌ای است که امروز ربیع فلاح به آن روی آورده است تا شاید مدیریت تفکرات عمومی را در اختیار بگیرد.

  http://bloghnews.com/images/docs/files/000305/nf00305296-2.jpg

در این میان برخی رسانه‌های محلی اصلاح‌طلب مازندرانی نیز در جریان مقابل استانداری قرار گرفتند و به دنبال تغییر در افکار عمومی و جریان‌سازی برای در اختیار گرفتن نبض تغییر استاندار در مازندران هستند.

رسانه‌هایی که به دنبال سهم‌خواهی هستند

هرچند این رسانه‌ها نیز خود به دنبال سهم‌خواهی بیشتر از دولت هستند اما نکته مشخص تلاش آنها برای در اختیار گرفتن جریان‌های مردمی و در نهایت تاثیر آن بر روی خواص برای تغییر استاندار است.

تمامی این نکات در صورتی قابل اهمیت است که وزرای معرفی شده از سوی روحانی تائید صلاحیت بگیرند و در این مورد وزیر کشور و تائید آن از اهمیت بالایی قرار دارد.

حجت‌الاسلام غلامرضا آقاجانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با بلاغ با اشاره به اینکه استان مازندران از کمبودهای فراوانی رنج می‌برد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولان ارشد کشوری باید به دنبال تغییری اساسی در بدنه استانداری مازندران باشند.

وی تصریح کرد: مازندران عقب‌ماندگی‌های فراوانی دارد که باید به وسیله یک مسئول توانمندتر پیگیری و برطرف شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه توانمندی یک مسئول در رفع مشکلات در کنار انعطاف‌پذیری آن در دستورالعمل‌ها است، اظهار کرد: مسئولان مربوط به انتصاب و یا تغییر استانداران و فرمانداران باید تفکرات حزبی خود را کنار گذارند و به شایستگی افراد توجه کنند.

بحث جابه‌جایی فرمانداران مطرح نیست

به گزارش بلاغ، نکته دیگری که پس از حضور و یا عدم حضور استاندار در مازندران مشخص می‌شود، تغییر در مسئولان ارشد شهرستان‌ها یعنی فرمانداران است، بدین معنی که اگر استاندار در این استان باقی بماند آیا فرمانداران ابقا می‌شوند و یا تغییر می‌کنند.

یکی از فعالان عرصه رسانه در شهرستان آمل و همسو با برنامه‌های دولت در این زمینه در گفت‌و‌گو با بلاغ، اظهار کرد: اصلا بحث جابه‌جایی فرمانداران مطرح نیست.

وی با بیان اینکه در شهرستان آمل به نظر می‌رسد شاهد تغییر فرماندار نباید باشیم، گفت: فرمانداری در آمل در ماه‌های اخیر با جنجال‌های فراوانی رو به رو بوده است و به نظر نمی‌رسد شاهد تغییری در آن باشیم.

این فعال عرصه رسانه افزود: در صورت تغییر استاندار، احتمال تغییر بسیاری از فرمانداران وجود دارد.

در همین رابطه و در شهرستان محمودآباد به نظر می‌رسد اوضاع کمی متفاوت‌تر است.

مردم از عملکرد مسئولان دولتی در این شهرستان راضی نیستند و شنیده‌ها حاکی از آن است که نماینده مجلس در تلاش برای تغییر در جایگاه فرمانداری است.

هرچند بسیاری از کارشناسان محمودآبادی معتقد هستند تغییر در فرمانداری این شهرستان به تغییرات وسیع استانداری محسوب می‌شود.

به گزارش بلاغ، یک فعال رسانه‌ای در قائمشهر نیز با اشاره به اینکه شنیده‌ها از مدت‌ها پیش از انتخابات 29 اردیبهشت در این شهرستان حاکی از تغییر در فرمانداری است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد مستنداتی وجود دارد مبنی بر اینکه لغو تمام پروژه‌های عمرانی در این شهرستان از سوی فرماندار بوده و در همین راستا معاون این مسئول استعفا داده و با حمایت وی وارد شورای شهر شد.

این فعال رسانه‌ای همسو با دولت تصریح کرد: باید منتظر ماند و دید آیا استاندار مازندران باقی می‌ماند یا خیر تا مشخص شود فرماندار قائمشهر چه سرنوشتی را دارد.

در سوادکوه اوضاع کمی باید بیش از سایر شهرستان‌ها تحلیل شود، شهرستان‌هایی که با توجه به موهبت‌های فراوان خدادای در برخی از موارد با چالش‌های فراوانی رو به رو هستد.

شنیده‌ها از آن حکایت می‌کند که وضعیت فرماندار سوادکوه به نسبت مناسب است چرا که به مشکلات رسیدگی می‌کند اما برخی از فعالان رسانه‌ای از ضعف قدرت اجرایی فرماندار سوادکوه شمالی گله و انتقاد دارند.

بسیاری از کارشناسان بومی سوادکوه معتقد هستند باید دو سوادکوه با یکدیگر ادغام شوند یا آنکه منتظر تغییر در فرمانداری سوادکوه شمالی باشند.

یکی از خبرنگاران همسو با دولت در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه سوادکوه شمالی تازه شهرستان شده است باید فردی جوان در راس کار قرار بگیرد تا بتواند این شهرستان را به پیشرفت برساند.

فلاح نتوانست کشاورزی مازندران را به جایگاه واقعی خود برساند

وی تصریح کرد: استاندار مازندران نیز هر چند در رشته کشاورزی متخصص است و استان مازندران قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود اما فلاح نتوانست کشاورزی را در این استان به جایگاه واقعی خود برساند و روش نوین برای افزایش عملکرد در واحد سطح را ارائه دهد.

این فعال رسانه‌ای گفت: کشاورزی بخش مهمی از غذای مردم را تشکیل می‌دهد اما به دلیل مدیریت نادرست تمامی زمین‌های کشاورزی در حال تبدیل شدن به ویلا هستند و هیچ برخورد قاطعی انجام نشده است.

وی اظهار کرد: فرماندار سوادکوه شمالی با توجه به نوپا بودن این شهرستان باید برخورد قاطع با زمین‌خواری انجام دهد و تنها به بخش شهری توجه نکند چرا که در بسیاری از روستاها نیز نیاز به پیشرفت دارد اما همچنان مردم با مشکلات راه روستایی و به رو هستند چرا که بودجه آن مشخص نیست صرف چه اقداماتی می‌شود.

این خبرنگار همسو با دولت تصریح کرد: هر فرمانداری باید با تعامل با جهاد کشاورزی از ساخت و ساز بی‌رویه و ساخت ویلا با همکاری شوراها جلوگیری کند در حالی که در سوادکوه شمالی هر روز در هر زمین کشاورزی یک ویلا سبز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که در بخش‌های مختلف به اهمیت جنگل توجه می‌شود اما همچنان تجاوز به عرصه‌های جنگلی وجود دارد به طوری که در روستای فرامرزکلا و منطقه جنگلی چارکل همچنان درختان را قطع می‌کنند تا زمین کشاورزی خود را افزایش دهند و در حال حاضر نیز در این منطقه جنگلی ویلاسازی نیز آغاز شده اما  جنگلبانی و فرماندار هیچ برخورد قاطع ندارند.

در شهرستان سوادکوه اوضاع نامناسب است، شهرستانی کوچک با کمترین بودجه و به نظر می‌رسد هر مسئولی در این جایگاه قرار بگیرد اوضاع به همین منوال ادامه می‌یابد.

به نظر می‌رسد با عدم تغییر در استانداری مازندران این فرماندار نیز ماندگار است اما با توجه به قدرت ضعیف تصمیم‌گیری‌های ریسکی همچنان شاهد پیشرفت فراوان در این شهرستان نخواهیم بود.

در بهشهر نیز اوضاع تقریبا به مانند گلوگاه است و به نظر می‌رسد سید خالق سجادی ماندگار است.

اسد فرماندار بابلسر وضعیتی مبهم دارد، فردی بدون حاشیه و دور از رسانه در حالی که در دولت قبلی نیز چندین جایگاه داشت و با هر ساز و کاری کنار می‌آید.

شهرستانی که احتمال تغییر فرماندار در آن وجود دارد

به نظر می‌رسد یکی از شهرستان‌هایی که با تغییر فرماندار در هر صورت رو به رو می‌شود بابلسر است چرا که چندی پیش شایعه بود که مسئولان ارشد استان برای این شهرستان به دنبال یک فرماندار سیاسی هستند.

شاید یکی از شهرستان‌هایی که تغییر در فرمانداری آن دور از انتظار باشد نور است، چرا که هم استانداری و هم بسیاری از مردم این شهرستان از عملکرد این مسئول راضی هستند.

نکته دیگر آنکه تنها 4 ماه از انتصاب این مسئول می‌گذرد و بعید به نظر می‌رسد شاهد تغییر در این شهرستان باشیم.

غرب استان شهرستان‌هایی مانند نوشهر، چالوس و رامسر تقریبا یک وضعیت حاکم است و آن نیز رضایت نسبی در عملکرد فرمانداری است، هرچند مردم با تفکرات مسئولان همراه نیستد.

در این میان نماینده مجلس نیز از آنها ابراز رضایت کرده و به نظر می‌رسد مشکلی برای ماندشان وجود ندارد.

شهرستان بابل یکی از شهرستان‌هایی است که به احتمال فراوان شاهد تغییر در فرمانداری آن خواهیم بود اما همه چیز را باید در روزهای آینده مشاهده کرد.

درک نادرست مسئولان بالادستی از وضعیت بسیار حساس فریدونکنار

ضعف استانداری مازندران در شهرستان فریدونکنار به اندازه‌ای رسیده است که مردم در این شهرستان خواهان تغییر در استانداری مازندران هستند.

مردم در این شهرستان معتقدند تفکر حزبی و بسیار ضعیف ربیع فلاح موجب شده در دولت یازدهم روحانی 5 فرماندار به خود ببیند که نشان از درک نادرست مسئولان بالادستی از وضعیت بسیار حساس فریدونکنار دارد.

در حال حاضر نیز حسین منفردی فرماندار فریدونکنار یکی از ضعیف‌ترین فرمانداران شهرستان‌های استان مازندران محسوب می‌شود به گونه‌ای که حتی نماینده مجلس نیز در مراسم معارفه وی به عنوان سرپرست فرمانداری فریدونکنار حاضر نبود و شنیده‌ها حاکی از آن است به زودی وی جای خود را به فردی دیگر می‌دهد هر چند باید منتظر تحولات در روزهای آینده بود.

در شهرستان‌های دیگر نیز همانند نکا، تنکابن و غیره نیز باید منتظر تغییر در استانداری مازندران بود تا شاهد تغییر یا عدم تغییر در فرمانداری باشیم.

به گزارش بلاغ، با توجه به وضعیت استان مازندران، به نظر می‌رسد حتی اصلاح‌طلبان و برخی عناصر موسوم به معتدل نیز در کنار بسیاری از اصولگرایان و دلسوزان مازندران خواهان تغییرات گسترده در استانداری و به تبع آن در فرمانداری‌ها هستند اما همه چیز به معرفی کابینه دولت دوازدهم و وزیر کشور و سپس رای اعتماد آن بر می‌گردد.

تا آن رو منتظر باید منتظر ماند.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما