شناسهٔ خبر: 20562651 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سرگذشت ائمه اطهار(ع)مسیر رسیدن به حق را ترسیم می کند

خبرگزاری شبستان:مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرگذشت تک تک ائمه(علیه السلام) راه و روش صحیح زندگانی و طریق رسیدن به حضرت حق را به خوبی ترسیم می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان،داریوش رضوانی شامگاه(4مرداد) در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره داستانهای رضوی در سمنان با اعلام این مطلب گفت: مجموعه جشنواره های امام رضا(علیه السلام) مردم و جوانان ما را به این سمت و سو رهنمون می سازد.

 

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام) بیان داشت: یکی از محورهای مهم توجه هر چه بیشتر مردم به خصوص قشر جوان به معنویت، شناختن و معرفی سیره ائمه اطهار(علیه السلام) به آنهاست و بهتر است این حرکت از تنها یادگار نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) که در کشور ما مدفون است شروع شود و ادامه یابد.

 

رضوانی بر لزوم پویایی و خلاقیت در برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری تاکید داشت و گفت: مسئولان کشور از برگزاری جشنواره هایی همانند جشنواره رضوی به عنوان بهترین رویداد حمایت می کنند.

 

مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای معرفی و تکریم اهل بیت به ویژه امام رضا (علیه السلام) به شدت نیازمند پویایی و خلاقیت ونوآوری هستیم گفت: استفاده از شیئوه های مدرن و جدید و نیز خلاقیت در جشنواره ها تاثیر گذارهستند.

 

رضوانی تصریح کرد: بدون شک ابزار هنر و فرهنگ و شیوه های مدرن در انتقال پیام مهم هستند.

 

وی با اشاره به برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان مبنی بر چاپ سه عنوان کتاب داستان بلند جشنواره سیزدهم داستانهای رضوی به صورت مستقل، قول داد با هزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بودجه معاونت فرهنگی برای چاپ این کتابها کمک شود.

 

جشنواره ملی داستان‌های رضوی به‌عنوان جشنواره‌ای شکیل و تأثیرگذاراست

استاندار سمنان نیز در این نشست حرم امام رضا (علیه السلام) را محور کشور و مشهد مقدس را پایتخت معنوی ایران اسلامی خواند و اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌هایی نظیر داستان‌های رضوی (کبوتر حرم) در رشد و بالندگی نویسندگان کشور بسیار مؤثر است.

 

محمدرضا خباز از جشنواره ملی داستان‌های رضوی به‌عنوان جشنواره‌ای شکیل و تأثیرگذار یادکرد و گفت: برگزاری این جشنواره در رشد جامعه اسلامی و بالندگی مردم و ارتباط عمیق مردم با اهل‌بیت (علیه السلام) بسیار مؤثر است.

 

وی، افزایش شمار داستان نویسان و آثار ارسالی به جشنواره داستانهای رضوی را نشانه ارادات نویسندگان به ائمه اطهار (علیه السلام) به ویژه امام رضا (علیه السلام) دانست وافزود: برگزاری 13 دوره این جشنواره به میزبانی سمنان باعث مباهات و افتخار برای این استان است.

 

خباز، قلم زدن برای اسلام و ائمه اطهار (علیه السلام) را مقدس خواند و گفت: کسانی که در راه معرفی سیره و روش امام رضا (علیه السلام) حرکت می کنند کار آنها بسیار مهم و با ارزش است.

 

یک هزار و 774 اثر به سیزدهمین جشنواره ملی داستان (کبوتر حرم) ارسال شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این مراسم از افزایش تعداد آثار وشرکت کنندگان در سیزدهمین جشنواره ملی داستان (کبوتر حرم) در این استان خبردادو گفت: یک هزار و 774 اثر توسط یک هزار و 205 نفر شرکت کننده به سیزدهمین جشنواره ملی داستان (کبوتر حرم) ارسال شد.

 

محمدرضاسوقندی با بیان اینکه در دوازدهمین جشنواره ملی داستان (کبوتر حرم) در استان سمنان 902 شرکت کننده یک هزار و 528 اثر داستانی کوتاه، کوتاه کوتاه و بخش های ویژه ارسال کرده بودند تصریح کرد:  تعداد شرکت کنندگان در جشنواره قبل  304 نفر با 246 اثر بوده است.

 

سوقندی با بیان این که داستان نویسی رضوی جریان مناسبی پیدا کرده است، یادآور شد: در اولین دوره از جشنواره ملی رضوی 64 شرکت کننده 117 اثر ارائه کرده بودند.

 

وی از در دستور کار قرار گرفتن موضوع بین المللی جشنواره داستانهای رضوی خبر داد و گفت: در جشنواره سیزدهم سه جلد کتاب داستانی مستقل چاپ و منتشر می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان  بیان داشت:این جشنواره پس از ١٣ سال و در دهه دوم فعالیت خود که به دهه تشکیلاتی و گفتمان سازی ادبیات در سطح ملی می دانیم رسیده است.

 

وی با اشاره به انتشار شش جلد کتاب داستانهای رضوی مربوط به دوره های قبل اظهار داشت: برای دوره سیزدهم علاوه بر کتاب داستانهای برگزیده، سه جلد کتاب داستان بلند نیز به صورت مستقل چاپ و منتشر می شود.

 

سوقندی به ایجاد بانک اطلاعاتی از نویسندگان داستانهای بلند و کوتاه اشاره کرد و گفت: در این بانک اطلاعات شش هزار و ٢٤٠ شرکت کننده دردوره های مختلف جشنواره داستانهای رضوی را در اختیار داریم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادبیات را زیربنای فرهنگ دانست و گفت: فرهنگ و هنر مانند یک ساختمان است و ادبیات زیربنا و شالوده آن است که اکر مقاوم و مستحکم باشد فرهنگ نیز مقاوم خواهد شد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با فضای به وجود آمده و دهه دوم فعالیت این جشنواره ، دهه تحول داستان نویسان در کشور باشیم.

 

سوقندی اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (علیه السلام) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده تر این عرصه معنوی را از اهداف برگزاری این جشنواره ملی عنوان کردوافزود: سبک زندگی امام رضا (علیه السلام) شامل سیره، رفتار و روایات، تعالیم و آموزه های اقتصادی امام رضا (علیه السلام)، تأثیر هجرت امام رضا (علیه السلام) و همچنین وجود مضجع شریف و نورانی آن حضرت، خاندان امام رضا (علیه السلام) و اصحاب و یاران امام رضا (علیه السلام) با تأکید بر ابناء الرضا (علیه السلام)، تأثیر زیارت امام رضا (علیه السلام) در فرهنگ عمومی و ارتقاء بُعد معنوی و سالم سازی جامعه، امام رضا (علیه السلام) و فرهنگ خدمت رسانی، امام رضا (علیه السلام) عالم خاندان رسول و سایر موارد مرتبط از محورهای جشنواره بود.

 

قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیزدهمین جشنواره داستانهای رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در مراسم اختتامیه  پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیزدهمین جشنواره داستانهای رضوی را قرائت کرد.

 

همچنین همزمان با برگزاری این مراسم، هنرمندان خوشنویس سمنان، چهل حدیث رضوی را کتابت کردند و کارگاه آموزشی نقاشی کودک رضوی و برنامه زیارت مجازی حضرت امام رضا (علیه السلام) با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) اجرا شد.

 

سیزدهمین جشنواره ملی داستانهای رضوی در سمنان با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و شناسایی، معرفی و تجلیل از پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری امام رضا(علیه السلام) برگزار شد.

نظر شما