شناسهٔ خبر: 20562650 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«مبانی تکوینی سلول‌های جنسی در مهره‌داران» منتشر شد

نویسندگان کتاب «مبانی تکوینی سلول‌های جنسی در مهره‌داران» قدم اول در زیست‌شناسی تکوینی را برداشتند. آنها تخصیص یافتگی دودمان جنسی و مکانیسم‌های تعیین جنسیت در رده‌های مختلف مهره‌داران را به علاقه‌مندان این عرصه معرفی کردند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «مبانی تکوینی سلول‌های جنسی در مهره‌داران» تالیف دکتر هما محسنی‌کوچصفهانی و پروانه هواسی از سوی انتشارات دانشگاه خوارزمی به چاپ رسید. این کتاب حاصل چندین سال بررسی محققان و مطالعه مقالات، یافته‌های جدید و کتب منتشر شده در این زمینه است.

مباحث تعیین جنسیت و تمایز جنسی از گذشته‌های دور مورد توجه اندیشمندان و طبیعی‌دانان بوده است. نویسندگان کتاب «مبانی تکوینی سلول‌های جنسی در مهره‌داران» با توجه به اهمیت زیست‌شناسی تکوینی در حوزه‌های مختلف علوم نوین بر آن شدند تا تخصیص یافتگی دودمان جنسی و مکانیسم‌های تعیین جنسیت در رده‌های مختلف مهره‌داران را به عنوان قدم اول در این حوزه به علاقه‌مندان این عرصه معرفی کنند.

این کتاب در پنج فصل گردآوری شده است. «تخصیص‌یافتگی سلول جنسی در ماهیان»، «تخصیص‌یافتگی سلول جنسی در دوزیستان»، «تخصیص‌یافتگی سلول جنسی در خزندگان»، «تخصیص‌یافتگی سلول جنسی در پرندگان»، « تخصیص‌یافتگی سلول جنسی در پستانداران» عناوین سرفصل‌های کتاب «مبانی تکوینی سلول‌های جنسی در مهره‌داران» است.

در پشت جلد کتاب آمده است: «در بسیاری از جانوران مانند حشرات، کرم‌های لوله‌ای و مهره‌داران، جدایی واضح سلول‌های جنسی از سلول‌های بدنی در مراحل اولیه تکوین صورت می‌گیرد. در این گونه موجودات سلول‌های جنسی در داخل خود غده جنسی منشا نمی‌گیرند. بلکه پیش‌سازهای آنها، یعنی سلول‌های جنسی ابتدایی در جای دیگری شکل می‌گیرند و به غده جنسی در حال تکوین مهاجرت می‌کنند. در اکثر این موجودات تعیین شدگی سلول‌های جنسی ابتدایی با تجمع موضعی پروتیین‌های خاصی در سلول‌های معینی از جنین اولیه صورت می‌گیرد.»

کتاب«مبانی تکوینی سلول‌های جنسی در مهره‌داران» در 258 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 16هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه خوارزمی به چاپ رسید.

نظر شما