شناسهٔ خبر: 20561505 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

زمان اتمام کلاس‌های آموزشی حجاج مشخص شد

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان نيوز، مدیران کاروان‌های زیارتی اعزام کننده حجاج هر ساله کلاس‌های آموزشی ویژه ای را برای زائران خانه خدا در کشور برگزار می‌کنند. کلاس‌های زائران حج 96 که از ماه مبارک رمضان آغاز شده است تا روزهای پایانی اعزام ادامه دارد.
برای زائران مدینه قبل ۱۰ جلسه آموزشی و برای زائران مدینه بعد ۱۲ جلسه آموزشی پیش از اعزام برگزار می شود، همچنین کلاس‌های آموزش‌های متمرکز حجاج که طی آن به صورت عملی اعمال حج به زائران آموزش داده می‌‌شود از نیمه دوم شوال در سراسر کشور برگزار شده است.
فرصت محدود، همکاری بالای زائران
در سال‌های گذشته با توجه به فرصت بسیاری که تا زمان اعزام‌ زائران وجود داشت، اجازه برگزاری دو جلسه آموزشی در یک روز به مسئولان کاروان‌ها داده نمی‌شد اما امسال سازمان بعثه تصمیم به برقراری کلاس ها به صورت فشرده تر گرفته است.
البته به غیر از آموزش‌های حضوری برای هر کاروان، 8 کانال تلگرامی برای گروه‌های مختلف از جمله زائران فرهیخته، عادی، کارگزاران اجرایی، کارگزاران فرهنگی، مبلغان و غیره با تیم کارشناسی برای تولید محتوا و روزآمدسازی در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه امسال فرصت محدودی برای آموزش وجود دارد، بنابراین خود زائران بیشتر از گذشته همکاری کردند تا بتوانند با آشنایی و معرفت بیشتری به سفر حج مشرف شوند.
آموزش های زائران در زمینه مسائل اجرایی، دانستنی های سفر و ویژگی های حج امسال از جمله گرمای هوا و ازدحام جمعیت که زائران با آن مواجه خواهند بود و همچنین مسائل فرهنگی ادامه دارد.
طرح مودت برای حجاج فرهیخته
امسال دوره‌های آموزشی ویژ‌ه‌ای از جمله آموزش‌های امداد و نجات برای گروه یاوران حجاج و زائران فرهیخته در قالب طرح مودت در نظر گرفته شد که در حال حاضر این دوره‌های آموزشی به صورت حضوری آغاز شده است، همچنین جلسات و بسته‌های آموزشی آنلاین نیز برای یاوران حجاج و زائران فرهیخته پیش بینی و در فضای مجازی بارگذاری شده است.
تداوم برنامه‌های آموزشی حجاج تا یک هفته قبل از اعزام
مهران فرشید مدیرکل حج و زیارت استان تهران گفت:جلسه های آموزشی کاروان های حجاج متناسب با پرواز آن ها تا یک هفته قبل از سفرشان ادامه دارد.
مهران فرشید مدیرکل حج و زیارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری جلسه های آموزشی_توجیهی حجاج اظهار کرد: ما برای کاروان ها 10 جلسه برنامه آموزشی_ توجیهی توسط کاروان ها و مدیران آن ها برگزار کرده ایم.
وی در ادامه افزود: تمام نکاتی که زائر باید بداند از جمله موارد بهداشتی، امنیتی، آموزشی، نماز، مناسک به دفعات آموزش داده شده است.
مدیرکل حج و زیارت استان تهران بیان کرد: برای کاهش استرس زائران امسال آموزش حجاج به صورت متمرکز انجام می شود.
فرشید با اشاره به زمان پرواز حجاج خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پروازها از نهم مردادماه آغاز و تا اوایل شهریورماه ادامه دارد، برگزاری جلسه های آموزشی کاروان‌های حجاج متناسب با پرواز آن‌ها تا یک هفته قبل از سفرشان ادامه دارد.
وی در پایان با بیان اینکه در تهران کاروان اهل سنت نداریم، گفت: برای زائران اهل سنت نیز مانند بقیه حجاج شیعه تمهیدات لازم اندیشیده شده است و برنامه های مشابه در سایر استان ها انجام می شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما