شناسهٔ خبر: 20561305 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

12 سال معطل ماندن فاز 11؛

آقای وزیر چه توضیحی برای کوتاهی تان دارید؟!

شرکت توتال از سال 79 تا 87 همین فاز یازده را معطل گذارده و سپس میدان را ترک کرده است! این یعنی 8 سال معادل 40 میلیارد دلار خسارت! آیا بزرگواران وزارت نفت این خسارت را در قرارداد جدید لحاظ کرده اند؟!

صاحب‌خبر -

آقای وزیر چه توضیحی برای کوتاهی تان دارید؟!گروه اقتصادی: دکتر حجت الله عبدالملکی در یادداشت کوتاه زیر، آورده است: شرکت توتال از سال 79 تا 87 همین فاز یازده را معطل گذارده و سپس میدان را ترک کرده است! این یعنی 8 سال معادل 40 میلیارد دلار خسارت! آیا بزرگواران وزارت نفت این خسارت را در قرارداد جدید لحاظ کرده اند؟!

به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که در صفحه اینترنتی نگارنده نیز منتشر شده، به شرح زیر است:

مهندس زنگنه در دفاع از قرارداد نفتی با توتال در مجلس فرمودند: "یک سال تاخیر در هر فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار ضرر به اقتصاد کشور است و تا به حال ۲۲ میلیارد دلار ضرر وارد شده است" و بدین ترتیب استدلال کرده اند که برای انعقاد قرارداد با توتال نباید بیش از این تعلل می شد!

در ارتباط با این فرمایش ایشان دو نکته وجود دارد:

نکته اول) با علم به اینکه اجرای این فاز با استفاده از توانمندی های داخلی و استیجار سایر خدمات مورد نیاز از شرکت های خارجی دیگر (حتی با هزینه ای کمتر) امکان پذیر بوده است، ایشان چه توجیحی برای معطل گذاردن این فاز (فاز 11) طی چهار سال اخیر دارند که منجر به 20 میلیارد دلار خسارت به کشور شده است؟!

نکته دوم) همین شرکت توتال از سال 79 تا 87 همین فاز یازده را معطل گذارده و سپس میدان را ترک کرده است! این یعنی 8 سال معادل 40 میلیارد دلار خسارت! آیا بزرگواران وزارت نفت این خسارت را در قرارداد جدید لحاظ کرده اند؟!

انتهای پیام/#

نظر شما