شناسهٔ خبر: 20560811 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

دبیر علمی کنگره خودمراقبتی و آموزش بیمار:

آموزش خودمراقبتی در بیمارستان ها باید قانون شود

داود شجاعی زاده اظهار کرد:هر فرد باید هفته ای 150 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشد و افرادی که مشغله دارند می توانند این زمان فعالیت را در یک روز انجام دهند تا مواد غذایی انباشته شده سوخته شود و از عوامل خطر سکته های قلبی در امان باشند.

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت>دبیر علمی پنجمین کنگره ملی دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار با تاکید بر اهمیت آگاهی دادن به بیماران گفت: ضرورت ارائه این آموزش ها باید به صورت قانونی مدون درآید تا در همه بیمارستان ها به بیماران ارائه شود.

به گزارش شفاآنلاین،داود شجاعی زاده اظهار کرد: یکی از اهداف پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار فراهم کردن بستر لازم است تا پرسنل بهداشت و درمان بتوانند آموزش های لازم را به بیماران مبتلا به بیماری های مزمن بدهند.
وی در حاشیه این کنگره در بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه اخلاق حرفه ای یکی از محورهای کنگره است، افزود: خانواده بیمار می توانند در بهبود وی بسیار کمک کنند و بار بیماری را از روی دوش او بردارند. در مسائل درمانی پزشکی و آموزشی شاهد رعایت نشدن اخلاق حرفه ای هستیم. یکی از وظایف پزشکان آموزش به بیمار و خانواده بیمار در مواجهه با بیماری است در صورتی که خیلی وقت ها بیماران نمی دانند وقتی از بیمارستان مرخص می شوند چه وظایفی دارند و چه وظایفی با خانواده آنهاست.

***ارائه آموزش های خودمراقبتی باید به قانونی مدون تبدیل شود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران در مورد الزامی بودن ارائه این آموزش ها در بیمارستان های وزارت بهداشت گفت: الزام قانونی برای این کار نداریم ولی خیلی از بیمارستان ها مانند بیمارستان مسیح دانشوری اقدامات خودجوشی در این زمینه دارند و واحدی را به عنوان آموزش بیمار راه اندازی کرده اند که پرسنل این اموزش را ارائه می دهند.
وی تاکید کرد: خودمراقبتی باید به صورت قانون مدون دربیاید تا همه بیمارستان ها به آن ملزم باشند زیرا جلوی بسیاری از عوارض بعدی را می گیرد و هزینه های درمان را تا حد زیادی کاهش می دهد.
شجاعی زاده در مورد آموزش خودمراقبتی به کودکان به ویژه از طریق همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش نیز گفت: با اداره کل سلامت آموزش و پرورش همکاری داریم و برنامه های مشترک تدوین کرده ایم. محتوای خیلی از درس ها آماده است تا از سن دبستان وارد کتب درسی شود و کودکان باید از همان سن پایین با موضوع خودمراقبتی آشنا شوند.
دبیر علمی پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی همچنین با تاکید بر ضرورت فعالیت بدنی برای جلوگیری از چاقی گفت: فعالیت ها باید طوری باشد که ضربان قلب تندتر از حالت عادی بزند و فرد عرق کند؛ راه رفتن های معمولی تاثیری نخواهد داشت.
وی افزود: هر فرد باید هفته ای 150 دقیقه باید فعالیت فیزیکی داشته باشد و افرادی که مشغله دارند می توانند این زمان فعالیت را در یک روز انجام دهند تا مواد غذایی انباشته شده سوخته شود و از عوامل خطر سکته های قلبی( Heart stroke) در امان باشند.
 پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار باومحورهای ترویج سبک زندگی سالم، ارتقا سطح سواد سلامت، بهبود سلامت روان، برنامه های طرح تحول نظام سلامت، سطوح مختلف پیشگیری و مدیریت بیماری ها، اخلاق حرفه ای و توانمند سازی خدمت دهندگان، نقش انجمن های علمی تخصصی، سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد، استفاده از فناوری های نوین، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، وضعیت موجود منابع آموزش بیمار در کشور و استانداردها و راهکارهای بهبود آن 4 تا 6 مرداد در مرکز همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برپاست.
روز سوم به جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار اختصاص دارد که قرار است از بهترین تلاش های دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه خودمراقبتی تجلیل شود.
همچنین در این کنگره از سایت آوای سلامت به نشانی http://iec.behdasht.gov.ir/ رونمایی شد که مواد آموزشی از جمله کتاب، فیلم و اخبار سلامت را در اختیار همه می گذارد.ایرنا

نظر شما