شناسهٔ خبر: 20559957 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«ناصر ابوشریف» در گفتگو با مهر:

حمایت کشورهای عربی - اسلامی از مسأله فلسطین در حد «صِفر» است

رئیس دفتر سیاسی جنبش «جهاد اسلامی» در تهران با انتقاد از سکوت کشورهای عربی ـ اسلامی در قبال جنایتهای تل آویو علیه فلسطینیان، گفت حمایت این کشورها از مسأله فلسطین در حد صفر است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: مسئولان رژیم صهیونیستی دو هزار عنصر نظامی را در قدس اشغالی مستقر کردند. صهیونیستها به منظور سرکوب تظاهراتی که قرار است پس از اقامه نماز جمعه امروز در قدس اشغالی برگزار شود، نیروهای خود را در این شهر مستقر کرده اند. از سوی دیگر، مسئولان رژیم صهیونیستی، برای ورود شهروندان فلسطینی به مسجدالاقصی محدودیت هایی را اعمال کرده اند. طبق اعلام تل آویو، افراد زیر ۵۰ سال حق ورود به مسجدالاقصی را ندارند. رسانه های فلسطینی اعلام کردند که صهیونیست ها برای جلوگیری از سرازیر شدن فلسطینیان به سمت مسجدالاقصی و شرکت در راهپیمایی های «جمعه خشم» تمامی خیابان های منتهی به قدس اشغالی را مسدود کردند. در همین حال، صدها فلسطینی نمازصبح خود را در برابر ورودی‌های مسجدالاقصی اقامه و به کار گذاشته شدن گیت‌های تردد در ورودی‌های این مسجد اعتراض کردند این درحالی است که روز گذشته درگیری شدیدی میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی در باب الأسباط واقع در قدس اشغالی رخ داد که به دنبال آن دهها فلسطینی زخمی شدند.  

همچنین کمیته امنیتی دولت رژیم صهیونیستی در پایان نشست خود در تل آویو تصمیم گرفت گیت های امنیتی در ورودی های مسجد الاقصی همچنان باقی بماند. در این نشست با طرح پیشنهادی پلیس رژیم صهیونیستی که اعلام کرده قادر به حفظ اوضاع و تامین امنیت قدس خواهد بود، موافقت شد. همچنین دولت رژیم صهیونیستی به پلیس این رژیم برای اتخاذ هرگونه تصمیمی جهت جلوگیری از وقوع درگیری در قدس به ویژه مسجد الاقصی چراغ سبز نشان داده است.امروز در سراسر فلسطین به ویژه قدس جمعه خشم اعلام شده و قرار است هزاران فلسطینی برای اقامه نماز جمعه راهی قدس شوند و با این حال باید منتظر وقوع درگیری های شدیدی بین فلسطینیان و اشغالگران صهیونیست بود.

در همین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با «ناصر ابوشریف» رئیس دفتر جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین در ایران انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*رژیم صهیونیستی اقدامات هتاکانه خود علیه مسجدالاقصی را تشدید کرده است. به نظر شما علت یا علل اصلی این اقدامات علیه مقدسات فلسطینیان به ویژه در قدس اشغالی چیست؟

صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند تا از طریق سلب هویت اسلامی مسجدالاقصی، آن را یهودی کنند؛ این هدف نهایی از هتک حرمت‌های گسترده به مسجدالاقصی استرژیم صهیونیستی به دنبال سیطره کامل بر مسجدالاقصی است. صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند تا از طریق سلب هویت اسلامی مسجدالاقصی، آن را یهودی کنند. این هدف نهایی از هتک حرمت‌های گسترده به مسجدالاقصی است. به یاد دارید که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۵ تلاش گسترده ای را برای تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی به کار بست. با این حال قیام مردم فلسطین و انتفاضه آنها در برابر اشغالگران قدس مانع از تحقق این هدف شوم صهیونیستها شد و آنها در نهایت نتوانستند طرح شوم خود در تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را عملیاتی سازند. درحال حاضر، رژیم صهیونیستی با تشدید اهانت های خود به مسجدالاقصی تلاش می کند تا هدف شکست خورده خود در سال ۲۰۱۵ را محقق سازد. این رژیم همچنان از تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی دست نکشیده است. بنابراین، همانگونه که گفتم هدف اصلی و نهایی صهیونیست‌ها تسلط کامل بر مسجدالاقصی و تقدیم آن به یهودیان است.

*در خصوص مسأله جنجال برانگیز گیت های الکترونیکی که در ورودی های مسجدالاقصی نصب شده است، صهیونیستها اعلام کرده اند که هیچ تصمیمی برای برداشتن این گیت ها ندارند. آیا تل آویو با وجود مخالفت های گسترده مردم فلسطین به این موضوع، می تواند بر موضع خود پافشاری کند؟

هدفی که صهیونیستها اعلام کرده اند، این است به دنبال تأمین امنیت هستند. اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند تا تعیین کنند چه کسی باید وارد مسجدالاقصی شود و چه کسی نباید به این مسجد برود. این بدان معناست که تل آویو در صدد است تا به اسم برقراری امنیت، تا جایی که ممکن است تعداد فلسطینیان در مسجدالاقصی را کاهش دهد و مانع از ورود بخش عظیمی از ملت فلسطین به این مسجد شود؛ هرچند اکنون آنها تصمیم به برچیدن گیت های الکترونیکی گرفتند اما این مسأله تغییری در هدف اصلی آنها ایجاد نمی کند.

*موضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تاکنون حمایتی از مسأله فلسطین طی سال های اخیر، توسط سران این کشورها به عمل آمده است؟

حمایت کشورهای عربی و اسلامی از مسأله فلسطین در حد «صِفر» است؛ اتحادیه عرب که نمایندگی کشورهای عربی را برعهده دارد، نقشی در حمایت از فلسطینیان و مسأله فلسطین ایفا نمی کندحمایت کشورهای عربی و اسلامی از مسأله فلسطین چیزی در حد «صِفر» است. این باعث تأسف است. اتحادیه عرب که نمایندگی کشورهای عربی را برعهده دارد، هیچ نقشی در حمایت از فلسطینیان و مسأله فلسطین ایفا نمی کند. تعداد بسیار کمی از سران کشورهای عربی و اسلامی حتی اقدام به محکومیت اقدامات صهیونیستها علیه فلسطینیان و مقدسات آنها می شوند. با این حال، ملت فلسطین فارغ از عدم حمایت کشورهای عربی و اسلامی از آنها، به تکلیف خود در مواجه با تل آویو عمل می کنند. شایسته بود که این کشورها از مسأله فلسطین حمایت به عمل آورند، اما متأسفانه اینگونه نیست. کشورهای عربی و اسلامی حتی از انجام حدالق اقداماتی که می بایست در حمایت از قدس اشغالی و مسجدالاقصی صورت می گرفت، سرباز زدند.

*تشکیلات خودگردان فلسطین عملیات استشهادی در مسجدالاقصی را محکوم کرده است. این درحالی است که انتظار می رفت، تشکیلات خودگردان حتی در صورت عدم حمایت از چنین عملیاتهایی، به محکومیت آنها مبادرت نورزد. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

واضح است که موضع تشکیلات خودگردان فلسطین در محکومیت عملیات استشهادی در مسجدالاقصی زشت بوده است. به هیچ واجه شایسته تشکیلات خودگردان فلسطین نبود که چنین موضعی در محکومیت یک اقدام شجاعانه از سوی شهروندان فلسطینی در مسجدالاقصی اتخاذ کند. مسجدالاقصی سمبل مقدسات مسلمانان است که هم اکنون توسط صهیونیستها اشغال شده است. کسانی که سلاح های خود را به سمت قدس اشغالی و مسجدالاقصی نشانه رفته اند باید محکوم شوند و نه عاملان عملیات های استشهادی. مقاومت در برابر اشغالگران، حق مشروع ملت فلسطین است. چه از لحاظ انسانی و چه از لحاظ بین المللی هیچکس نمی تواند چنین حقی را از فلسطینیان سلب کند. تمامی ادیان نیز به صاحبان سرزمینی که اشغال شده است اجازه می‌دهند از خود دفاع کنند. بنابراین نباید اقدام فلسطینیان در در دفاع از خود، توسط تشکیلات خودگردان محکوم شود.

نظر شما