شناسهٔ خبر: 20559752 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر علوم:

ارتباطات بین المللی برای مناطق ویژه علم و فناوری در کشور برقرار شده است

اصفهان - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: ارتباط های بین المللی از جمله با کشورهای اروپایی و آسیایی برای عملیاتی کردن مناطق ویژه علم و فناوری در پنج استان کشور برقرار شده است.

صاحب‌خبر -

منطقه ویژه علم و فناوری که پیش از این کریدور علم و فناوری خوانده می شد، مجموعه ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت هاست که با تکیه بر خلاقیت ها و نوآوری ها در یک گستره جغرافیایی سبب ارتقای نوآوری، ایجاد خوشه های صنعتی با فناوری نو و توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می شود.
مجوز این مناطق توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در سال 93 برای استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر صادر شد.
به گزارش ایرنا، وحید احمدی امروز (چهارشنبه) در ششمین جلسه هم‌اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، افزود: این ارتباط های بین المللی تا کنون با سازمان صنعتی ملل متحد (UNIDO)، شهر علم ایتالیا و موسسه فناوری اتریش (AIT) برقرار شده و مذاکره هایی نیز با کشورهای کره جنوبی و چین انجام شده است.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم
از جمله این ارتباط ها را اجرای طرح نظام نوآوری منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی تبریز با همکاری موسسه فناوری اتریش، طرح نظام نوآوری بوشهر با همکاری سازمان صنعتی ملل متحد و طرح غذای حلال در منطقه خراسان رضوی با همکاری سازمان صنعتی ملل متحد عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در برقراری ارتباط های بین المللی علاوه بر بهره گیری از دانش و تجربه کشورهای دیگر، مناطق ویژه علم و فناوری کشورمان به دنیا نیز شناسانده خواهد شد، اظهار کرد: شبکه سازی داخلی و بین المللی از شاخص های اصلی منطقه ویژه علم و فناوری و لازم است که مدیران این مناطق از مشاوران بین المللی نیز بهره بگیرند.
احمدی با اشاره به شبکه سازی داخلی نیز گفت: در این شبکه همه ارکان منطقه ویژه علم و فناوری باید به یکدیگر متصل شوند و قرار گرفتن پنج استان دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری در این نشست نیز به ایجاد این شبکه کمک می کند.
وی از دیگر ضرورت های مناطق ویژه علم وفناوری را یافتن منابع و سرمایه گذاران جدید عنوان و اضافه کرد: این مناطق باید به دنبال جذب سرمایه گذاران قدرتمند داخلی و خارجی باشند.
معاون وزیر علوم، فراهم کردن مشوق های حقوقی و مالی، ایجاد ظرفیت های جدید، استقرار صنایع بزرگ و توجه به شهرهای هوشمند را از دیگر ارکان و ضرورت های مناطق ویژه علم و فناوری خواند و گفت: ما در این موضوع نیاز به حرکت های جدید و نه موازی داریم.
احمدی با بیان اینکه سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری در پنج استان دارای مجوز، تشکیل شده است، تصریح کرد: دیدگاه ما به این موضوع بیشتر نرم افزاری و مبتنی بر اکو سیستم (زیست بوم)، هم افزایی، ارزش افزوده، آینده پژوهی و برنامه ریزی همراه با خلاقیت و نوآوری است.
وی با ابراز خرسندی از پیگیری استانداران پنج استان دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری، خاطرنشان کرد: پنج استان دیگر نیز برای اخذ این مجوز در صف انتظار هستند اما ترجیح بر این است که ابتدا نتایج عملیاتی کردن مناطق ویژه در پنج استان دارای مجوز، مشخص شود.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه نخستین مجوز منطقه ویژه علم و فناوری در سال 82 برای اصفهان صادر شده بود، اضافه کرد: این موضوع برای 10 متوقف مانده بود اما در سال 93 در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به طور مجدد مطرح و بررسی و برای پنج استان اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر مجوز صادر شد.

*** بحث منطقه ویژه علم و فناوری در کشور نوپاست
معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور نیز در این نشست گفت: بحث مناطق ویژه علم و فناوری در کشور همچنان نوپاست و لازم است کارهای ترویجی و فرهنگ سازی بیشتری برای معرفی آن صورت گیرد.
مصطفی کاظمی افزود: هنوز بسیاری از بخش های حاکمیتی کشور نسبت به این موضوع، نگاه یکپارچه ندارند به همین دلیل لازم است اِعمال حاکمیتی و شبکه سازی در این زمینه از خود استان ها شروع شود.
به گفته وی استان هایی در زمینه منطقه ویژه علم و فناوری موفق خواهند بود که استانداران آن در این زمینه اهتمام داشتند و حمایت کردند.
کاظمی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار یک ردیف بودجه به میزان 2 میلیارد تومان برای مناطق ویژه علم وفناوری تخصیص یافت، تصریح کرد: دبیرخانه مناطق ویژه تا کنون 5 میلیارد تومان برای پیگیری امور مربوط به این مناطق هزینه کرده است.
وی تاکید کرد: موفقیت پنج منطقه ویژه علم و فناوری دارای مجوز برای کشور حیاتی است زیرا به عنوان الگو برای سایر استان ها نیز معرفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه لازم است نتایج فعالیت این مناطق به مدیران ارشد کشور گزارش شود، افزود: فعالیت این مناطق بر مبنای بخش خصوصی است و نیازی به منابع دولتی ندارد.

* تجهیز دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در 6 ماه نخست امسال
رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست با اشاره به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس این دستور لازم است اعتبارهای مورد نیاز برای تامین تجهیزات دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در 6 ماه نخست امسال تخصیص یابد.
بهزاد قره‌یاضی افزود: سیاست و یکی از اولویت های ما در سازمان برنامه و بودجه حمایت از پارک ها و مناطق ویژه علم و فناوری در کشور است.
وی اظهار کرد: با وجود محدودیت های مالی که به دلیل کاهش قیمت نفت و درآمد حاصل از آن در کشور ایجاد شده است سال گذشته 116 درصد از اعتبارات تملک دارایی به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تخصیص یافت در حالیکه این رقم در سال های گذشته از 50 درصد فراتر نرفته بود.
وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید یک میلیون فرصت شغلی در هر سال در کشور ایجاد شود که دست کم 800 هزار از فرصت های شغلی باید برای دانش آموختگان دانشگاهی باشد.
قره یاضی با تاکید بر اینکه دولت متورم است و جایی برای استخدام های جدید ندارد، افزود: این فرصت های شغلی باید در شهرک های فناوری و شرکت ها دانش بنیان ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، ششمین جلسه هم‌اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور روز چهارشنبه با حضور دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندارهای اصفهان و یزد، مدیران دبیرخانه شورای عالی و مناطق ویژه علم و فناوری کشور، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان استان‌های دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر در اصفهان برگزار ‌شد.
در این نشست گزارش عملکرد فعالیت های مناطق ویژه علم و فناوری، طرح ‌های در حال انجام مناطق ویژه و فعالیت های بین‌المللی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با موسسه های بین‌المللی همچون سازمان صنعتی ملل متحد (UNIDO) و موسسه فناوری اتریش (AIT) و مباحثی مانند بررسی نقش مدیریت شهری در توسعه اکوسیستم نوآوری ارائه ‌شد.
گ/3011 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: اصغر دواتگر

نظر شما