شناسهٔ خبر: 20559457 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

فقر آگاهی کشاورز یا نبود نظارت جدی بر سموم کشاورزی

معاون بهداشت وزیر بهداشت یکی از راهکارهای کنترل سلامت محصولات کشاورزی را ارائه آموزش لازم به کشاورزان می‌د

صاحب‌خبر -
شفا |آنلاین:استفاده از سموم کشاورزی در ایران 4 برابراستانداردهای جهانی است؛ بیش ‌از 60 درصد سبزی‌های برگی نیترات سنگین دارند؛ برخی محصولات کشاورزی <Crops>بیش از حد مجاز نیترات و نیتریت دارند؛ این‌ها عناوینی است که هر چند وقت یکبار رسانه‌‌ای می‌شود و نگرانی‌هایی را در بین مردم به‌وجود می‌آورد، اما سوال اصلی این است که آیا استاندارد مشخصی برای مصرف سموم در کشاورزی وجود ندارد؟ و اینکه متولی نظارت در این حوزه وزارت بهداشت است یا وزارت جهاد کشاورزی؟ سوالاتی که در کنار پاسخ به آنها باید به هزاران پرسش دیگر مصرف‌کنندگان این‌گونه محصولات که عموم جامعه هستند باید پاسخ داده شود.
ضرورت ارائه آموزش به کشاورزان
به گزارش شفا آنلاین:معاون بهداشت وزیر بهداشت یکی از راهکارهای کنترل سلامت محصولات کشاورزی را ارائه آموزش لازم به کشاورزان می‌داند و می‌گوید: «اقداماتی از قبیل آموزش درباره میزان و نحوه اسفاده از سموم، کودها و چگونگی آبیاری محصولات کشاورزی باید به کشاورزان ارائه شود.» سیاری با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل آبیاری مزارع با فاضلاب و کنترل فلزات سنگین در محصولات کشاورزی، می‌افزاید: «این اقدامات شامل کنترل استفاده از فاضلاب و پساب در بخش کشاورزی، رسیدگی به بهداشت کشاورزی، کنترل گندم و پسته از نظر آفلاتوکسین و همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش سواد در این حوزه است.»
وی با بیان اینکه ۶۳ درصد سبزی‌های برگی نیترات سنگین دارند، اضافه می‌کند: «براین اساس باید سبزی‌ها را هم در برنامه پایش محصولات کشاورزی آورده شوند. بنابراین یکی از پیشنهادات این است که سبزی‌ها را هم وارد برنامه‌ها شوند. دومین پیشنهاد این است که آموزش‌هایی که در این حوزه اکنون به ۱۷۵ هزار کشاورز ارائه می‌شود، گسترش یابد؛ چراکه ۴ میلیون کشاورز در کشور داریم. در عین حال باید توجه کرد که سرعت پایش محصولات کشاورزی را هم باید افزایش دهیم؛ چراکه در غیر اینصورت ۲۰ سال طول می‌کشد تا بتوانیم همه محصولات کشاورزی را پایش کنیم.»
پایش مستمر سلامت محصولات کشاورزی
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو هم با اعلام خبر پایش مستمر سلامت محصولات کشاورزی توسط وزارت بهداشت، می‌گوید: «محصولاتی را که سهم مصرف بالایی دارند در سطح کشور نمونه‌برداری می‌کنیم؛ به طوریکه در سال 94، 6500 نمونه‌برداری از محصولات کشاورزی انجام شد.» دیناروند می‌افزاید: «سال گذشته نیز پایش بر روی هفت محصول پرمصرف انجام شد و براساس آن مشخص شد که مشکلاتی وجود داشت. مسال هم این پایش برای تعداد بیشتری از محصولات کشاورزی پرمصرف صورت می‌گیرد و نتایج آن هم اعلام می‌شود. در عین حال در پایش امسال تعداد محصولات را افزایش داده‌ایم و تقریبا اکثر کالاهای پرمصرف مانند گوجه، پیاز و... مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرند.» وی با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است، می‌افزاید: «البته وضعیت فلزات سنگین همچنان تغییری نکرده است و برخی از محصولات بیش از حد مجاز نیترات و نیتریت دارند.»
استفاده ۴ برابری از سموم کشاورزی در ایران
محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اما نگاه دیگری به بحث سلامت محصولات کشاورزی دارد و معتقد است: «استفاده بیش از ۳ الی ۴ برابری از سموم غیراستاندارد در محصولات کشاورزی میزان بیماری‌هایی مانند سرطان در کشور را افزایش داده است.» قربانی با انتقاد از ضعف نظارتی وزارت جهادکشاورزی می‌گوید: «وقتی این وزارتخانه هیچ گونه برنامه و استراتژی برای کشاورزی نداشته باشد چنین معضلاتی دور از واقعیت نیست، از سویی دیگر به وزارت جهادکشاورزی مجوز داده شده تا ناظران کشاورزی جذب کرده و فضاهای کشاورزی در روستاها را مورد بررسی قرار دهد درحالی که این مهم نیز مورد توجه قرار نگرفته است.»
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با هشدار درباره استفاده از سموم قاچاق در محصولات کشاورزی، می‌افزاید: «استفاده از سموم غیراستاندارد باید از بازار جمع‌آوری شود درحالی که نسبت به این موضوع بی‌توجهی می‌شود. این درحالی است که بسیاری از فضاهای کشاورزی به صورت سنتی است و کشاورزان نیز بر این باورند که می‌توانند هر زمان که تمایل دارند از سموم استفاده کنند. البته مجلس در برنامه پنجم و ششم توسعه دو وزارتخانه بهداشت و جهاد کشاورزی را مجاز کرده است تا مقدار سموم در محصولات باغی و زراعی را مورد رصد قرار دهند، اما با گذشت چند سال هنوز در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم.»
شناسنامه‌دار کردن زمین‌های کشاورزی برای ردیابی سموم
بهروز جنت، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو آخرین مسئولی است که درباره محصولات کشاورزی و سموم اظهار نظر کرده است. وی در این باره به ایرنا گفته است: «سازمان غذا و دارو با همکاری سازمان حفظ نباتات، طرحی را آغاز کرده که براساس آن تمام کشاورزان و زمین‌های کشاورزی، شناسنامه‌دار می‌شوند تا سموم باقیمانده ناشی از آفت‌کش‌ها روی محصولات نهایی تولیدی قابل‌ردیابی و رهگیری شوند.» جنت می‌گوید: «این طرح برای کنترل سموم در تازه‌خوری محصولات کشاورزی که بسته‌بندی نیستند، انجام می‌شود و با اجرای شناسنامه‌دار کردن زمین‌ها و کشاورزان، محصولات نهایی کنترل می‌شوند. از این‌رو در صورت عدم انطباق با استانداردهای بهداشتی در زمینه سموم باقیمانده، محصول نابود می‌شود.» جنت با بیان اینکه طرح شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات باید تا آخر برنامه ششم توسعه به نتیجه برسد، اضافه می‌کند: «اکنون درحال شناسنامه‌دار کردن باغ، زمین‌ها و کشاورزان برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات پرمصرفی هستیم که سطح کشت خیلی بالایی نیز دارند و برای محصولات پرمصرف امید می‌رود که تا پایان امسال به نتایج خوبی دست یابیم.»

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو ادامه می‌دهد: «کنترل اینگونه محصولات به زمان زیادی نیاز دارد. به‌طور مثال در مورد میوه تازه نمی‌توان گفت که یک هفته آن را نفروشید تا جواب آزمایش درباره سموم باقیمانده بیاید و بعدا آن را بفروشید. بنابراین سازمان غذا و دارو درحال حاضر فقط محصولات دارای قابلیت ردیابی را بررسی می‌کند و امید است با اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات، زمین‌ها و کشاورزان برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات، مردم خیالشان از بابت تازه‌خوری‌ها نیز بیش از گذشته، راحت شود.» وی خاطرنشان می‌کند: «هم‌اکنون بیش از 200 نوع سم آفات نباتی مورد استفاده در باغ‌ها در آزمایشگاه‌های قطب‌های استانی درحال کنترل است و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو نیز با داشتن کنترل‌های عالیه ، حدود 500 نوع سم را کنترل می‌کند.»سپید

نظر شما