شناسهٔ خبر: 20559068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

با امضای قرار داد تامین لباس آخرت مورد نیاز در آرامستان‌های کشور

نساجی مازندران جان می گیرد

در کوران مشکلات مالی و ساختاری نساجی مازندران که به تعطیلی و بروز مشکلات کارگری دراین برند معتبر نساجی کشور نیز منجر شد،ظاهرا یک راه حل جالب برای احیای دوباره این کارخانه پدید آمده؛ تامین لباس آخرت برای تمامی اموات آرامستان‌های کشور.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، نساجی مازندران اکنون به صورت مشروط و لب مرزی و با داشتن بدهی و مسائل کهنه فراوان فعالیت می‌کند و بسیاری از خطوط تولید آن سال‌هاست که خوابیده است. با این‌که دستگاه‌های مختلفی برای حل مشکلات این کارخانه وارد عمل شدند، اما باز هم بسیاری از مشکلات آن باقی است.

در کنار این، تجربه تلخ خصوصی سازی نافرجام نساجی مازندران هنوز از اذهان عمومی پاک نشده است. زیرا برای فروش آن چند مرحله مزایده برگزار شد که در نهایت شهرداری قائمشهر با همکاری شورای اسلامی شهر در پنجمین دور مزایده، این کارخانه را خرید تا آن را احیا کند.

اما اکنون و در ابتکاری جالب، قرار است بخشی از ظرفیت این کارخانه به بافتن وتهیه لباس آخرت برای آرامستان‌های کشوراختصاص یافته واز آن طریق کمک بزرگی به این کارخانه شود.

این ابتکار زمانی اجرا شد که مدیرعامل سازمان آرامستان‌های کل کشور همراه نمایندگان سازمان همیاری ها، دهیاری‌ها وشهرداری‌های کشور به منظور برگزاری مجمع عمومی سالانه آرامستان‌های کل کشور و طی یک همایش دو روزه مهمان شهرداری قائمشهر شدند.

در این همایش بیش از 50 نفر از مدیران عامل سازمان آرامستان‌های کشور شرکت داشتند و خروجی خوبی برای مازندران به‌دنبال داشت.

احیای نساجی مازندران

اما این جلسه نتایج وخروجی خوبی برای نساجی مازندران داشت.براین اساس در جلسه مجمع عمومی سالانه آرامستان‌های کل کشور، مقرر شد پارچه موردنیاز آرامستان‌های سراسر کشور از کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر تامین شود. این کارخانه که چندی پیش به دلیل بدهی و توقف تولید به مزایده گذاشته شده بود توسط شهرداری قائمشهر خریداری و از واگذاری آن به افراد غیر بومی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جلوگیری به عمل آمد.

امام جمعه قائمشهر در جلسه مجمع عمومی سالانه آرامستان‌های کشور گفت: با احیای نساجی قائمشهر از سوی شهرداری این شهر، پارچه‌های مورد نیاز آرامستان‌های کشور از این شهر تامین می‌شود.

آیت‌الله علی معلمی با بیان این‌که کارخانه نساجی، شناسنامه قائمشهر و سند افتخار جامعه کارگری است، افزود: گاهی راحت‌طلبی انسان را به سمت وابستگی سوق می‌دهد، اما با حمایت از کارخانه نساجی می‌توان به سمت خودکفایی پیش رفت. وی ضمن تاکید بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی اظهار کرد: نبود نظارت دقیق و سوءمدیریت برخی مدیران شهری، پروژه آوردن سرمایه‌گذار برای صنعت نساجی قائمشهر را با شکست سنگینی مواجه کرد و این صنعت با معوقات باقی مانده و بدهی به کارگران دچار ورشکستگی کامل شد.

نساجی قائمشهر جایگزین چینی‌ها

مدیرکل حوزه خدمات شهری کشور نیز از انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری قائمشهر خبر داد و تصریح کرد: به منظور بهره‌برداری و ارسال محصولات کارخانه نساجی قائمشهر به آرامستان‌های سایر استان‌ها و در جهت تقویت و حمایت از تولید داخلی، تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری قائمشهر بسته شده تا به جای استفاده از پارچه‌های خارجی و چینی بی‌کیفیت از منسوجات مرغوب وطنی استفاده شود.

مسعود احمدی با بیان این‌که کارخانه نساجی قائمشهر در خاورمیانه از جایگاه والایی برخوردار است، افزود: شهرداری قائمشهر اقدام به خرید این کارخانه نساجی کرد تا بار دیگر جایگاه ویژه آن را به شهر برگرداند.

وی خاطرنشان کرد: با شهرداری قائمشهر برای صادر کردن پارچه‌هایی که از لحاظ کیفیت و قیمت مناسب باشند به توافقات خوبی رسیده‌ایم و امیدواریم با صادر کردن محصولات کارخانه نساجی، شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت در استان مازندران و کشور باشیم.

احیا می‌شویم

مدیرعامل جدید نساجی قائمشهر نیز که کمتر از دو ماه از دوره تصدی وی در مدیریت این کارخانه می‌گذرد دراین باره به جام‌جم گفت: نساجی شماره یک قائمشهر با سالن‌های مختلف مقدماتی، ریسندگی، بافندگی و رنگرزی یکی از قدیمی ترین کارخانجات منطقه است که به دلیل فرسودگی و کهنه بودن دستگاه‌ها و ماشین آلات از راندمان خوبی در زمینه تولید برخوردار نیست.

مهرزاد محمودی با بیان این‌که خطوط چاپ و رنگرزی این کارخانه 22 سال خوابیده بود، افزود: بازسازی و نوسازی سالن رنگرزی، توسعه و تقویت سالن بافندگی از مهم‌ترین برنامه‌های ما و شهرداری در جهت ایجاد بسترهای لازم برای رقابت در بازار داخلی و خارجی است.

وی انعقاد قرارداد با آرامستان‌های کشوررا راهی مطمئن برای رسیدن به این اهداف دانست و تصریح کرد: این کارخانه در حال حاضر با ظرفیت چهار تن نخ و 4000 مترمربع انواع پارچه اعم از پارچه‌های رنگی، خام و شلواری در روز بنا به سفارش مشتریان مشغول کار است که با بسته شدن این قرارداد علاوه بر حل شدن مشکلات مالی کارخانه، میزان تولید تا سقف ده هزار مترمربع پارچه در روزافزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: کارخانه نساجی قائمشهر از گذشته‌های دور بدهی‌ها و معوقات فراوانی داشته که خوشبختانه بخشی از آنها مرتفع شده است. درآمد ناشی از تولید در کارخانه باید صرف توسعه خطوط تولید و خرید ماشین آلات مدرن شود تا بتواند با رشد نقدینگی و افزایش تولید به مرحله سوددهی و تسویه حساب معوقات داخلی برسد.

افزایش اشتغالزایی

این فعال اقتصادی از افزایش ظرفیت اشتغال در نساجی قائمشهر خبر داد و یادآور شد: با اضافه شدن 50 نفر اعم از نیروهای متخصص و کارگر به این واحد تولیدی شمار کارگران این کارخانه به 230 نفر رسیده است.

وی خواستار حمایت دولتمردان و مدیران دستگاه‌های اجرایی شد و افزود: همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم نساجی قائمشهر را از بحران مالی خارج کنیم. انتقال این کارخانه به شهرک صنعتی و خارج از محدوده شهری، کمک به شناسایی و ترغیب بازارهای داخلی و نوسازی و تجهیز سالن‌های تولید از مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از مشکلات حاضر است.

احیای نساجی تنها زنده شدن یک کارخانه نیست بلکه احیای خاطرات مردمی است که در گذشته‌ای نه چندان دور ساعت‌های خود را با سوت آن تنظیم می‌کردند. مازندرانی که به‌خاطر وجود این کارخانه حتی یک جوان بیکار نداشت و جوانان سایر شهرها و استان‌ها را نیز جذب می‌کرد.

مهتاب مظفری‌سوادکوهی

جام‌جم مازندران

نظر شما