شناسهٔ خبر: 20558860 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

لیگ 17 خلیج فارس از امشب آغاز می‌شود

بفرمایید فوتبال ایرانی

هفدهمین دوره لیگ‌برتر فوتبال از امروز با برگزاری چهار دیدار آغاز می‌شود. لیگی که بدون شک خیلی‌ها منتظر شروع آن بودند، چرا که فصل نقل‌وانتقالات با هیجان بسیار زیادی دنبال شد و رقابت تیم‌ها برای جذب بازیکن حتی تا همین چند روز پیش ادامه داشت. در لیگ شانزدهم پرسپولیس با اقتدار مقام قهرمانی را کسب کرد و تیم برانکو ایوانکوویچ جمعه شب در دیدار سوپرجام هم با برتری مقابل نفت‌تهران یک جام دیگر را کسب کرد. حالا در آستانه شروع لیگ جدید اهالی فوتبال باید منتظر اتفاقات جذاب و هیجان‌انگیزی باشند. هفته اول بازی‌ها روز پنجشنبه و از ساعت 20:45 با دیدار سیاه‌جامگان و ذوب‌آهن آغاز می‌شود. البته حساس‌ترین بازی این شب از ساعت 21 در ورزشگاه آزادی بین تیم‌های پرسپولیس و فولاد برگزار می‌شود. بد نیست، پیش از آغاز بازی‌های لیگ نگاهی داشته باشیم به بازی‌های اولین شب هفته اول رقابت‌ها؛ هفته‌ای که از نظر هر شانزده مربی از اهمیت بالایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

سیاه‌جامگان ـ ذوب‌آهن / پنجشنبه 5 مرداد؛ 19:05

دو تیم مشهدی و اصفهانی، اولین بازی این فصل را در استادیوم ثامن برگزار خواهند کرد. سیاه‌جامگان که فصل گذشته در هفته آخر با برد مقابل پرسپولیس در لیگ ماند، در این فصل نیز اکبر میثاقیان را روی نیمکت خود دارد.

باشگاه مشهدی در فصل نقل‌وانتقالات یکی دو بازیکن خود را از دست داد اما با جذب یونس شاکری و کیوان امرایی و البته حفظ نسبی ترکیب فصل قبل سعی در بهبود وضعیت خود در این فصل دارد. در مقابل تیم اصفهانی سرمربی خود را عوض کرده و در این فصل امیر قلعه‌نویی روی نیمکت خواهد نشست.

ذوبی‌ها فصل گذشته را در رتبه پنجم به پایان رساندند و امیدوارند در این فصل با حضور قلعه‌نویی رتبه بهتری در جمع مدعیان داشته باشند و البته به کسب سهمیه هم زیاد فکر می‌کنند.

پرسپولیس ـ فولاد خوزستان / پنجشنبه 5 مرداد؛ 21

بدون شک این بازی بزرگ‌ترین بازی پنجشنبه و شاید هفته اول رقابت‌ها باشد. تیم قهرمان لیگ‌برتر و سوپرجام در مقابل فولادی قرار خواهد گرفت که در فصل نقل‌وانتقالات تغییرات عمده‌ای داشته و در این فصل سیروس پورموسوی را روی نیمکت خودش می‌بینید؛ ‌سرمربی‌ای که فصل گذشته با استقلال خوزستان در رده هفتم قرار گرفت. او حالا امیدوار است با فولاد بتواند یک فصل خوب دیگر را برای خوزستانی‌ها بسازد. پرسپولیس و برانکو نیز در بهترین حالت خود قرار دارند. آنها اردوی آماده‌سازی اکراین را با بیشترین فشار پشت سر گذاشتند و در دیدار مقابل نفت هماهنگی بالایی از خود نشان دادند. گرچه سیدجلال حسینی، کاپیتان قرمزها، در این بازی و البته چند بازی دیگر به‌دلیل مصدومیت غایب است، اما طرفداران پرسپولیس امیدوارند تیم‌شان با خریدهایی که در فصل نقل‌وانتقالات انجام داد، لیگ را خوب شروع کند. برانکو نیز پیش از این بازی بارها گفته تجربه‌اش نشان می‌دهد، بازی اول یکی از مهم‌ترین بازی‌های لیگ است.

استقلال‌خوزستان ـ تراکتورسازی / پنجشنبه 5 مرداد؛ 00 :21

بدون‌ شک بازگشت عبدالله ویسی به استقلال‌خوزستان از اتفاقات ویژه این فصل خواهد بود. ویسی که دو سال پیش این تیم را قهرمان لیگ کرد، سال گذشته در سپاهان فصل چندان موفقی نداشت و حالا می‌خواهد دوباره خاطرات خوبش در خوزستان را برای استقلالی‌های این شهر تکرار کند.

استقلالی‌ها بازیکنان خوبی از جمله بیت‌سعید، ماهینی، طیبی و آلویس نانگ را از دست دادند، اما در مقابل چند بازیکن خوب جدید هم جذب کردند. مثل کولیبالی که از سپاهان همراه ویسی به خوزستان برگشته است. در مقابل تراکتورسازی نیز یکی از بی‌نصیب‌ترین تیم‌ها در فصل نقل‌وانتقالات بود.

البته این باشگاه به دلیل محرومیت موفق به جذب بازیکن نشد. تبریزی‌ها در این فصل یحیی گل‌محمدی را روی نیمکت دارند و با وجود همه اتفاقات امیدوار هستند ناکامی فصل قبل‌شان را حداقل در کسب سهمیه را جبران کنند.

نفت‌تهران ـ سپیدرود رشت / پنجشنبه 5 مرداد؛ 00 :21

دیدار این دو تیم هم می‌تواند جذابیت‌های خاصی برای شروع لیگ داشته باشد. سپیدرود تازه لیگ‌برتری شده و با انگیزه باید در برابر نفتی قرار بگیرد که وضعیت بسیار بدی دارد. تیمی که تا همین چند روز پیش تکلیف سرمربی‌اش مشخص نبود و تنها چند ساعت مانده به بازی سوپرجام برابر پرسپولیس، حمید درخشان جانشین علی کریمی شد. طی این چند روز درخشان چند بازیکن را جذب کرده است.

بازیکنانی مثل محسن بنگر، محمد نصرتی و هاشم بیک‌زاده. خریدهایی که در نوع خود عجیب بودند اما نفت را کمی از آن وضعیت نابسامان جدا کرده‌اند. در مقابل تیم شهر باران که تازه به لیگ صعود کرده، انگیزه‌های زیادی دارد و می‌تواند از قرار گرفتن برابر نفت برای یک شروع خوب استفاده زیادی کند.

گسترش‌فولاد ـ پارس‌جم جنوبی / جمعه 6 مرداد؛ 20:00

گسترشی‌ها که چند سالی است در میانه‌های جدول حضور دارند و فصل را نسبتا با شرایطی خوب به پایان می‌رسانند، در این فصل تغییرات عمده‌ای بخصوص در کادر مدیریتی خودشان داشتند. یکی از ویژه‌ترین اتفاقات لیگ هم روی نیمکت این تیم دیده می‌شود. لوکا بوناچیچ بعد از سه سال به ایران برگشته و در این فصل، هدایت گسترش را برعهده خواهد داشت. باشگاه تبریزی در فصل نقل‌وانتقالات چندین بازیکن خوب از جمله شجاعیان، لوسیانو پریرا و مگنو باتیستا را از دست داده است، اما در مقابل با جذب بازیکنانی مثل امین حاج‌محمدی و میلاد فخر‌الدینی سعی در بهبود وضعیت داشته است. در مقابل تیم تازه‌ لیگ‌برتری شده پارس‌جم از انگیزه‌های بسیار بالایی برخوردار است. آنها در لیگ یک قهرمان شدند و صعود شیرینی به لیگ برترداشتند و در پی کسب یک موفقیت بزرگ هستند. پارسی‌ها 90 درصد تیم فصل پیش خود را حفظ کردند و بازیکنانی مثل فروزان، آلویس نانگ و وحید حمدی‌نژاد را جذب کرده‌اند.

سپاهان ـ سایپا / جمعه 6 مرداد؛ 20:30

جدال علی دایی که دوباره به سایپا برگشته با زلاتکو کرانچار می‌تواند یکی از جذابیت‌های هفته اول باشد. سپاهان که فصل گذشته عملکرد دور از انتظاری از خود نشان داد در فصل نقل‌وانتقالات چند بازیکن خوب از جمله حاج‌صفی، جپاروف و کولیبالی را از دست داد و در مقابل ساسان انصاری و عزت پورقاز مطرح‌ترین چهره‌هایی هستند که به تیم کرانچار اضافه شدند. سایپا با علی دایی نیز به فکر حضور پرقدرت در بازی‌ها و بخصوص جام‌حذفی است. آخرین جامی که علی دایی با یک تیم در لیگ‌برتر گرفت مربوط به همین سایپاست که دایی به‌عنوان بازیکن ـ مربی این تیم را قهرمان کرد. این تیم در فصل نقل‌وانتقالات بد کار نکرده است.

سایپایی‌ها آقای گل لیگ یک یعنی محمد عباس‌زاده را جذب کردند، ضمن این‌که محمدرضا اخباری ملی‌پوش دوباره به این تیم بازگشته و دایی چند بازیکن هم از نفت با خودش به سایپا آورده است. البته حامد لک، خلعتبری و غلامرضا رضایی از مطرح‌ترین چهره‌های جدا شده از تیم سایپا هستند.

پیکان ـ پدیده / جمعه 6 مرداد: 20:45

مصاف این دو تیم به نوعی جدال تیم‌هایی است که فصل گذشته از منظم‌ترین تیم‌های لیگ بودند. پیکان با قرار گرفتن در رده ششم و پدیده با حضور در رده یازدهم پا به فصل جدید رقابت‌ها خواهند گذاشت. تیم مجید جلالی چند بازیکن خوب خود از جمله سیامک نعمتی و گادوین منشا را از دست داده، اما بختیار رحمانی و مهدی مومنی را به جای این دو بازیکن جذب کرده و در سایر پست‌ها نسبتا کم‌تغییر بوده است. در مقابل هم پدیده با رضا مهاجری تیم فصل قبل خود را دارد. آنها فقط سه بازیکن از دست دادند و در مقابل محمد قاضی، خانزاده، خلعتبری و اکبر صادقی به جمعشان اضافه شدند.

صنعت‌نفت آبادان ـ استقلال‌تهران / جمعه 6 مرداد: 00 :21

گرمای آبادان اولین چیزی است که علیرضا منصوریان از آن حرف زده است. این‌که شرایط آب‌وهوایی می‌تواند کار را برای آبی‌ها سخت کند. آن هم در برابر تیمی که در فصل نقل‌وانتقالات چراغ خاموش پیش آمد و یکی از بهترین‌ها بود. آبادانی‌ها فراز کمالوند را روی نیمکت خود دارند و فقط سه بازیکن خود را از دست دادند.

در مقابل خریدهای خوبی مثل جاسم کرار، آگوستو سزار، مگنو باتیستا و لوسیانو پریرا داشتند. آبی‌های تهران هم یکی از پرکارترین‌ها در فصل نقل‌وانتقالات بودند. نیمکت فصل گذشته استقلال حفظ شده و منصوریان این فصل از حضور بازیکنانی مثل بیت‌سعید، پژمان منتظری، مجتبی جباری، جباروف و شهباززاده در تیمش بهره می‌برد.

منصوریان و شاگردانش کار سختی برای جبران شروع بد فصل گذشته دارند. آنها خوب می‌دانند که تعداد مدعیان در این فصل لیگ بیشتر هم شده و برای رسیدن به قهرمانی با این تیم پرستاره نیاز به یک آغاز خوب دارند.

نظر شما