شناسهٔ خبر: 20558838 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

علیپور، چهره هفته فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی شد

مرد عمودی

سنگ‌نوردی به او یاد داد نترسد. برای ما دیوار بتنی یا صخره‌ای عظیم یک سد بزرگ است اما برای او زندگی است. او یاد گرفته در رویارویی با دیواره‌های بلند اول دلش را بزرگ کند. موفقیت‌های رضا علیپور در این چند سال میان هیاهوی خیلی از ورزش‌ها گم شده است اما مرد عمودی ایران بالای دیوار و بلندتر از بسیاری چهره‌های ورزشی که تیتر روزنامه‌های ورزشی می‌شوند، ورزش و سنگ‌نوردی را با خود بالا کشیده است.

صاحب‌خبر -

سنگ‌نورد ایرانی که در سال‌های اخیر توانسته قهرمانی‌های زیادی را در این رشته کسب کند و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، اینک به عنوان رکورددار بخش سرعت در رشته سنگ نوردی در تمام جهان شناخته می‌شود. او اخیرا در بازی‌های جهانی لهستان بار دیگر طلا گرفت و از سوی فدراسیون جهانی به‌عنوان سنگ نورد برتر هفته انتخاب شد.

علیپور که سنگ‌نوردی را در رده‌های سنی آغاز کرده است،‌ می‌گوید: از 12 سالگی، کار را حرفه‌ای دنبال کردم و در 17 سالگی فوق حرفه‌ای.

این ورزشکار قزوینی در مقایسه امکانات ایران با حریفانش می‌گوید: سنگ‌نوردی ورزش اول فرانسه است. رشته‌ای است که هم می‌توان در طبیعت و هم در سالن از آن لذت برد. برای همین خیلی طرفدار دارد. رشته‌هایی که هم در طبیعت و هم در سالن بتوان از آن لذت برد، طرفدار دارد و اروپایی‌ها بیشتر از این ورزش‌ها استقبال می‌کنند. فدراسیون سنگ نوردی به اندازه وسع خود کمک کرده اما بودجه فدراسیون محدود است. من از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش توقع دارم بعد از کسب طلای بازی‌های جهانی پاداشی بدهند یا حداقل تبریک بگویند. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در لهستان حضور داشت و به من تبریک گفت، اما وقتی به ایران آمدم، هیچ‌کس به استقبالم نیامد. 13 سال زندگی‌ام را در این رشته گذاشتم و نمی‌دانم چرا این‌قدر راحت از کنار افتخارات من می‌گذرند.

وقتی بدانیم سنگ‌نوردی برای نخستین بار در المپیک 2020 وارد این رویداد بزرگ خواهد شد، به اهمیت حرف‌های علیپور بیشتر پی می‌بریم و همین‌طور توجه بیشتر به ورزشکارانی مثل او که از مسئولان ورزش گلایه دارند. او دیواره بلند مشکلات را بالا رفت و با صعود به دیواره سنگ‌نوردی جهان، نگاه‌های بیشتری را متوجه خود کرد؛ جوانی که برای مدال بازی‌های آسیایی 2018 برنامه‌ریزی کرده است. علیپور تلاش خود را برای ورود به رقابت‌های کسب سهمیه المپیک آغاز کرده است و می‌گوید: یک ماه دیگر مسابقات جام‌جهانی ایتالیا برگزار می‌شود و من هم در بخش سرعت شرکت می‌کنم.

علیپور بعد از شکستن رکورد سرعت سنگ نوردی جهان از مردم لقب‌های زیادی گرفت اما یوزپلنگ ایرانی و مرد عمودی جهان را بیشتر دوست دارد. او ادامه می‌دهد: سریع ترین مرد جهان، لقبی است که بعد از شکستن رکورد جهان از سوی رسانه‌های جهان گرفتم. سریع ترین مرد عمودی جهان و یوزپلنگ آسیا نیز القاب دیگری بودند که به من داده‌اند. خیلی به فکر این صحبت‌ها نیستم اما اگر قرار باشد خودم یکی را انتخاب کنم، لقب یوزپلنگ قطعا به من می‌آید.

نظر شما