شناسهٔ خبر: 20558711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آل سعود به شهروندان کشورش هم رحم نکرد

گلوله‌باران مردم بی‌دفاع در شرق عربستان

یک بار دیگر، نیروهای امنیتی رژیم آل‌سعود به شهر العوامیه استان شیعه نشین قطیف در شرق عربستان یورش بردند و تعدادی از شهروندان را بازداشت کردند. در همین حال خبر می‌رسد،‌ نیروهای نظامی آل‌سعود به دلایل نامعلومی این منطقه را گلوله‌باران توپخانه‌ای کرده‌اند. از چندی پیش، فشارهای نظام حاکم بر عربستان بر شیعیان شرق این کشور افزایش یافته است. با افزایش صدور حکم اعدام مخالفان، سازمان عفو بین‌الملل به عربستان سعودی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از سایت المعلومه، نیروهای عربستانی پس از یورش به یک ساختمان مسکونی در محله الریف در شهر العوامیه،‌ وسایل با ارزشی از این ساختمان غارت کردند. همچنین نیروهای عربستانی، تعدادی از شهروندان را در شهر العوامیه بازداشت کردند. گفته می‌شود درمیان آنان تعدادی از چهره‌های مذهبی این شهر حضور داشتند. به دلیل سانسور شدید رسانه‌ها در عربستان، امکان دسترسی به خبرهای موثق و مستند از این حوادث وجود ندارد. ارتش عربستان، منع رفت‌وآمد در شهرک تاروت و اطراف آن را اعلام و نیروهای نظامی زیادی را در مناطق شیعه‌نشین مستقر کرده است. برخی منابع دیروز گزارش دادند، نیروهای ارتش عربستان شهر العوامیه را گلوله‌باران توپخانه‌ای کرده‌اند. به گفته آنها در اثر این گلوله‌باران تعدادی از منازل موجود در این شهر آتش گرفته است. حملات روز گذشته نیروهای نظامی عربستان به شهر العوامیه بی‌سابقه گزارش شده است. خبرگزاری یونیوز می‌گوید، عربستان اخیرا خشونت بی‌سابقه‌ای علیه شهروندان شهرک العوامیه اعمال کرده است.

شهرک العوامیه دو ماه است تحت محاصره شدید نیروهای نظامی عربستان قرار دارد . رژیم آل‌سعود به بهانه تخریب محله قدیمی المسوره ـ زادگاه شیخ باقر النمر ـ که بخشی از تاریخ این منطقه به شمار می‌رود، غیرنظامیان را هدف قرار داده و محله‌های این منطقه را به ویرانه‌های غیرقابل سکونت تبدیل کرده است.

هشدار عفو بین‌الملل

چند روز پیش، دادگاهی در عربستان برای 29 نفر از شیعیان و فعالان سیاسی و حقوقی این کشور حکم اعدام صادر کرد. سازمان عفو بین‌الملل با هشدار نسبت به اعدام‌های جدید در عربستان از مقامات این کشور خواست جلوی این روند گرفته شود. به گزارش شبکه روسیا الیوم، عفو بین‌الملل بخصوص نسبت به حکم اعدام 14 نفر اعتراض داشته و می‌گوید، چندین اتهام علیه این افراد مطرح است که در میان آنها می‌توان به اغتشاش، سرقت مسلحانه و شورش مسلحانه علیه حاکمان کشور اشاره کرد. سماح حدید، مدیر کمپین دفاع از حقوق بشر در دفتر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در بیروت تاکید کرد، فقط امضای ملک سلمان، پادشاه عربستان در حال حاضر می‌تواند مانع اعدام این محکومان شود. حدید تصریح کرد: رای دادگاه عالی عربستان، نتیجه تدابیر حقوقی صوری است که مطابقتی با معیارهای دادگاه‌های عادلانه بین‌المللی ندارد و نابودی مخالفان بخصوص مخالفان سیاسی را هدف قرار می‌دهد. عفو بین‌الملل همچنین اشاره کرد، دادگاه عالی عربستان روز یکشنبه 15 شهروند عربستانی دیگر را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد. عربستان سعودی در حالی به جنگ علیه مردم مظلوم یمن در خارج و سرکوب شیعیان در داخل ادامه می‌دهد که از حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی بخصوص آمریکا و انگلستان برخوردار است. رژیم حاکم بر ریاض با دادن امتیازات نفتی و بذل و بخشش دلارهای بادآورده تلاش می‌کند سازمان‌های بین‌المللی را ساکت کرده و همچنان به جنایات خود ادامه دهد. ادامه این جنایات، نگرانی‌های زیادی را در بین مسلمانان و بخصوص شیعیان در عراق، بحرین و لبنان نسبت به سرنوشت شیعیان در این کشور برانگیخته است.

یورش عربستان در العوامیه، اقدامی جنگی ا ست

نیروهای امنیتی رژیم آل سعود به شهر العوامیه یورش بردند در همین رابطه با احمد کاظم‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن درپی می‌آید:

انگیزه عربستان از حمله به العوامیه و فشار بر شیعیان این منطقه محروم برای رسیدن به چه اهدافی انجام می‌شود؟

عربستان برای تسهیل ورود نیروهای امنیتی و نظامی خود به منطقه قدیمی العوامیه اقدام به تخریب منازل ساکنان منطقه کرده است و آنها را به کوچ اجباری مجبور می‌کند و با توجه به مقاومت ساکنان به حملات توپخانه‌ای متوسل شده و در واقع از تسلیحاتی استفاده کرده که در جنگ بین دولت‌ها از آنها استفاده می‌شود. در واقع عربستان به دید دشمن و نه شهروند به ساکنان العوامیه و سایر مناطق شیعه‌نشین این کشور نگاه می‌کند.

چرا عربستان با توجه به درآمد سرشار نفتی و به‌منظور جلب مردم این منطقه در راستای توسعه و رفاه این منطقه محروم اقدام نمی‌کند؟

عربستان بخش عمده‌ای از نفت صادراتی خود را از مناطق شرقیه تامین می‌کند و بیش از ده میلیون بشکه از این مناطق نفت صادر می‌کند و اغلب درآمدنفتی عربستان از این مناطق تامین می‌شود اما در مقابل این مناطق جزو فقیرترین مناطق در عربستان محسوب می‌شود البته این به آن مفهوم نیست که مناطق سنی‌نشین فقیر نیستند بلکه به این مفهوم است که ظلم مضاعفی در حق مناطق شرقیه اعمال می‌شود. در واقع بیش از نیمی از درآمدهای نفتی عربستان بین حدود 4500 شاهزاده تقسیم و بقیه آن در بودجه ملی لحاظ می‌شود و به‌صورت نامتوازن و ناعادلانه بین استان‌ها تخصیص پیدا می‌کند و با توجه به این‌که مناطق شرقیه نماینده‌ای در تشکیلات مرکزی ندارند که از حقوق آنها دفاع کنند لذا همواره در حق آنها اجحاف می‌شود. به‌طور کلی نگاه هیات حاکمه سعودی در قبال مناطق شرقیه نگاه تبعیض‌آمیز بوده و این نگاه با انتقال قدرت به محمد بن سلمان تشدید شده و همچنان‌که مشاهده می‌شود ماهیت سرکوبگرانه به خود گرفته است که این می‌تواند ساکنان این مناطق را نیز به همان نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه و تدافعی بیشتر وادار کند که این نقطه عطف جدیدی در تحولات امنیتی عربستان بخصوص در مناطق شرقیه آن به شمار می‌رود.

آیا این ناآرامی‌ها قابلیت گسترش به سراسر عربستان را دارد یا خیر؟

این ناآرامی‌ها در مناطق شرقیه قابلیت گسترش و فراگیری دارد اما امکان تسری آن به سایر مناطق وهابی‌نشین ندارد. در سایر مناطق عربستان اشکال دیگری از ناامنی‌ها و بی‌ثباتی شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است. برای مثال در مناطق جنوبی عربستان که شامل استان‌های عسیر، نجران و جیزان است جنگ تمام عیار در جریان است و ساکنان این مناطق در پی الحاق مجدد به یمن یا استقلال از ریاض هستند. از طرف دیگر با توجه به این‌که روند به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به قدرت و اکنون به تخت پادشاهی خارج از عرف حاکم بر عربستان بوده و بیشتر به کودتا شباهت دارد که با حذف رقبا همراه بوده از این‌رو وی از جانب دیگر شاهزادگان سعودی نیز بشدت احساس خطر می‌کند و به همین علت با تاسیس سازمان امنیت و اطلاعات که می‌توان آن را ساواک عربستان نامید در پی این است که اوضاع امنیتی و اطلاعاتی را تحت کنترل خود درآورد تا شاید بتواند پایه‌های خود را در تخت سلطنت تثبیت کند اما هیچ اطمینان و تضمینی برای آن مشاهده نمی‌شود.

نظر شما