شناسهٔ خبر: 20554970 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس ستاد فرمان حضرت امام (ره):هفت هزار شغل در لرستان ایجاد می شود

خرم آباد-ایرنا- رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با تاکید بر لزوم ایجاد فرهنگ کار و ارتقای مهارت جویندگان کار گفت: هفت هزار فرصت شغلی در استان لرستان ایجاد می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد مخبر دزفولی ظهر سه شنبه در آئین امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری چهار هزار و 200 میلیارد ریالی بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استاندار لرستان افزود: 342 میلیارد ریال برای طرح های زیربنایی لرستان در نظر گرفته شده است که این رقم را به 500 میلیارد ریال افزایش می دهم.
وی از مسئولان لرستان خواست در سرفصل های اشتغالزایی این میزان را جذب کنند چراکه در صورت موفقیت این میزان دوباره افزایش می یابد.
مخبر دزفولی گفت: در طرح های عمرانی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی 70 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که این رقم نیز به 100 میلیارد ریال افزایش می یابد و در این بخش به مدارس کپری باید رسیدگی شود.
وی اقدامات استاندار لرستان برای رفع مشکلات این استان در سال های گذشته را ستود و گفت: ظرفیت های طبیعی استان های مختلف کشور بالا است برای نمونه 2 هزار و 700 کیلومتر به دریا دسترسی داریم که ظرفیت بسیار بالایی است.
مخبر دزفولی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت صنایع دستی کشور اظهار کرد: ما در بخش صنایع دستی در دنیا در رتبه هشتم و از نظر تنوع در صنایع دستی نیز در رتبه نخست قرار داریم.
وی افزود: درآمد بازار صنایع دستی بین 25 تا 30 میلیارد دلار است که با توجه به جایگاه مطلوب کشور در بخش صنایع دستی می تواند سهم 500 میلیون دلاری داشته باشد.
وی با بیان اینکه با ایجاد فرهنگ کار و ارتقای توانمندی مردم می توان از خلاقیت آنها بهره گرفت و متعاقب آن ثروت ایجاد کرد، افزود: در استان لرستان باید روی توانمندی سازی مردم در قالب طرح های مختلف کار شود تا در نهایت بتوان کار را به اهل آن سپرد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه فرصت ها در استان لرستان بسیار بالاست و بیکاری شایسته این استان نیست، افزود: با توجه به تصدی گری دولت و حاکمیت، خلاقیت و مشارکت مردم نادیده گرفته می شوند.
مخبر دزفولی با تاکید بر لزوم استفاده از منابع و خلاقیت مردم لرستان گفت: برخی از مشکلات عمده در حوزه کار به مشکلات فرهنگی بر می گردد و بستر حضور مردم در صحنه فراهم نشده است.
وی افزود: در امنیت و جنگ با استفاده از توان و مسئولیت مردم موفق عمل کرده ایم در سایر زمینه ها از جمله سیاست نیز می توان از توان مردم به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در اقتصاد موفق عمل نکرده ایم، اظهار کرد: بنا بر گفته صریح امام (ره) کاری که مردم می توانند بخوبی انجام دهند دولت نباید به آن ورود کند این در حالیست که ما مردم را از صحنه بیرون کرده ایم.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: کمبود منابع نداریم لذا باید با ایجاد فرهنگ کار و ارتقای مهارت مردم تلاش کنیم در کشور ثروت ایجاد کنیم.

** استاندار: بیکاری بزرگترین و رنج آورترین چالش لرستان است
استاندار لرستان نیز در این نشست گفت: به رغم سرمایه گذاری های فراوان چند سال اخیر در استان لرستان همچنان بیکاری بزرگترین و رنج آور ترین چالش استان بوده و موجب مهاجرت ظرفیت های انسانی شده است.
هوشنگ بازوند افزود: لرستان در بحث معادن سنگ، گیاهان دارویی، عسل، پرورش ماهیان سردآبی و در حوزه گردشگری و کشاورزی ظرفیت های فراوانی دارد.
وی با اشاره به وجود 32 طاقدیس نفتی در لرستان گفت: ظرفیت های طبیعی و تاریخی لرستان این استان را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم معرفی کرده است.
استاندار لرستان افزود: مشکل خاصی در بحث راه های بین شهری لرستان وجود ندارد اما در بخش راه روستایی با مشکلات جدی مواجه هستیم و هرسال شاهد قطع راه های ارتباطی در زمستان در شهرستان الیگودرز و اطراف خرم آباد هستیم.
وی با بیان اینکه 63 مدرسه شبه کپری و بیش از 60 مدرسه خشت و گلی در لرستان وجود دارد، اظهار کرد: در بحث برق و آبرسانی به روستاها هنوز مشکل داریم چراکه بیش از یکهزار روستای لرستان زیر 20 خانوار است.
بازوند در خصوص سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در لرستان گفت: 24 صنعت و 2 واحد کشاورزی آماده مشارکت با این ستاد هستند.

** لرستان برای اجرای الگوهای آسمان و آفتاد ستاد فرمان امام آمادگی کامل دارد
وی با اشاره به 2 الگوی آسمان و آفتاب ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) بیان کرد: آمادگی کامل برای اجرای این 2 آلگو در استان وجود دارد و کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شده است.
به گفته بازوند با اجرای الگوی آفتاب در استان لرستان امکان نولید 2 هزار تن عسل در این استان وجود دارد.
بازوند پیشنهاد کرد: سرمایه گذاری تدبیر در یکی از طرح های استان مانند پالایشگاه پلدختر، پتروشیمی، لاستیک سازی، احیا و فرآوری معادن قیر را معرفی و در آن بخش سرمایه گذاری کند.
وی ادامه داد: در بحث حمایت از طرح های دانش بنیان سال قبل بیش از85 محصول دانش بنیان در استان معرفی شد که باید تجاری سازی شوند لذا تقاضا می شود تسهیلاتی در حدود 500 میلیارد ریال به این بخش اختصاص یابد.
استاندار لرستان گفت: در راستای راه اندازی و فعال سازی واحدهایی که به دلیل نبود سرمایه در گردش تعطیل هستند تقاضا می شود تا سقف پنج میلیارد ریال به آنها کمک شود و درصورت نیاز بیشتر استانداری نیز کمک می کند.
وی افزود: در راستای وام قرض الحسنه برای مشاغل خانگی به هر شهرستان 100وام به مبلغ 50 میلیون ریال اختصاص یابد.
بازوند ادامه داد: یکی از حوزه های نیازمند کمک در این استان صدا وسیما است که برخلاف کمک های استان به ویژه در بحث پوشش دیجیتال روستاها مشکل وجود دارد و در هر روستایی که پوشش داده نشده شاهد استفاده اهالی از ماهواره هستیم.
استاندار لرستان با اشاره به نیاز اعتباری جهت تکمیل دانشگاه علوم قرآنی استان گفت: یک هزار واحد مسکن محرومان نیازمند کمک داریم.
وی در خصوص طرح برکت خانواده برای درمان زوج های نابارور اظهار کرد: این افراد برای رفت و آمد و هزینه های سفر مشکل دارند که با همکاری با جهاد دانشگاهی یک مرکزدرمان زوج های نابارور در لرستان تاسیس می شود.
بازوند افزود: در این راستا تامین زمین نیازمند 40 میلیارد ریال و تامین تجهیزات نیازمند 70 میلیارد ریال اعتبار است.
به گفته وی مکان این مرکز توسط استانداری تهیه می شود و انتظار می رود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نیز در راستای تامین تجهیزات همکاری داشته باشد.
استاندار لرستان افزود: در سال گذشته عملکرد خوبی در راستای تامین جهیزیه در استان انجام شده و سه هزار میلیارد ریال وام پرداخت شده است اما 20 هزار نفر در نوبت هستند که تقاضا می شود برای هر شهر 100 جهیزیه ودر مجموع یک هزار و 100 جهیزیه تامین شود.
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) امروز سه شنبه در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، محرومیت‌ زدایی و توسعه‌ عدالت اجتماعی، با استانداری لرستان تفاهم ‌نامه‌ چهار هزار و 200 میلیارد ریالی منعقد کرد.

** 110 مسجد و 110 خانه عالم در مناطق محروم روستایی لرستان احداث شود
نماینده ولی فقیه در لرستان نیز در این نشست گفت: با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 110 مسجد و 110 خانه عالم در مناطق محروم روستایی لرستان احداث شود.
آیت الله سید احمد میرعمادی افزود: خدا را شاکریم در نظام چهره های خدوم الهی وجود دارند که کمر به خدمت بسته اند ولی توجه داشته باشیم که اگر در راه خدمت رضایت خدا را به دست آوریم رضایت مردم نیز کسب می شود.
وی بیان کرد: مهمترین بحث در این مورد توجه به فقرا و پابرهنگان است، به همین جهت از ویژگی های این ستاد رفع محرومیت از جامعه و برخورد با مستکبرین و ظالمین است.
نماینده ولی فیقه در لرستان اظهار کرد: این ستاد خدمات بی منتی را در برای رفع محرومیت انجام می دهد و در لرستان هم در ساخت مدارس مساجد و کمک به فقرا خدمات ارزشمندی را ارائه داده است.
وی با اشاره به ظرفیت های فراوان لرستان افزود:ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نیز دارای ظرفیت های و توانمندی هایی است که ایمد است در سال تولید و اشتغال شاهد سرمایه گذاری چشمگیر این ستاد در بخش تولید و اشتغال استان باشیم.
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) روز سه شنبه در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، محرومیت‌ زدایی و توسعه‌ عدالت اجتماعی، با استانداری لرستان تفاهم ‌نامه‌ چهار هزار و 200 میلیارد ریالی منعقد کرد که البته اعتبار برخی سرفصل ها در نشست مخبر دزفولی رئیس این ستاد و استاندار لرستان افزایش یافت.
3210/1920/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی

نظر شما