شناسهٔ خبر: 20554873 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

اساتید دانشگاه الزامی به انجام کارآموزی و فعالیت‌های دانش بنیان ندارند

نمایندگی خراسان رضوی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم اینکه در زمینه کارآموزی سر فصل داریم، اما اغلب دانشگاه‌ها آن را انجام نمی‌دهند؛ همچنین اغلب اساتید الزامی به انجام کارآموزی و فعالیت‌های دانش بنیان ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نورمحمد تربتی‌نژاد امروز در چهل و هشتمین گردهمایی روسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی سه بعد اصلی اجرایی، آموزشی و اقتصادی دارد، در هر سه بعد پس از انقلاب فرصت‌ها و رشدهای زیادی داشته‌ایم اما با این وجود در تمام بخش‌ها دچار چالش‌های مهمی هم هستیم؛ به طور مثال در بخش اقتصادی در تولید غلات به خودکفایی رسیده‌ایم و غلات بیش از نیاز کشور تولید می‌شود، اما از نظر اقتصادی در حدی نیست که بتوانیم صادرات داشته باشیم؛ زیرا قیمت غلات در کشورهای خارج ارزان‌تر از کشور ما است.

وی تصریح کرد: همچنین گوشت مرغ را در بعضی از فصول سال بیشتر از نیازمان تولید می‌کنیم، اما نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم زیرا  گوشت تولید شده ما  قابل رقابت با سایر کشورهای تولیدکننده نیست،  به صورت کلی در بخش تولید، عرضه‌محور هستیم، می‌توانیم عرضه کنیم اما براساس تقاضا نمی‌توانیم تولید داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: در بعد اجرا هم عرضه‌محور هستیم، نمی‌توانیم مدیران اجرایی را براساس شاخص‌های کیفیت بگماریم، بعضا مدیران خود را عرضه و لابی می‌کنند، در بخش علمی هم عمدتا عرضه‌محور هستیم تعداد زیادی فارغ‌التحصیل داریم بدون این که نیازهای جامعه را شناسایی کرده باشیم.

تربتی‌نژاد  افزود: مهمترین برون‌داد آموزش عالی پرورش دانش آموخته است، مهمترین پیامد این رویداد هم کارآفرینی است، اما کارآموزی و کارآفرینی انجام نمی‌دهیم علی‌رغم اینکه در این زمینه سر فصل داریم  اما اغلب دانشگاه‌ها آن را انجام نمی‌دهند. اغلب اساتید هم الزامی به انجام کارآموزی و فعالیت‌های دانش بنیان ندارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته بسیاری از دانشگاه‌ها دیدگاه‌های دانش بنیان و کارآفرینی داشته‌اند، یادآور شد: یکی از دلایلی که امروز به چنین وضعیتی رسیده‌ایم مورد توجه قرار دادن ابعاد کمی و فراموش کردن کیفیت در آموزش عالی است.

تربتی‌نژاد بیان کرد: همچنین یکی از مشکلات اصلی ما مسائل سیاسی و فرهنگی کشور است؛ به طور مثال هنگامی که مساله کنترل کمی دانشگاه آزاد مطرح می‌شود آقای ولایتی عنوان می‌کند، استاد تمام دانشگاه هستند تعداد مقالات بسیاری دارند و ... رفتار اجرایی ایشان نشان می‌دهد که ما نمی‌خواهیم به کیفیت برسیم.

وی تصریح کرد:  هر جا می خواهیم اقدام کیفی انجام دهیم مسائل سیاسی و فرهنگی از آن اقدام جلوگیری می‌کند. ما اعضای هیات علمی هم از نظر سیاسی و فرهنگی مشکل داریم به طور مثال هنگامی که دانشجویان کارشناسی ارشد کاهش پیدا می‌کنند برای افزایش تعداد آنها تلاش می کنیم و تصور می‌کنیم اگر تعداد دانشجویان کاهش پیدا کند حق‌التدریس ما نیز کاهش می‌یابد در حالی که این موضوع فرصتی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و دانش بنیادی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مهمترین مشکل ما در تمام عرصه‌ها مخصوصا در آموزش عالی مشکل اجرایی است به طور مثال اگر بخواهیم مصوبات را اجرا کنیم چه کسانی جلوی ما را می‌توانند بگیرند؟ به همان میزان که مدیران ما جدی هستند موفق می‌شویم  و به همان اندازه که مدیران علمی نیستند در تمام ابعاد و مخصوصا آموزش عالی ناموفق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کابینه دولت دوازدهم در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد:  با توجه به اینکه دانشکده‌های کشاورزی در سه وزارت‌خانه جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت تحقیقات وفناوری ذی‌نفع هستند باید افراد مورد نظر خود را که براساس شاخص‌ها تعیین می‌شوند به رئیس جمهور پیشنهاد دهیم.

در ادامه این همایش احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشکل بخش کشاورزی تنها به مدیریت این بخش بر نمی‌گردد. این موضوع یک مشکل فرابخشی است؛ به طور مثال در وزارت جهادکشاورزی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی و ... خوب عمل نشده است. برای توسعه کشاورزی باید بسیاری از نهادها و قوا خود را اصلاح کنند. اگر در حوزه اندیشه و عمل این اصلاح صورت نگیرد بر همین شیوه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در مجلس هشتم از مجموع نمایندگی که تعداد قابل توجهی از رای های خود را از کشاورزان می گیرند، فقط 9 نفر با میل خود به بخش کشاورزی رفتند و تعداد متخصصین کشاورزی هم کمتر از تعداد انگشتان دست بود. وضعیت در  مجلس دهم بهتر شده است. سابقه نداشته 10 نفر استاد دانشگاه در کمیسیون کشاورزی داشته باشیم.

احمدعلی کیخا با اشاره به اینکه توسعه علم و تاثیرگذاری بر محیط پیرامون از وظایف موسسات آموزش عالی است، خاطرنشان کرد: مراکزی آموزش عالی و دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی آنگونه که باید درگیر تاثیرگذاری بر محیط پیرامون نشده‌اند به طور مثال در سیستان و بلوچستان گرد وغبار مساله اصلی است.  آیا سخت است که دانشگاه زابل نیروها و امکاناتش را مجددا سازمان‌دهی کرده و بر این موضوع متمرکز شود؟  خیر سخت نیست؛ پول هم به اندازه کافی موجود است، اما شاید این موضوع در اولویت قرار ندارد. دلیل آن هم شاید این باشد که برخلاف بسیاری از کشورها مراکز آموزش عالی ما کاملا وابسته به دولت هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بسیاری از مواقع ما دانشگاهیان منتظر هستیم سراغ ما بیایند؛ در حالی که ممکن است این بستر اجتماعی در کشور ما فراهم نباشد؛ بنابراین ما باید مطالبه‌گر باشیم. شما اساتید دانشگاه‌ها باید در اتفاقاتی که رخ می‌دهد اعلام موضع داشته باشید و حرفهایتان را بگویید تصور نکنید کسی حرف‌های شما را نمی‌شنود. هستند افرادی که حرف‌های شما را بشنوند و به آن عمل کنند. 

وی گفت:  بین امنیت ملی و خودکفایی هیچ تعریف واضح و درستی در بین مسئولین اجرایی و تصمیم‌گیرنده کشور نیست بسیاری از آقایان امنیت غذایی را همان خودکفایی می‌دانند در حالی که اینگونه نیست.

انتهای پیام
 

نظر شما