شناسهٔ خبر: 20552122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چتم هاوس: اصلاحات ولیعهد جدید عربستان شامل همه چیز به جز سیاست

71457

"گرفتاری واقعی هنوز نیامده است"؛ این نتیجه گزارشی است که پژوهشکده انگلیسی چتم هاوس در خصوص سناریوهایی که در انتظار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است، منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، جین کینینمونت، معاون رئیس برنامه‌ خاورمیانه شمال آفریقای پژوهشکده انگلیسی چتم هاوس گفت که سیاست‌های قریب الوقوع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مورد اصلاحات در تمامی بخش‌های این کشور صحبت می‌کند جز در زمینه سیاسی.

این پژوهشگر اعلام کرد که محمد بن سلمان نخواهد توانست مخالفان در کشورش را تا ابد با آن استراتژی که در پیش گرفته است، ساکت کند.

وی خاطرنشان کرد، ولیعهد جوان عربستان خود را به عنوان فرد حامی "مدرن‌سازی" معرفی می‌کند در حالی که حامیانش معتقدند که وی سنت‌هایی را در هم می‌شکند که طبق آنها همواره دولتمردانی ۸۰ ساله بر عربستان حکمرانی کرده‌اند اما وی با دامنه‌ گسترده‌ای از مخالفان مواجه است که او را صرفاً "‌بی‌تجربه و خام" می‌دانند.

این پژوهشگر تصریح کرد:  محمد بن سلمان به هر حال هر چه که هست در حال حاضر نمونه سنتی حکمرانی در عربستان را در هم شکسته به ویژه سیاست خارجی عربستان را با آغاز جنگ یمن دستخوش تحول قرار داده است. پس از اینکه برخی این‌ گونه به او نگریستند که عربستان را به صورت گسترده‌ای در صحنه خارجی گرفتار کرده است که آغاز آن از جنگ در یمن تا پیوستن به سه کشور تحریم کننده قطر بوده است.

وی افزود: محمد بن سلمان عمدا انجام اصلاحات سیاسی در کشور را نادیده می‌گیرد که این اصلاحات شامل تغییر مطلوب در عربستان می‌شود و نادیده گرفتن این مساله عواقب وخیمی خواهد داشت. محمد بن سلمان همه کار کرده به جز اصلاحات سیاسی او به شیوه‌های مختلف عربستان را مورد تغییر و تحولات قرار می‌دهد اما آنچه که جایش خالی است اصلاحات سیاسی است که نمی‌تواند برای ابد مورد بی‌توجهی واقع شود.

معاون رئیس برنامه‌ خاورمیانه در پژوهشکده انگلیسی چتم هاوس درخصوص جزئیات این "گرفتاری" که محمد بن سلمان آماج آن قرار خواهد گرفت، گفت این گرفتاری مربوط به تلاش‌های وی برای تغییر طرز تفکری است که شهروندان عربستانی به آن عادت کرده‌اند.

این پژوهشگر تصریح کرد: برای مدت‌های طولانی شهروندان و دولت عربستان عادت کرده بودند که بدون نیاز به تحمیل مالیات بر درآمد، سودهایی را به دست آورند و تغییر این امر به منزله بشکه باروت در آستانه انفجار است.

وی افزود: محمد بن سلمان باید در حال حاضر منتظر پس‌لرزه‌های گسترده‌ای به دلیل تصمیمات اقتصادی باشد که آنها را اتخاذ کرده یا تصمیم دارد اتخاذ کند و عدم آمادگی او برای این تصمیمات به منزله خطر بزرگی است که حکمرانی او در عربستان را تهدید می‌کند. چشم انداز ۲۰۳۰ یک سری وعده اصلاحات در زمینه اقتصادی و توریسم داده است و اینکه بخش خصوصی را جانشین بخش دولتی کند.

معاون رئیس برنامه‌ خاورمیانه این پژوهشکده انگلیسی خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان باید تغییرات را به صورت تدریجی اعمال کند و به نحوی بهتر این تغییرات را برای عموم مردم تشریح کند و قبل از آغاز برنامه‌های ریاضتی باید در راستای تاسیس شبکه‌های امنیت اجتماعی تلاش کند تا کاهش درآمدهای دولت به افزایش خطرات از دست دادن مشاغل و تبعیض و به حاشیه راندن اجتماعی نینجامد.

وی گفت، نادیده گرفتن این مساله باعث افزایش قدرت و نقش مخالفان در عربستان می‌شود که چه بسا محمد بن سلمان پس از دوره‌ای از آغاز اصلاحات مطلوب، نتواند بر این مخالفان فائق آید.

این پژهشگر گزارش خود را اینگونه پایان داد: مخالفان عربستان تا ابد مغلوب نخواهند ماند و باید محمد بن سلمان فرصت ویژه اصلاحات اقتصادی را از دست ندهد و از این اصلاحات اقتصادی با اصلاحات سیاسی حمایت کند که بر اساس این اصلاحات سیاسی، به مخالفان به صورت گسترده‌تری عرصه حضور دهد.

به گفته این پژوهشگر، ولیعهد در حال تغییر در بخش بازرگانی، معیارهای اجتماعی و راه‌های تقسیم قدرت در خاندان سلطنتی است این امر به معنای تغییرات بزرگ در تمام زمینه‌ها به جز عرصه سیاسی است.

انتهای پیام

نظر شما