شناسهٔ خبر: 20551948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

العرب: تحریم مانع شکوفایی فناوری ایران نشد

تهران - ایرنا - روزنامه سعودی فرامنطقه ای العرب چاپ لندن در شماره روز چهارشنبه خود به شکوفا شدن فناوری در ایران برغم تحریم اعتراف کرد.

صاحب‌خبر -

العرب ضمن اذعان به این موضوع توضیح داد:'شاید اسامی اکثر شرکت های فناوری ایران برعکس خدماتی که ارائه می دهند، ناآشنا باشد. «اسنپ» نسخه ایرانی «اوبر»، «دیجی کالا» نسخه «آمازون» و «پین تا پین» نسخه «بوکینگ دات کام» است.
این روزنامه نوشت : تحریم های آمریکا علیه ایران به نگهداری بخش فناوری اجازه رشد و توسعه داد ولی شرکت های فناوری بین المللی را از ورود به بازار ایران بازداشت و فرصت تاسیس و فعالیت به شرکت های محلی کوچک در داخل ایران اجازه داد تا از شرکت های جهانی تقلید کنند.
این روزنامه فرا منطقه ای سعودی به نقل از تحلیل گران و کارشناسان ادامه داد: وجود ایران در خارج از گردونه نظارت برحقوق مالکیت معنوی و فکری (کپی رایت) و رقابت در دوران مجازات ها و دور ماندن از ادغام در اقتصاد جهانی یکی از عوامل رشد دهنده پدیده مزبور به شمار می رود.
شرکت های ایرانی موازی حتی از برخی عبارت های آمریکایی خاص فعالیت های یاد شده استفاده می کنند اما به نظر می رسد به سختی بتوان این شرکت ها را به کپی برداری از شرکت های جهانی متهم کرد زیرا انتقال الگوی شرکت خارجی به ایران کار ساده ای نیست.
امیرعلی مهاجر مسئول راه اندازی پین تا پین ویژه رزرو بلیت های مسافربری می گوید:' موضوع کپی برداری حرفه ای درمیان نیست. ما برای پی ریزی کار از ابتدا تا انتها به تجربه محلی نیاز داریم و شما برای آنکه طرح با موفقیت همراه شود نیازمند یک الگوی کار کاملا متفاوت هستید.'
به نوشته العرب، دفتر مهاجر در کنار بسیاری از شرکت های تازه شکل گرفته رو به رشد در مجموعه دفاتر ایران اینترنت درشمال تهران واقع شده است که درآن جوانان دختر و پسر قشر متوسط جامعه شیفته پدیده های غربی هستند که از پوشیدن شلوارهای جین تنگ و روسری کوچک که تمام موی سر را نمی پوشاند، آغاز شده و تا خوردن قهوه اسپرسو در اتاق های نشست های شیشه ای ادامه می یابد.
کارکنان پین تا پین تنها به ساخت یک سایت اینترنتی نمی پردازند بلکه در حال ایجاد تحول در صنعت هتل داری در ایران بسر می برند.
مهاجر گفت: ' تا چندی پیش مقدمات سفر در خارج از اینترنت و توسط تماس های تلفنی و نامه های فکس و شیوه های سنتی انجام می گرفت که به یک دهه گذشته بر می گردد.'
کارکنان شرکت تقریبا نیمی از وقت خود را به تلاش جهت متقاعد کردن هتل ها به صرف نظر کردن از رزروهای نوشتاری و ماشینی کردن کارهایشان سپری می شود.
مهاجر16 سال را در انگلیس و کانادا سپری کرده و به ایران بازگشت زیرا احساس می کرد که این کشور می تواند محلی برای بهینه سازی فناوری باشد.
وی افزود: 'ما واقعا معتقدیم که ایران را به سمت جایگاه شایسته خود در بازار جهانی مسافرت پیش می بریم و داریم در بازسازی هویت ایرانی مشارکت می کنیم که به خاطر بدشانسی به دلیل مسائل سیاسی آسیب دیده است.
بخش شرکت های تازه تاسیس شامل 80 شرکت در سه سال پیش می شود اما شمار آنها هم اکنون از 400 شرکت فراتر رفته است و هم اکنون این شرکت ها در زمینه بازاریابی و خرید و فروش در اینترنت و بازی های رایانه ای مشغول فعالیت هستند.
تقریبا می توان گفت به دلیل تحریم های سخت آمریکایی اعمال شده تقریبا هیچ نشانی از مارک های تجاری جهانی در ایران نمی توان یافت هر چند برخی از کشورها شماری از محدودیت ها را براساس توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 بر داشته اند.
برخی از ایرانیان به راه های استفاده از مجازات ها دست یافته اند. یکی از شرکت ها در ایلیکومب محصولات آمازون را از آمریکا خریداری کرده و در مقابل دریافت مبلغ اضافی ناچیز آنها را برای ایرانیان شارژ می کند.
حمید توکلی سخنگوی شرکت گفت : 'مردم این موضوع را دوست دارند . بسیاری از کالاها در ایران مونتاژ هستند . آنها وقتی به سبک ما خریداری می کنند به کالای اصلی دست پیدا می کنند.'
البته انزوای ایران نتایج متضادی با خود به همراه دارد. ناصر علی سعادت سازمان دهنده نمایشگاه تاکید کرد: 'هر سکه دو رو دارد. وقتی مورد مجازات قرار می گیری فرصت خواهی یافت تا خود بسیاری از کارها را انجام دهی. اما به طور کلی تحریم ها چیز خوبی نیست. نمی توان زندگی کرد به گونه ای که انگار در جزیره دور افتاده ای در این جهان قرار داری.'
رامتین منزهیان که در سال 2014 از برلین به ایران بازگشت تا سایت تجارت سایبری بامیلو و اسنپ جهت ارائه خدمات تاکسی های تلفنی را راه اندازی کند.
به نظر می رسد منزهیان مجبور نیست نگران آن باشد که آمازون و اوبر او را از بازار بیرون کنند اما نمی تواند امید داشته باشد همانند سایر نقاط جهان محصولش را میلیاردها دلار خریداری کنند.
وی معتقد است در کشور80 میلیون نفری ایران امکانات گسترده ای به همراه یک قشر متوسط گسترده مصرف کننده وجود دارد و ایران تنها کشور بزرگ جهان است که در آن رقبای بزرگ حضور ندارند.
سرمایه گذاران خارجی وضع را درک می کنند. بخش فناوری در ایران صدها میلیون دلار از شرکت ها همانند ام تی ان آفریقای جنوبی و روکیت آلمان و بومیگرانات سوئد را جذب کرده است.
به گفته اسفندیار باتمانقلیچ بنیانگذار سمینار اروپا وایران می گوید علاوه بر خود فناوری تاسیس شرکت های خارجی یک دستاورد واقعی به شمار می رود. وی پیش بینی کرد که این شرکت ها در بسیاری از بخش های سنتی ایران مانند بخش تفکیک انتشار یابند.
وی افزود: البته چالش های بسیاری وجود دارند که توسط مردم به وجود ٱمده اند و توسط مردم می توان آنها را حل کرد.
خاورم ** 1487 ** 1064
مترجم : قاسم غضبانپور** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده

انتهای پیام /*

نظر شما