شناسهٔ خبر: 20551700 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک استاد حوزه و دانشگاه:

ضرورت گسترش اخلاق اجتماعی و حکومتی در میان دانشجویان

استاد حوزه و دانشگاه گفت: لزوم آموزش اخلاق اجتماعی و حکومتی و نحوه فعالیت‌های اخلاق مدارانه در حوزه‌های عمومی در حکومت اسلامی، یک ضرورت زمانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، آیت‌الله محمد رضا عابدینی در پنجمین روز نشست اساتید حوزه علوم اسلامی گفت: لزوم آموزش اخلاق اجتماعی و حکومتی و نحوه فعالیت‌های اخلاق مدارانه در حوزه‌های عمومی در حکومت اسلامی، یک ضرورت زمانی است.

وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌های اخلاقی، با نگاه فردگرا تدوین‌شده است و به ‌نوعی انسان به جدایی از جامعه و انزوا دعوت می‌کند به‌گونه‌ای که برای بسیاری از افراد، انسانی‌هایی که اهل فعالیت‌های اخلاقی و عرفانی است، معمولاً زیر بار مسئولیت‌های اجتماعی نمی‌روند این در حالی است که باید به علم اخلاق به‌عنوان یک منظومه اخلاقی، معرفتی، علمی و اجتماعی توجه شود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه رفتارهای فردی در اخلاق مؤثر است گفت: اگر علم اخلاق علم ساختن روح است باید این نکته به همگان به ‌ویژه دانشجویان به‌خوبی بیان شود که در اخلاق اجتماعی یا حکومتی، سازندگی بیشتری وجود دارد.

استاد حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: در تدوین روش‌های اخلاقی، باید توجه به وظایف اجتماعی در کنار تلاش‌های فردی نیز وجود داشته باشد تا هر شخص در کنار تلاش فردی، این نکته را به‌خوبی درک کند که فعالیت‌ها و وظایف اجتماعی او نیز به‌عنوان وظیفه و یک ضرورت اخلاقی است.

وی افزود: نظام جدید آموزشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نیز با همین هدف طراحی‌شده است تا با توجه به نیازهای دانشجویی، این مفهوم را به قشر جوان دانشجو علاقه‌مند به موضوعات اخلاقی به مرحله باور برساند که انسان باید هم خود خوب باشد و هم دنبال خوب کردن دیگران باشد به تعبیر روایات که در اوصاف شیعیان آورده است که ((صالحٌ مصلحون)) خوب‌هایی هستند که می‌خواهند دیگران را نیز خوب کنند.

آیت‌الله عابدینی با تأکید بر روش‌های عملی و عینی اخلاق در سیره ائمه معصومین ع گفت: اگرچه فعالیت‌هایی مانند سخنرانی و خطابه در جای خود مطلوب است و باید به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد اما ازآنجاکه ماهیت اخلاق، از سنخ محبت و حرکت است باید دانست که اخلاق از جنس محبت است و حرکت نیز تنها با شوق و محبت امکان‌پذیر است، به راین اساس، نوع نگاه به تدوین مباحث اخلاقی باید از جنس عمل و رؤیت باشد تا شوق به کسب آن در جان افراد به وجود بیاید.

بر اساس این گزارش، همایش اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در روزهای پایانی خود، با موضوع درس جهاد اکبر با محوریت اخلاق اسلامی، به‌عنوان یکی از دروس اصلی در نظام جدید آموزشی، در حال برگزاری است.

نظر شما