شناسهٔ خبر: 20550715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

چرا ایران متخصص خارجی جذب نمی‌کند؟

معاون آموزش وزارت بهداشت دلایل کمبود متخصص در برخی مناطق کشور و اینکه چرا نباید از پزشک متخصص خارجی برای این کمبودها استفاده کرد، پاسخ داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،چندی قبل یکی از فعالان حوزه سلامت پیشنهاد داده بود برای کمبود متخصص در 8 رشته پزشکی از متخصصان خارجی استفاده شود، که در این رابطه دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت توضیح داد: واقعیت این است در رشته‌های پزشکی با گسترش دانشگاه‌ها و رشته‌های تخصصی، روز به روز تعداد متخصصان در حال افزایش هستند، مثلاً هم‌اکنون که این مصاحبه را انجام می‌دهم اسامی نفرات فلوشیب و فوق‌تخصص پزشکی جدید در کشور آماده شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: اما به هر حال هم‌اکنون نیز ظرفیت‌هایی از دانشگاه‌های ما خالی است یعنی بستر آموزشی در کشور گسترده شده است و در این زمینه دانشگاهها تلاش می‌کنند، البته ممکن است در برخی زمینه‌ها کمی محدودیت داشته باشیم اما طی زمان با برنامه‌ریزی‌ای که می‌شود این مسائل نیز برطرف خواهد شد.

برخی شهرها بیمار به‌اندازه تخصص پزشکی ندارند

لاریجانی تصریح کرد: مثلاً ممکن است در برخی از رشته‌های تخصصی در شهرهایی از کشورمان که دلمان می‌خواهد این مسائل باشد، (کمبود متخصص)؛ ولی باید این مسئله را نیز در نظر داشت کسانی که از بیرون به پدیده پزشکی نگاه می‌کنند با محاسبات ما متفاوت است، زیرا در برخی شهرها اصلاً بیمار به‌اندازه تخصص پزشکی وجود ندارد، و شهرهایی با جمعیت‌های خاص دچار بیماری، می‌توانند تخصص‌های خاص داشته باشند.

تعداد کمبود متخصص در هر منطقه آمایشی مشخص می‌شود

وی ادامه داد: لذا متناسب با این مسئله ما نیروی متخصص تربیت می‌کنیم، به هر حال محاسبات نیروی انسانی وسیعی برای این کار انجام شده است، و امیدوار هستیم در مدت یک ماه آینده چهارچوب‌های آن را برای کل کشور نهایی کنیم تا مشخص شود در هر منطقه آمایشی چقدر نیروی تخصصی نیاز داریم ولی هم‌اکنون نیز نیاز به نیروهای متخصص پزشک با بازه‌های زمانی مربوطه در حال کاهش است.

شرایط فعالیت متخصص پزشک خارجی در ایران

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که این امکان وجود ندارد که مانند برخی کشورها تا زمانی که نیروی متخصص لازم تربیت نشده است از متخصصان خارجی استفاده شود، تا مردم و بیماران گرفتار این کمبودها نشوند، عنوان کرد: همین الآن نیز تعدادی از متخصصان به ایران می‌آیند و ارزیابی شده و وارد عرصه کار می‌شوند، ولی اینکه بخواهیم نیروی خارجی در حوزه پزشکی به‌کار بگیریم، چنین نیازی در این تراز وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته اساتید پزشکی که مدعو به ایران می‌آیند اشکالی ندارد و این افراد می‌توانند در ایران کار کنند ولی نیازی به جذب نیروی خارجی برای ارائه خدمات پزشکی در ایران نیست.

نظر شما