شناسهٔ خبر: 20550632 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر نیرو:

ظرفیت تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین 2 برابر می شود

قزوین-ایرنا-قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق گفت: ظرفیت تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین که از بزرگترین نیروگاه های کشور محسوب می شود، به زودی به 2 برابر افزایش می یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا دائمی روز چهارشنبه در دیدار با فریدون همتی استاندار و جمعی از مدیران حوزه صنعت آب و برق استان قزوین، افزود: طرح توسعه این نیروگاه و مدرن کردن تجهیزات آن توسط وزارت نیرو در حال پیگیری است.
نیروگاه شهید رجایی با برخورداری از 700 نیروی کار، نزدیک به پنج درصد برق کشور را تامین می کند.
این نیروگاه در کیلومتر 25 آزادراه قزوین-کرج در شهرستان آبیک قرار دارد و از سال 1371 به کار تولید برق می پردازد

** 90 درصد مصرف آب در کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد
وی در ادامه گفت: با توجه به مصرف 90 درصدی آب کشور در حوزه کشاورزی جهت تولید 60 میلیون تن محصولات باغی و زراعی، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید تعامل نزدیک و سازنده ای در بخش تدوین و اجرای روش های آبیاری مدرن داشته باشند تا در مصرف این بخش شاهد صرفه جویی باشیم.
این مسئول با اشاره به رابطه گرمای هوا با افزایش مصرف آب، گفت: با افزایش هر یک درجه دمای هوا 20 میلیارد متر مکعب آب از حالت نرمال خارج و مصرف می شود.
وی در ادامه به مهم ترین طرح های حوزه انرژی در استان اشاره کرد و گفت: با اجرای سدهای نهب و بالاخانلو در استان قزوین و آغاز اجرای طرح انتقال آب سد طالقان، مشکلات آبی این استان تا حد زیادی برطرف می شود اما باید مدیریت مصرف و نوع آن نیز مورد تاکید مدیران دستگاه های ذیربط باشد.
قائم مقام وزیر نیرو در رابطه با استهلاک برخی از تاسیسات آبی و کانال های انتقال آب استان قزوین نیز گفت: عمر برخی از تاسیسات آبی کشور در تعدادی از دشت ها از جمله قزوین به 50 تا 60 سال بازمی گردد که امروز با توجه به ارزش این نعمت الهی باید به سمت بهره وری مناسب از جمله استفاده از لوله های مناسب و آبیاری های تحت فشار برویم.
به گفته وی، براساس قانون و برنامه ریزی های به عمل آمده باید سالانه 11 میلیارد متر مکعب آب کمتر مصرف کنیم و بر همین اساس دستور العمل های لازم در این رابطه از سوی وزارت نیرو به همه استان های کشور ابلاغ شده که آمارهای خوبی از جمله مسدودی 90درصدی چاه های غیرمجاز در برخی مناطق کشور ارائه شده است.
وی اضافه کرد: در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی در باره انرژی های پاک از جمله بادی و خورشیدی، وزارت نیرو آماده هرگونه همکاری در است تا جایی که قیمت خرید هر کیلو وات ساعت برق در جهان پنج سنت است که این میزان در کشور ما 15 سنت می باشد.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین المللی و پشتیبانی صنایع آب و برق در پایان از استاندار قزوین خواست تا برای پایداری صنعت آب و برق استان، شرکت های توزیع نیروی برق و آب استان را در بخش دریافت مطالبات از واحدهای صنعتی و مشترکان یاری کند.
قائم مقام وزیر وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق امروز چهارشنبه برای بازدید از چند طرح در حوزه آب و برق و نیز دیدار با استاندار قزوین به این استان سفر کرده است.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

نظر شما