شناسهٔ خبر: 20550533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست بررسی برجام

فواد ایزدی: با تحریم‌های جدید آمریکا برجام روی هواست

71049

یک استاد دانشگاه با بیان این اعتقاد که با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران برجام روی هوا است، گفت:‌ قانون جدید نیروهای نظامی ایران را در وسط قرار داده و همه سازمان‌ها و نهادها و افرادی که به آن‌ها متصل‌اند را شامل می‌شود و تقریبا کسی نمی‌ماند که از تیررس این تحریم‌ها بتواند دور بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فواد ایزدی در نشست بررسی برجام به مناسبت سالروز دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای درباره دلایل مذاکرات ایران با 1+5 و مشکلاتی که امروز از سوی آمریکا بر سر اجرای برجام با تصویب قانون جدید تحریم ایجاد شده است، گفت:‌ ما مشکلاتی در کشور داشتیم و منطقی وجود داشت مبتنی بر این‌که آمریکا کشوری مستکبر و زورگو است و عقل حکم می‌کند که تا جایی که می‌شود با آن درگیر نشویم و منطق درستی هم هست، اما مساله این است که طرف مقابل وقتی این منطق را می‌بیند که ایران خواهان کاهش تنش است به این نتیجه می‌رسد که تحریم‌ها جواب داده و به دنبال افزایش آن می‌رود.

وی ادامه داد: این قانون به طور کلی وجود دارد که وقتی امتیاز می‌دهید آن‌ها یک گام به جلوتر می‌آیند.

ایزدی ادامه داد: ما دو مشکل داریم اول آن‌که آمریکا سابقه طولانی دشمنی با ما دارد و یک مشکل هم در داخل داریم که برخی افراد در دولت و مجلس از همه جناح‌ها سیاست خارجی آمریکا را نمی‌شناسند و حرف‌ها و ادعاهایی دارند که با واقعیت هم‌خوانی ندارد. امیدواریم تحریم‌هایی که با 419 رای مثبت در مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران رای آورد این گروه در داخل کشور را از خواب بیدار کند و اگر بیدار نکند معلوم است به کما رفته‌اند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی آمریکایی‌ها می‌بینند اعمال تحریم‌های جدید برایشان هزینه‌ای ندارد و واکنشی دیده نمی‌شود نه از طرف ایران و نه از طرف اروپایی‌ها چرا آن کار را نکنند، بنا بر این اگر می‌خواهیم این تحریم‌ها ادامه پیدا نکند یا اثراتش کاهش یابد باید لیستی از کارهایی که آمریکایی‌ها را ناراحت می‌کند آماده کنیم. ما شش ماه زمان داشتیم برای انجام این کار.

ایزدی با اشاره به سیاسی و انتخاباتی شدن موضوع مذاکره با آمریکا و برجام، گفت:‌ متاسفانه در دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر برخی مدعی شدند که اگر رای بیاورند تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را هم لغو می‌کنند در حالی‌که حتی تحریم‌های هسته‌ای هم کامل برداشته نشد، معتقدم باید این موضوع را از حالت سیاسی خارج و یک کارشناسی و دقیق روی آن انجام شود.

وی با اشاره به تحریم جدید آمریکا علیه ایران گفت: این قانون نیروهای نظامی کشور را وسط قرار داده و همه سازمان‌ها، نهادها و افراد را که به نوعی به این نیروها متصل هستند در بر می‌گیرد. قبلا می‌پرسیدیم در تحریم جدید کدام نهاد و فرد تحریم شده، الان باید پرسید چه کسی یا چه نهادی تحریم نشده است.

ایزدی گفت: در بند هشت نسخه قبلی تحریم جدید آمریکا علیه ایران که بعید می‌دانم تغییری کرده باشد، آمده است که رئیس‌جمهور آمریکا بعد از هشت سال که موعد اجرای اولیه برجام است و باید تحریم‌های هسته‌ای را به طور کامل لغو کند می‌تواند این کار را انجام ندهد و می‌گوید افراد، نهادها و سازمان‌هایی که قبلا تحریم شده‌اند را اگر بتوانند به عنوانی دیگر تحریم کنند، می‌توانند. یعنی حتی اگر ایران کامل تعهدات‌اش را اجرا کند آن‌ها در قانون جدید این حق را به خود داده‌اند که برجام را کامل اجرا نکنند و این نقض برجام است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:‌ با رویکردی که در قانون جدید در پیش گرفته شده است، آینده برجام روی هوا است.

انتهای پیام

نظر شما