شناسهٔ خبر: 20550359 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توئیت نوری المالکی درباره نقش روسیه در منطقه

بغداد-ایرنا- معاون رییس جمهور عراق که سرگرم دیداری سه روزه از روسیه است، بعد از دیدار با رییس جمهور روسیه گفت: مسکو در جلوگیری از فروپاشی منطقه نقش بزرگی ایفا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'نوری المالکی' بعد از پایان مذاکراتش با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهور روسیه، روز چهارشنبه در توئیتی در صفحه شخصی خود پیرامون این نشست نوشت که روسیه در جلوگیری از فروپاشی منطقه (خاورمیانه) نقش بزرگی ایفا کرد.
المالکی در این یادداشت کوتاه افزود، در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بر اهمیت نقش مسکو در عراق و سوریه و تاثیرات بزرگی که روسیه در جلوگیری از فروپاشی منطقه داشت، تاکید کرده است.
برخی کارشناسان در عراق با اشاره به سه بار سفر نوری المالکی به روسیه، از او به عنوان مهندس روابط بغداد – مسکو یاد می کنند که از دوره نخست وزیری اش تا به امروز همچنان درصدد گسترش و احیای مجدد روابط بین عراق و روسیه است.
روسیه و عراق همواره روابط تاریخی و راهبردی با هم داشتند اما درجریان سقوط رژیم صدام و اشغال عراق توسط آمریکا در 2003، سطح این مناسبات به دلیل وجود آمریکا در عراق، به شدت محدود شد، با وجود این ، نوری المالکی در دوره نخست وزیری اش، با وجود نارضایتی واشنگتن ، کلید اولیه از سر گیری مناسبات با مسکو را زد.
درطول 10 سال گذشته تا به امروز شکل روابط بین دوکشور بیشتر مبتنی برخرید تسلیحات از روسیه بوده امری که واشنگتن را از نزدیکی بین بغداد و مسکو به خشم آورده است.
با اینحال بسیاری از کارشناسان منطقه، بی اعتمادی بغداد به واشنگتن را عامل اصلی نزدیک شدن دوباره بغداد به مسکو تلقی می کنند، بویژه آنکه آمریکایی ها در جریان حمله داعش در ژوئن 2014 برغم وجود یک توافقنامه امنیتی با عراق، به کمک این کشور نیامدند و منتظر ماندند تا بغداد سقوط کند.
اکنون نیز مواضع مبهم و دوپهلوی آمریکایی ها در قبال همه پرسی اقلیم که فروپاشی عراق را هدف گرفته است، عراقی ها را دچار تردیدهایی جدی کرده است.
به هرحال ، سخنان پوتین در دیدار با نوری المالکی در 'سن پترزبورگ' که دفتر ریاست جمهوری روسیه آن را منتشر کرده، نشان می دهد که مسکو درصدد تنوع مناسبات خود با عراق و عدم اتکا بر فروش تسلیحات به بغداد است.
رییس جمهور روسیه گفته 'در عرصه همکاری های اقتصادی دو کشور اقدامات زیادی باید صورت گیرد، اما عرصه های مهم دیگری بین دو کشور وجود دارند که حوزه همکاری های فنی - نظامی از آن جمله است، روسیه در این عرصه تلاش های گسترده ای انجام می دهد و به عراق کمک می کند'.
معاون رییس جمهوری عراق نیز در مقابل گفته است: 'چشم انداز روشنی برای همکاری های روسیه و عراق وجود دارد و انتخاب راهبردی ما با درک اهمیت نقش روسیه در منطقه و عراق انجام گرفته است.
به گفته وی، 'اقدامات بسیار زیادی برای تحکیم همکاری های دو کشور در عرصه هایی همچون انرژی، اقتصادی و فنی-نظامی انجام گرفته است.'
براساس گزارش خبرگزاری 'تاس' روسیه، نوری المالکی در این سفر تاکنون توانسته است که قرار داد خرید تعداد قابل توجهی تانک های پیشرفته 'تی – 90' را امضا کند که از حیث قدرت مانوری و عملکردی به اعتقاد کارشناسان نظامی، فراتر از تانک های آمریکایی است.
'ولادیمیر کوجین' دستیار رییس جمهور روسیه در امور همکاری های نظامی و فنی که این خبر را منتشر کرده، از ذکر تعداد تانک های خریداری شده و مبلغ قرار داد خودداری کرده است اما یادآور شده که این تانک ها در سال جاری میلادی به عراق تحویل می شوند.
این درحالیست که رسانه های روسیه پیشتر گفته بودند که روسیه قرار است 73 تانک 'ت – 90' را در سال 2017 به عراق بفروشد.
خاورم *4*353*1770*

انتهای پیام /*

نظر شما