شناسهٔ خبر: 20550040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

بحث داغ بدهی های شهرداری در شورای شهر

تهران- ایرنا- میزان بدهی های شهرداری تهران موضوعی است که به اختلاف نظر میان اعضای شورای شهر در جلسه روز گذشته این شورا بدل شد. برخلاف گزارش های مبتنی بر بدهی 20 هزار میلیارد تومانی شهرداری، برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که شهرداری با بدهی 60 هزار میلیاردی روبرو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بالا گرفتن اختلاف نظر میان اعضای شورای شهر تهران بر سر میزان بدهی های شهرداری، بحث ها و گمانه زنی های مربوط به اعضای احتمالی کابینه دوازدهم و تشدید اختلاف میان اعضای دولت آمریکا با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور، از محورهای مهم خبری و تحلیلی روزنامه های امروز بود.

** اختلاف نظر اعضای شورای شهر بر سر بدهی های شهرداری
بحث و اختلاف دیدگاه های مطرح شده در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران که به ارایه گزارش دوازده ماهه پروژه‌های تملک دارایی- سرمایه‌ای سال 95 شهرداری تهران اختصاص داشت، دستمایه بسیاری از گزارش ها و تحلیل ها در روزنامه های امروز شد.
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «رقم بدهی شهرداری در جلسه شورای شهر پایتخت بحث برانگیز شد/ اختلاف 40هزار میلیارد تومانی»، نوشت: رقم بدهی‌های شهرداری تهران بار دیگر، جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران را به چالش کشید تا دوباره آنچه که به عنوان بدهی‌های رسمی اعلام می‌شود (20 هزار میلیارد تومان) با آنچه که از زبان برخی اعضای شورای شهر به کرات شنیده شده (60 هزار میلیارد تومان)، 3 برابر اختلاف حساب داشته باشد!
این روزنامه افزود: علیرضا دبیر در جلسه روز گذشته شورا با ارائه گزارش دوازده ماهه پروژه‌های تملک دارایی - سرمایه‌ای سال 95 شهرداری تهران، رقم بدهی‌های این سازمان را در مجموع 20 هزار و 495 میلیارد تومان اعلام کرد. از آن طرف، اما مجموع مطالبات شهرداری از دولت‌های گذشته تا کنون در مجموع حدود 14 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این در حالی‌است که پیش از این و حتی در جلسه دیروز، بارها رقم بدهی شهرداری تهران، حدود 60 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود! اما این اختلاف 3 برابری از کجا آب می‌خورد!
ایران اضافه کرد: عباس جدیدی که خود دیروز در جلسه علنی با صراحت از 60 هزار میلیارد تومان بدهی سند خورده در شهرداری تهران پرده برداشته و البته با انتقاد ناصر امانی، معاون شهردار تهران هم روبه‌رو شده و او را وادار کرده بود که بگوید «چرا در روزهای پایانی به یاد این موضوعات افتادید؟» در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این اختلاف حساب این‌طور توضیح می‌دهد: «ما باید به مردم گزارش واقعی ارائه بدهیم. در حالی که سنگ بنای این گزارش غلط است. همه این داستان‌ها به مغایر بودن اساسنامه شرکت‌ها و سازمان‌ها با قانون و آیین نامه‌های مالی شهرداری‌ها مربوط می‌شود.متأسفانه قانون شهرداری‌ها، اختیار تمام و کمال را به شهردار و هیأت مدیره می‌دهد تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند و در نهایت نتیجه آن می‌شود که گزارش‌های ارائه شده، حقیقی نباشد.»
روزنامه «اعتماد» هم در گزارشی با عنوان «اختلاف اعضای شورا بر سر میزان بدهی ‌های شهرداری/ نامه 9 نفر از اعضای شورای شهر به شهردار برای جلوگیری از ادامه فروش اموال شهرداری»، نوشت: گزارش «نظارتی دوازده‌ ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال 1395 شهرداری تهران» روز گذشته در جلسه شورای شهر جنجال برانگیز شد؛ گزارشی که حکایت از وضعیت پروژه‌ها و هزینه‌های انجام شده در شهرداری تهران داشت.
به نوشته اعتماد، «محمد حقانی» یکی از منتقدین گزارش دیروز ارایه شده از سوی «علیرضا دبیر» در شورا بود؛ که با اشاره به حجم زیاد میزان بدهی شهرداری تهران گفته است: شهرداری باید چیزی هم برای آیندگان بگذارد نه اینکه همه پل‌ها را پشت سر خود خراب کرده و بگوییم اصلاحات در مدیریت بعدی دفن می ‌شود.
به گزارش این روزنامه، «محمد سالاری» رییس کمیسیون معماری و شهرسازی هم در واکنش به گزارش دبیر با اشاره به اینکه در این روزهای پایانی شورای چهارم مهم ‌ترین دغدغه عدم شفافیت در مسائل مالی است، گفت: دغدغه اصلی همه مسوولان شورای پنجم و همکاران‌مان در شورای چهارم این است که شهر در آینده چگونه اداره خواهد شد و بحث درآمد، بدهی شهرداری تهران چالش اصلی شهر خوانده می‌شود. در این راستا درخواست می‌کنیم جلسه دیگری در شورای چهارم در راستای شفاف‌سازی با حضور معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران ناصر امانی تا بر اساس گمانه‌زنی‌ها و اعداد غیررسمی بررسی‌ها صورت بگیرد.
روزنامه «شرق» هم در گزارشی با عنوان «چوب حراج به اموال شهرداری»، نوشت: در جریان ارائه گزارش ١٢ماهه پروژه‌های تملک دارایی- سرمایه‌ای سال ٩٥ شهرداری تهران، اعضای شورا نگرانی‌ها و اعتراضاتی را نسبت به شهرداری تهران در روزهای پایانی عمر ١٢ساله این دوره مدیریت شهری مطرح کردند. از جمله محمد سالاری که به روند فروش گسترده و حراج‌ گونه املاک و دارایی‌های شهرداری با روندی سریع اشاره کرد و هشدار داد که «اگر در مدت باقی‌مانده، شورای چهارم درباره عملکرد مالی گزارش ندهد، واگذاری‌های املاک و اراضی و انعقاد قراردادهای مختلفی که در حال وصول است، به مصلحت شورای چهارم و آقای قالیباف نخواهد بود».

** تازه ترین بحث های کابینه ای
«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به سخنانی که به ‌تازگی درباره بده ‌بستان‌ ها و معامله ‌ها در انتصاب وزیران در گرفته، خبر داده که «در انتخاب وزرا هیچ بده‌ بستانی بین دولت و مجلس نیست و وارد کردن کشور به این حواشی باعث غفلت از موضوعات اصلی می ‌شود». در همین چارچوب روزنامه های امروز گزارش ها و یادداشت های زیادی را در خصوص الزامات انتخاب کابینه دوازدهم منتشر کردند.
روزنامه «ابتکار» در خبری با عنوان «در انتخاب وزرا هیچ بده بستانی بین دولت و مجلس نیست»، سخنان رییس مجلس را بازتاب داد و نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی شایعاتی مبنی بر حضور وزرا در مجلس و معامله آنان با مجلس شورای اسلامی برای حضور در کابینه بعد را خلاف واقع دانست و گفت: سطح تعاملات قوای سه گانه اینقدر نازل نیست، در جمهوری اسلامی سازماندهی و رفتار خاصی میان روابط قوا حاکم است.
روزنامه اعتماد هم در یادداشتی با عنوان «تثبیت کابینه، عدم اصلاحات انتظاری»، نوشت: لذا به موجب تحقق شعارهای انتخاباتی دولت در زمان تصمیم‌گیری مردم برای رای دادن به دولت منتخب، قاعدتا چهار سال آتی، یعنی عمر دولت دوازدهم، باید همراه با رونق اقتصادی شتابان باشد. چهار سال دولت دوازدهم، قوه مجریه با انتظارات رونقی مردم مواجه خواهد بود. نخستین نشانه‌ها برای حرکت به سمت تحقق شعارهای انتخاباتی و تحقق رشد اقتصادی شتابان و اشتغال‌زا، در ساختار و چیدمان دولت دوازدهم وقوع خواهد یافت.
این روزنامه افزود: در صورتی که چیدمان دولت دوازدهم سیگنال‌ها و نشانه‌های رونق را بروز دهد، می‌توان به خروج از رکود امیدوار بود ولی در صورتی که تغییرات جزیی در چیدمان دولت شکل بگیرد، نمی‌توان به رشد اقتصادی شتابان امیدوار بود و مردم را با دلسردی بزرگی روبه‌رو خواهد کرد. به هر حال مشکلات جدی در شرایط کنونی اقتصاد ایران وجود دارد.
روزنامه «آرمان» نیز در گزارشی با عنوان «نگاه مجلس به کابینه دوازدهم»، نوشت: در انتخابات29 اردیبهشت96، رقابت جدی میان دو اندیشه کاملا متفاوت شکل گرفت. هرچند سردمداران جناح مقابل برای رأی آوری به پوپولیسم و دادن وعده‌هایی از جنس چند برابر شدن یارانه‌ها متوسل شدند، اما قشر کم‌درآمد نیز این وعده‌های پوپولیستی را جدی نگرفت و اکثریت قاطع ملت ایران به دکتر روحانی رأی داد.
این روزنامه افزود: مسلما رأی به دکتر روحانی حامل پیام تغییر بود و عقل، انصاف و اخلاقیات به تغییر حکم می‌دهد تا مطالبات عمومی ملت مورد پیگیری کابینه دوازدهم قرار گیرد. اگر ترکیب کابینه تغییر نکند صدای ملت در انتخابات به خوبی شنیده نشده و دکتر روحانی به وعده‌های خویش عمل نکرده است.
در این میان روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «فشار شبکه‌ های اجتماعی برای کابینه کارآمد، سالم و غیراشرافی»، نوشت: رئیس‌ جمهور در ایام انتخابات مدعی شد فضای مجازی ذائقه مردم را شکل می‌دهد؛ دولتی‌ها بارها گفتند رسانه‌های مجازی را فیلتر نکنید تا مطالبات مردمی طرح و پیگیری شود. توئیتر، ‌فیس‌بوک، ‌اینستاگرام و تلگرام طی سال‌های گذشته اصل ‌ترین رسانه‌هایی بودند که اعضای کابینه دولت یازدهم از طریق آنها با مردم ارتباط می‌گرفتند و دولت، تمام هم و غمش را روی قدرت گرفتن فضای مجازی و شبکه ‌های اجتماعی گذاشت.
به ادعای جوان، حالا ذائقه ‌سنجی مردم از طریق همین فضای مجازی حکایت از این دارد کسانی که رأی داده‌اند بابت ترکیب ‌بندی کابینه دوازدهم از دولت مطالباتی جدی دارند. کمپین‌های مردمی شکل گرفته در فضای مجازی از این حکایت دارد که مردم به دنبال وزرایی پاکدست، فعال، سالم و کارآمد هستند و از دولت انتظار دارند افرادی با کارنامه ‌های سیاسی و اقتصادی ناسالم از قطار دولت دوازدهم پیاده شوند. مردم در شبکه‌ها تقاضا دارند که وزیر دولت باید حقوق 2 میلیونی آنها را درک کند و غیرمیلیاردی باشد.
این روزنامه افزود: درهمین شبکه‌ها تقاضا برای چند وزیر زن بالا گرفته اما اینها چیزهایی نیست که دولت زیربار آن برود دولتی که شبکه‌های اجتماعی را «تلویزیون» خود می‌نامند حالا با پارادوکس بی‌توجهی به مطالبات این شبکه‌ها درباره چینش کابینه روبه‌رواست.
روزنامه «کیهان» هم در گزارشی با عنوان «اعتراض رئیس مجلس به دروغ ‌پردازی روزنامه اجاره‌ ای»، نوشت: رئیس‌ مجلس در حین سخنرانی در همایش هیئت‌ امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از تیتر و مطلب کذب یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای با اهداف شوم پرده برداشت.
به نوشته کیهان،علی لاریجانی با اشاره به انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه معامله‌ای بین دولت و مجلس پیرامون انتخاب وزرا در کابینه دولت دوازدهم صورت گرفته، اظهار داشت: «دیروز در یکی از روزنامه‌ها دیدم که تیتری با عکس بنده و آقای روحانی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه وزرا برای اینکه در دولت بعد حضور داشته باشند به بهارستان می‌آیند و معاملاتی انجام می‌دهند که این خلاف واقع است.» منظور وی از روزنامه دروغگویی که از معامله کذایی میان مجلس و دولت در تیتر و عکس اول سخن گفته بود و در این میان شایعه‌پراکنی کرده بود، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد بود.

** بالا گرفتن اختلاف در بدنه دولت ترامپ
برخی روزنامه های امروز از بالا گرفتن اختلاف و تنش میان اعضای دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» خبر دادند.
روزنامه آرمان در سرمقاله خود با عنوان «دولتمردان آمریکا و مخالفت با ترامپ»، نوشت: این‌ روزها خبرهای متعددی پیرامون استعفای دولتمردان آمریکایی به‌ گوش می‌رسد. خبرهایی که از ابتدای روی کار آمدن تیم ترامپ درکاخ سفید کم وبیش شنیده می‌شد. دولت ترامپ از ابتدا به‌عنوان دولتی منسجم و یکدست معرفی نشد بدین جهت می‌توان گفت اخلاقیات و خلق وخوی خاص ترامپ نیز در نحوه چینش کابینه بی‌تاثیر نبوده است.
این روزنامه افزود: بنابراین برخی از افراد به دلیل نزدیکی با دیدگاه‌های تجاری و فعالیت‌های اقتصادی، برخی به علت نزدیکی به حزب و برخی با انگیزه‌های متعدد دیگر از او حمایت می‌کردند. با گذشت زمان و جدی شدن کار در کابینه مشکلات یک به یک نمایان گشت و مشخص شد که شخصیت دمدمی مزاج ترامپ می‌تواند اثراتی سوء بر هماهنگی اعضای کابینه نیز داشته باشد. دراین راستا بحث استعفای افراد در سطوح مختلف دولت ترامپ مطرح شد که این افراد یا استعفا دادند یا اینکه کاخ سفید به نحوی افراد دیگری را جایگزین آنها کرد.
روزنامه «اطلاعات» هم در گزارشی با عنوان «رویترز: اختلافات داخلی در بدنه دولت ترامپ در حال اوجگیری است»، نوشت:
خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی افزود:مسئولان دولت ترامپ از ناکامی برخی سیاست ها و نداشتن استقلال در کارشان ناراضی هستند و اختلافات داخلی در دولت ترامپ در حال اوجگیری است.
به نوشته اطلاعات، رویترز در همین ارتباط اضافه کرد: مقامات آمریکایی می گویند که اختلاف میان بین الملل گرایانی که خواهان ادامه رهبری سنتی آمریکا در دنیا هستند با حامیان رویکرد «آمریکا اول» باعث شده است تا کارکشته های سیاست خارجی و اطلاعاتی را بیزار کند. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به دوستانش گفته که اگر تا آخر سال در سمتش بماند، شانس آورده است. همچنین منابع آگاه گفته اند که اچ.آر.مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا هم از بی نظمی و بی سازمانی در مسائل مهم در کاخ سفید خسته شده است.

پژوهشم**9282**1601**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما