شناسهٔ خبر: 20546174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گزارش «خبرنامه دانشجویان» از مناقشه اصلاح طلبان و یاران لاریجانی؛

رقابت رفقا!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دو هفته تا شنبه ای که از راه می رسد و حسن روحانی برای حضور در مراسم تحلیف روانه مجلس می شود و از لیست منتخبش برای کابینه رونمایی می کند فرصت باقی است. بر همین اساس و با نزدیک شدن به موعد مراسم تحلیف، رایزنی های گروه های مختلف سیاسی برای چینش کابینه اوج گرفته است.

در این خصوص محمود صادقی در توضیح نشست فراکسیون امید با روحانی به نقل از وی گفت در چینش کابینه سه دسته به رئیس جمهور مشورت می دهند. «یک دسته ستاد انتخاباتی ایشان با محوریت آقایان بانک و شریعتمداری؛ دسته دوم اصلاح‌طلبان با محوریت آقای جهانگیری که لیستی را به ایشان داده‌اند [...] دسته سوم هم اصولگرایان معتدل بودند که به ایشان لیست داده‌اند.»

سه جریانی که رقابت میان آنها برای فتح کرسی های هیأت وزیران دولت آینده حسابی بالا گرفته. در این میان به نظر می‌رسد سنگین ترین رقابت بیش از همه میان اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل در جریان است و هر یک به نوعی تلاش می کنند تا حد ممکن دیگری را به حاشیه رانده و موقعیت مناسب تری برای خود دست و پا کنند چرا که هر کدام، حضور رقیب را باعث تنگ شدن جای خود در کابینه می‌بینند. هرچند لاریجانی کمتر از 2 سال پیش در جایگاه سرلیست اصلاح طلبان در شهر قم وارد مجلس دهم شد، اما این جریان امروز او را مانعی بزرگ در مقابل خود می‌بیند.

حالا کار به جایی رسیده که پرده های تعارفات مرسوم و رودربایستی های کلیشه ای فرو افتاده و انتظارات خیلی صریح تر از قبل مطرح می‌شوند. در همین ارتباط محمود صادقی می‌گوید انتظار جامعه متفاوت از کابینه اول است.

گزارش «خبرنامه دانشجویان» از مناقشه اصلاح طلبان و یاران لاریجانی

کابینه اول در شرایط خاصی و با مجلس نهم بسته شد و رییس‌جمهور محدودیت‌های قابل درکی داشت، اما بخش زیادی از این محدودیت‌ها با وجود مجلس دهم مرتفع شده است. عضو فراکسیون امید همچنین یادآور می‌شود «ما در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هر جا که با دانشجویان یا مردم درباره کابینه و عملکرد دولت صحبت می‌کردیم می‌گفتیم که آقای روحانی کابینه اولش را با مجلس نهم هماهنگ کرد اما از این به بعد با مجلس دهم قرار است کار کند و طبیعی است که عیار اصلاح‌طلبی کابینه حتما بالاتر خواهد رفت».

اصلاح طلبان ناامید هستند. این را روزنامه اعتماد می‌گوید. این روزنامه با اذعان به بیمناکی اصلاح طلبان نسبت به نقش یاران لاریجانی در چینش کابینه اظهار نگرانی کرد و نوشت: «اخباری که از پاستور بیرون می آید اردوگاه اصلی حسن روحانی یعنی اصلاح طلبان را بیمناک کرده است که رییس جمهور چه تصمیمی می گیرد؟»

آنطور که اعتماد می‌نویسد اصلاح طلبان که در تمام ماه های اخیر یک دستور کار مشترک تحت عنوان «استمرار حضور روحانی در پاستور» داشتند حالا بیش از آنکه به فشار آوردن فکر کنند بیمناک هستند. [...] اخبار حکایت از این داشت که تیم اقتصادی که حسن روحانی برای کابینه دوازدهم در نظر گرفته است آنچنان که تصور می شد، نیست. خبر می‌آید که زنان آنچنان سهمی در کابینه ندارند.

گزارش «خبرنامه دانشجویان» از مناقشه اصلاح طلبان و یاران لاریجانی

شنیده ها حکایت از ماندگاری آنهایی دارد که همه اصلاح طلبان از وجود آنها در چهار سال گذشته ناراضی بودند. در این میان حتی فراکسیون امید مجلس با بررسی هایی که انجام داده بود یک لیست هفت نفره از وزرایی که نباید در کابینه دوازدهم باشند به دولت تحویل داده بود اما اصلاح طلبان مجلس آنچنان امیدی ندارند و می گویند«بخشی از انتظارات اصلاح طلبان در چینش کابینه لحاظ نشده است».

اما نقطه عطف این مناقشه، استعفای اسحاق جهانگیری از معاونت اولی به شمار می آید. در پی بالا گرفتن گمانه زنی ها مبنی بر نامزدی محمد نهاوندیان برای وزارت اقتصاد، این استعفا واکنشی تند از سوی کاندیدای پوششی نسبت به تیم اقتصادی کابینه به شمار می‌آمد که بار روانی سنگینی را به روحانی تحمیل می‌کرد.

روزنامه آفتاب یزد در این خصوص طی گزارشی با عنوان «پشت پرده خبر استعفای اسحاق» نوشت: «آنچه که در موضوع اخیر این چند روزه نمود پیدا کرده است ، شائبه ورود جریان خاص به بازوهای اجرایی و تعیین تکلیف برای سایر وزارتخانه ها و از جمله وزارت اقتصاد و همین طور وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اینکه چگونه جریانی که در جناحین سیاسی معنا پیدا نمی کند، سعی در امرو نهی برای تعیین تکلیف کابینه های اجرایی دولت دارد همان بدعتی است که روحانی باید در برابر آن بایستد». این روزنامه ضمن انتقاد از تعیین تکلیف برای رئیس جمهور از سوی حلقه موسوم به «اصولگرایان معتدل» به عنوان کسانی که نه در میان اصلاح طلبان جایی دارند و نه توسط اصولگرایان به رسمیت شناخته می شوند، تکلیف روحانی را تعیین کرد که باید مقابل آنها بایستد.
در این میان به نظر می‌رسد نقطه عطف ابراز نارضایتی ها بیش از همه ناظر به ابقای رحمانی فضلی در جایگاه وزیر کشور می‌باشد. در این راستا پروانه سلحشوری عضو فراکسیون امید و رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه ما گفته بودیم وزرای ناکارآمد باید توسط رئیس جمهوری تغییر کنند، تصریح کرد: بدون هرگونه تعارف و رودربایستی باید بگویم از جمله این وزرای ناکارآمدی که می‌توانم به او اشاره کنم، جناب آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور است. 

گزارش «خبرنامه دانشجویان» از مناقشه اصلاح طلبان و یاران لاریجانی

علی صوفی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز در این خصوص گفت: ما در دوره گذشته شاهد این بودیم وزارتخانه کلیدی و حساسی مثل وزارت کشور به جناح رقیب واگذار شد و آقای رحمانی‌فضلی اصولگرا به‌عنوان سهمی ‌از آقای لاریجانی اصولگرا در رأس وزارت کشور قرار گرفت ... رئیس‌جمهور باید در این رابطه اقناعی برخورد کند و به نوعی هر پیشنهادی که درباره وزارت کشور دارد باید برای اصلاح‌طلبان به ویژه فراکسیون امید قانع‌کننده باشد.

عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سِنی مجلس دهم نیز درباره رایزنی های صورت گرفته در کابینه گفت: معدل وزرای دولت فعلی منفی است و می‌توان حدس زد بعضی از اعضای فراکسیون به آقای رحمانی‌فضلی رأی نمی‌دهند.

باید ماند و دید که در این کشمکش کدامیک پیروز از میدان خارج می شوند. اما آنگونه که از قرائن مشاهده می شود بعید است زور حامیان اصلاح طلب روحانی بر رقبایشان بچربد و احتمالا فضا ناگزیر به سمت و سویی خواهد رفت که آنها نمی‌پسندند. به هر حال خر مراد از پل انتخابات 96 گذشته و ائتلاف روحانی لاریجانی ضمن داشتن دست بالا، از همین حالا به افق 1400 می نگرند.

* گزارش از محمد جعفری

نظر شما