شناسهٔ خبر: 20542348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

اسپوتنیک:

سیاست ضدایرانی آمریکا، واشنگتن را در جامعه بین‌المللی منزوی می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان

اسپوتنیک در مطلبی نوشت: در حالی که لابی‌های عربستان سعودی و اسرائیل به رئیس جمهور آمریکا برای لغو توافق برجام فشار وارد می‌کنند، با توجه به قدرت حمایت بین‌المللی از توافق هسته‌ای ایران، این امر برای دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – اقدامی دشوار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز،اسپوتنیک در مطلبی نوشت: در حالی که لابی‌های عربستان سعودی و اسرائیل به رئیس جمهور آمریکا برای لغو توافق برجام فشار وارد می‌کنند، با توجه به قدرت حمایت بین‌المللی از توافق هسته‌ای ایران، این امر برای دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – اقدامی دشوار است.

آمریکا به تازگی نام 18 شخص حقیقی و حقوقی را به لیست تحریم‌ها علیه ایران افزوده است و آن‌ها را به حمایت از برنامه موشکی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم کرده است.

هدر ناوئرت – سخنگوی وزارت خارجه آمریکا – روز 18 ژوئیه ادعا کرد: «آمریکا عمیقا نگران فعالیت‌های ایران در سراسر خاورمیانه است که می‌تواند ثبات، امنیت و آینده منطقه را تضعیف کند.»

آمریکا ادعا کرده است ایران به آزمایش و تولید موشک‌های بالستیک که در تضاد با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و نیز توافق برجام است، ادامه می‌دهد. توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 با 6 قدرت جهان به امضا رسید، فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را در ازای لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران، محدود می‌کند.

دونالد ترامپ بارها از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده است. محمد جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – نیز اعلام کرده است اعمال تحریم‌های جدید، نقض برجام محسوب می‌شود و این توافق را زیر سوال می‌برد.

ظریف گفت: «آن‌ها درباره لغو توافق هسته‌ای سخن می‌گفتند. اما پس از آن دریافتند جهان از این اقدام استقبال نخواهد کرد. به همین دلیل، آن‌ها قصد دارند سود بردن ایران از این توافق را غیرممکن کنند.»

ولادیمیر ساژین – کارشناس مسائل خاورمیانه – در گفتگو با اسپوتنیک گفت علی‌رغم تلاش‌های مستمر آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای، به دلیل حمایت بین‌المللی از برجام، به نظر نمی‌رسد آمریکا بتواند در تلاش‌های خود پیروز شود.

ساژین توضیح داد: «کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا همواره ایران را به عنوان یک شریک بالقوه برای پروژه‌های تجاری خود دانسته اند. علاوه بر این، لغو تحریم‌ها در پی حصول توافق برجام برای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و دیگران مفید است. این کشورها همواره به بهبود روابط و همکاری‌های اقتصادی با ایران علاقمند بوده اند.»

وی افزود: «در صورتی که آمریکا از توافق برجام خارج شود، واشنگتن خود را در خطر انزوا از کشورهای اروپایی و آسیایی که خواستار افزایش گفتگوهای جامع با تهران هستند، قرار خواهد داد. در ماه ژانویه سال گذشته، مفاد برجام در عمل محقق شد و روند لغو تحریم‌ها به طور موازی با آن آغاز شد. بسیاری از شرکت‌های چندملیتی، از جمله شرکت‌های خودروسازی و نفتی، اکنون در حال بازگشت به ایران هستند.»

به این ترتیب، دور از ذهن است که کاخ سفید از توافق برجام خارج شود. با این‌حال، ممکن است علی‌رغم وجود این توافق، دولت ترامپ به وضع تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد.

این کارشناس گفت: «ترامپ و کابینه‌اش که به دلیل اعمال فشار از جانب لابی‌های اسرائیلی و سعودی دچار ایران‌هراسی شده است، نمی‌تواند شعله منازعات سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی با ایران را کاهش دهد. علاوه بر این، توافق هسته‌ای، واشنگتن را به تعلیق و یا پرهیز از وضع تحریم‌ها علیه ایران به بهانه مسائلی غیر از فعالیت‌های هسته‌ای تهران، وادار نمی‌کند.

میخائیل اولیانوف – رئیس بخش منع گسترش و نظارت بر تسلیحات در وزارت خارجه روسیه – گفت آمریکا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را به گونه‌ای «بسیار بد» عمل می‌کند.

وی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری روسی ریانووستی گفت: «درست است که در بخش ضمایم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ایران درخواست شده است از پرتاب موشک‌های بالستیک پرهیز کند؛ اما نخست این که، این در حقیقت تنها یک درخواست است و الزام‌آور نیست. وضع تحریم به بهانه عدم تعهد به این درخواست، مضحک است.»

وی افزود: «مسئله دوم این است که در صورتی که به ادبیات این مقررات – ضمیمه دوم در قطعنامه شورای امنیت -- عمیق‌تر بنگریم، می‌بینیم که این بند تنها درباره موشک‌هایی صدق می‌کند که توانایی حمل تسلیحات کشتار جمعی داشته باشد. تا کنون هیچ فردی نتوانسته است ثابت کند موشک‌هایی که ایران آزمایش کرده است، این توانایی را داشته اند. به همین دلیل، دلیلی برای تنبیه ایران وجود ندارد.»

نظر شما