شناسهٔ خبر: 20536211 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

بهمن عبداللهی، عضو شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با جام‌جم:

شرایط بانک‌ها مانع کاهش نرخ سود است

لزوم کاهش نرخ سود بانکی و تطابق با نرخ تورم مدتی است از سوی کارشناسان مطرح می‌شود. کارشناسان حوزه اقتصادی عنوان می‌کنند نرخ سود بانکی باید فقط 2 یا 3 درصد بیشتر از تورم باشد. نرخ اعلامی تورم از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی حدود 10درصد است، اما نرخ سود سپرده‌های بانکی اکنون به 18 درصد قانونی و 23 درصد غیرقانونی رسیده که چالش جدیدی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. در این باره با بهمن عبداللهی، عضو شورای پول و اعتبار گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

نظر شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی چیست؟

از سال گذشته قرار شد به صورت دوره‌ای نرخ سود سپرده و تسهیلات مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما این کار متاسفانه انجام نشد. شرایط عمومی اقتصاد کشور و بانک‌ها مانع بازنگری نرخ سود شد. البته نظر غالب در شورا این است که این نرخ‌ها باید کاهش یابد. همه اذعان دارند تولید در کشور با این نرخ‌ها پا نمی‌گیرد.

راهکار شما برای حل این معضلات چیست؟

در شرایط فعلی باید از تولید و اشتغال حمایت کنیم که البته با نرخ‌های فعلی این امکان فراهم نیست. نمی‌توان با این نرخ‌ها کالای قابل رقابت تولید کرد.

شرایط کشور باید به سمت اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر حرکت کند و کالاهای ایرانی وارد بازارهای خارجی شود. اما این اتفاق با نرخ‌های فعلی مهیا نخواهد شد. این موضوعات مانع کاهش نرخ سود بانکی و وضعیت بد بانک‌ها شده است.

چرا شورای پول و اعتبار از اختیار قانونی خود استفاده نمی‌کند و نرخ را کاهش نمی‌دهد؟

اگر بخواهیم این نرخ‌ها را کاهش دهیم صدمات بزرگی به بانک‌ها وارد می‌شود. یک چالش است بین شرایط نظام بانکی و شورای پول و اعتبار. قطعا این وضع قابل دوام نیست و تولیدکننده تحت فشار است. حتما باید زودتر حل و نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با نرخ تورم تعیین شود. تورم پایین آمده اما فاصله آن با نرخ سود تسهیلات زیاد است. فاصله این دو باید قابل قبول باشد.

به نظر شما چه رقمی برای نرخ سود سپرده عادلانه است؟

خیلی نمی‌توان عدد مشخصی ذکر کرد. اما واقعیت این است که اگر نرخ سود بانکی خیلی کاهش یابد، باعث خروج منابع خواهد شد. نرخ سپرده باید برای مردم قابل قبول باشد تا پول خود را در شبکه بانکی نگه دارند. در غیر این صورت دوباره تورم و نقدینگی روند فزاینده را طی خواهد کرد. ما باید مراقب هر دو طرف باشیم. من طرفدار تولید هستم. کاهش یکباره و جدی سپرده‌گذاری، باعث خروج سپرده‌گذاری و فعالیت‌های دیگر در بازار می‌شود. کاهش نرخ سود، واقعا کار ظریف و حساسی است اما به هر حال باید اصلاح شود.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

نظر شما