شناسهٔ خبر: 20535742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تشکر موگرینی از ترکیه برای حمایت از اجرای برجام

فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پس از دیدار با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در بروکسل، به جمع خبرنگاران آمد و در خصوص محتوای این دیدار با اصحاب رسانه سخن گفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پس از دیدار با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در بروکسل، به جمع خبرنگاران آمد و در خصوص محتوای این دیدار با اصحاب رسانه سخن گفت.

موگرینی در بسیاری از جمله‌هایش، ناخرسندی اتحادیه از نقض حقوق‌بشر در ترکیه بخصوص ترکیه پساکودتا را ابراز کرد و گفت که به رغم این مسائل، آنکارا هنوز بعنوان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

فدریکا موگرینی ابتدا به تنش‌های رسانه‌ای میان آنکارا و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر بر سر موضوعات مختلف پرداخت و گفت: «امروز گفت‌وگوهایی صریح، باز و سازنده داشتیم. مهم است که به جای صحبت کردن درباره همدیگر در رسانه‌ها، مستقیماً با یکدیگر سخن بگوییم.»

موگرینی به گذشتن چند روز از سالگرد کودتای نافرجام ترکیه هم اشاره کرد و بدون نام آوردن از دولت این کشور گفت: «امروز بر همبستگی اتحادیه اروپا با مردم ترکیه و نهادهای دموکراتیک حاصل از انتخابات این کشور، تأکید کردم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس وارد بحث حقوق‌بشر شد و گفت: «امروز درباره مسائلی که در روابط ما و ترکیه بسیار مهم است از جمله حاکمیت قانون، حق برخورداری از دادرسی عادلانه، حق تجمع آزادانه و حسن همجواری سخن گفتیم.»

موگرینی ادامه داد: «در ماه‌های اخیر شاهد بازداشت گسترده مخالفان دموکراتیک، خبرنگاران و مدافعان حقوق‌بشر در ترکیه بوده‌ایم.»

فدریکا موگرینی گفت که با وزیر خارجه در خصوص مسائل مربوط به سیاست خارجی از جمله نحوه کمک به حل سیاسی بحران سوریه و بحران موجود در روابط قطر و اعراب هم صحبت کرده است.

محور بعدی صحبت‌های طرفین، ایران بوده است.

موگرینی در این خصوص گفت: «درباره روابطمان با ایران تبادل‌نظر کردیم. بخصوص از ترکیه بخاطر حمایت از ادامه اجرای توافق هسته‌ای تشکر می‌کنم.»

پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا، اتحادیه اروپا خطر به محاق رفتن حاصل 12 سال گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را احساس کرده و مسئولین این بلوک سیاسی-اقتصادی از فرصت‌های مختلف برای نشان دادن اختلاف‌نظر با واشنگتن درباره برجام استفاده می‌کنند.

 

نظر شما