شناسهٔ خبر: 20535181 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

بعد از کشتی و بسکتبال، پوشش زنان سه‌گانه کار نیز تأیید شد

تابوی زنانه شکست!

زنان ایرانی با حضور مسعود سلطانی‌فر در رأس وزارت ورزش، در 6 رشته مجوز حضور در میادین بین‌المللی را دریافت کردند

صاحب‌خبر -

شهروند| در شرایطی که هنوز هم حضور زنان در برخی از رشته‌های ورزشی به صورت بین‌المللی انجام نمی‌شود، در سال‌های اخیر وزارت ورزش توانسته شرایطی را فراهم آورد که 6 رشته در بخش زنان با جدیت بیشتری به کار خود ادامه دهد. در واقع تا چند‌ سال قبل، بانوان در رشته‌هایی چون بسکتبال، سه‌گانه، کشتی و... نمی‌توانستند در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شوند، چون پوشش اسلامی آنها مورد تأیید فدراسیون‌های جهانی نبود اما با رایزنی وزارتخانه که نشان داد شعار حمایت از زنان بی‌جهت نبود، 6 رشته در 4‌سال اخیر در این بخش فعال شده‌اند و 2 رشته دیگر نیز امیدوارند چنین اتفاقی به ‌زودی برایشان رخ دهد.
لباس سه‌گانه هم تأیید شد
قبل از این فقط شیرین گرامی، دختر ایرانی ساکن انگلیس توانسته بود از سوی ایران در رقابت‌های بین‌المللی ورزش سه‌گانه حاضر شود و این امکان هنوز برای زنانی که در ایران فعالیت می‌کردند، فراهم نبود. روز گذشته خبر خوبی برای بانوان سه‌گانه‌کار به گوش رسید: «لباس زنان سه‌گانه‌کار مورد تأیید وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و اولین اعزام آنها به مسابقات برون‌مرزی هفتم مرداد انجام می‌گیرد.» این خبری بود که از سوی مسئولان تأیید شد و حالا زنان در این رشته هم می‌توانند با پوشش تأییدشده در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شوند. لباس ویژه بانوان که امکان حضور آنها را در مسابقات بین‌المللی و داخلی فراهم می‌کند، طراحی و به کمیسیون مربوطه در معاونت امور بانوان وزارت ارایه شد. به همین منظور، در جلسه‌ای که با حضور فریبا محمدیان معاون بانوان وزیر ورزش برگزار شد، این لباس مورد موافقت کمیسیون و  محمدیان قرار گرفت.
بسکتبال؛‌ دستاورد بزرگ
یکی از رشته‌هایی که در سال‌های اخیر بحث عدم تأیید پوشش بانوان بشدت اهالی آن را آزار می‌داد، بسکتبال بود. مسعود سلطانی‌فر از‌ سال گذشته که در رأس وزارت ورزش قرار گرفت، بحث تأیید لباس بسکتبالیست‌های بانوان را در دستور کار خود قرار داد و درنهایت با تلاش فراوان فدراسیون جهانی پوشش بانوان مسلمان را تأیید و تیم‌ملی ایران اجازه داد از مهرماه ‌سال‌جاری در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شود. این اتفاق را می‌توان یکی از بزرگترین دستاوردهای وزارت ورزش در دوره سلطانی‌فر دانست. سال‌ها بود که فدراسیون نمی‌توانست بدون حمایت وزارت ورزش از پس ایرادهایی که فدراسیون جهانی از لباس بانوان گرفته بود، بربیاید.
کشتی؛ انقلابی در ورزش زنان
شاید اگر تا چند ‌سال قبل کسی صحبت از حضور بانوان روی تشک کشتی می‌کرد؛ هیچ‌کس باورش نمی‌شد که روزی چنین اتفاقی با داشتن حجاب مصوب اتحادیه جهانی کشتی رخ دهد. فدراسیون کشتی با طراحی لباسی جالب و دقیق تأییدیه اتحادیه جهانی کشتی را برای حضور بانوان ایرانی در رشته کشتی کلاسیک گرفت. این اتفاق که درچند ماه اخیر رخ داده، باعث شده تا انقلابی در ورزش بانوان رخ دهد و خیلی از زنان علاقه‌مند به این رشته برای رقابت روی تشک کشتی کار خود را آغاز کنند. این‌که به پیشنهاد ایران سبک جدیدی از کشتی به وجود آمده و بانوان با پوشش مناسب می‌توانند در آن فعالیت کنند، یکی دیگر از اتفاقات خوشایند در حوزه ورزش زنان در دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود.
از مچ‌اندازی تا اسکواش و جوجیتسو
حضور بانوان در رشته‌های قدرتی خیلی در ذهن علاقه‌مندان به ورزش تا چند ‌سال قبل نمی‌گنجید اما حالا شرایطی رخ داده که زنان علاقه‌مند در رشته‌هایی مثل مچ‌اندازی هم شدیدا فعال هستند. این اتفاق زیر نظر فدراسیون پرورش‌اندام رخ داد و استقبال خوبی هم از آن شد تا جایی که اولین اعزام به مسابقات جهانی نیز برای زنان مچ‌انداز صورت گرفت. اسکواش دیگر رشته‌ای است که فدراسیون جهانی اعلام کرده بود؛ همه کشورهای عضو باید ورزشکاران خود را با لباس‌های تعیین‌شده به رقابت‌های جهانی اعزام کنند اما با تلاش فدراسیون اسکواش و با هماهنگی وزارت ورزش لباسی در شأن و منزلت بانوان ایرانی این رشته طراحی و درنهایت با تأیید فدراسیون جهانی زنان اسکواش باز کشورمان راهی رقابت‌های جهانی شدند. جوجیتسو یکی از رشته‌های رزمی است که اخیرا به زیرمجموعه فدراسیون جودو اضافه شده است. اخیرا با حضور چند تن از ملی‌پوشان این رشته در وزارت ورزش لباس طراحی‌شده توسط معاونت امور زنان تأیید شد تا از این نظر مشکلی برای حضور زنان در رقابت‌های بین جوجیتسو نباشد.
ژیمناستیک و وزنه‌برداری در انتظار
هنوز هم هستند فدراسیون‌هایی که فعالیت بانوان در آنها یا به صورت داخلی صورت می‌گیرد یا اصلا بانوان فعالیتی در آن ندارند. اخیرا خبری از تأیید لباس پیشنهادی ایران به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری منتشر شد که البته خیلی زود توسط فدراسیون تکذیب شد. با این حال، مسئولان فدراسیون تأیید کردند؛ فدراسیون جهانی، لباسی را طراحی و به وزارت ورزش ارسال کردند که در صورت تأیید برای فدراسیون جهانی ارسال خواهد شد. باید دید تلاش‌ها برای حضور زنان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی وزنه‌برداری چه زمانی جواب خواهد داد،‌ درحالی ‌که فدراسیون جهانی وزنه‌‌برداری با حضور زنان مسلمان در رقابت‌ها موافقت کرده است. ژیمناستیک رشته دیگری است که مسئولان آن از چند ‌سال قبل به دنبال طرحی برای پوشش بانوان هستند تا حداقل در برخی ماده‌ها بتوانند در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شوند. این موضوع در دوره ریاست درویش‌زاده مطرح اما توسط وزارت ورزش در دولت قبلی رد شد. با این حال، مسئولان ژیمناستیک از تلاش مسئولان وزارت ورزش در دولت تدبیر و امید خبر دادند تا پوشش مناسبی برای حضور بانوان ژیمناستیک ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی به ‌زودی طراحی شده و به تأیید برسد.
وعده‌هایی که فقط شعار نبود
از ابتدای دولت تدبیر و امید تلاش زیادی برای رشد ورزش بانوان صورت گرفته و اصلی‌ترین نتیجه آن را می‌توان کسب اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک توسط کیمیا علیزاده دانست. با این‌که در دوره محمود گودرزی نیز، تلاش‌هایی برای ورود هر چه بیشتر بانوان به رقابت‌های بین‌المللی در رشته‌های مختلف صورت گرفته بود اما با روی کارآمدن مسعود سلطانی‌فر، سرعت پیگیری تأیید پوشش زنان در فدراسیون‌های مختلف سرعت بیشتری گرفت. وزیر ورزش وعده‌هایی را دراین‌باره به‌ویژه در رشته بسکتبال داده بود و حالا می‌بینیم به آن عمل کرده است. هنوز هم هستند رشته‌هایی که زنان در آرزوی حضور با پوشش اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی هستند اما تا همین جا نیز به نظر می‌رسد اضافه‌شدن نفرات اعزامی 6 رشته در بخش بانوان پتانسیل بالایی را به ورزش کشور در آینده در بخش مدال‌آوری و افتخارآفرینی می‌افزاید. با عملکرد مناسب وزارت ورزش در بخش تأیید پوشش زنان ورزشکار انتظارات بالا رفته تا رشته‌هایی که امکان حضور در میادین بین‌المللی را دارند، به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کنند.

نظر شما