شناسهٔ خبر: 20535061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران با روسیه، نروژ و چین برای توسعه میدان های نفتی خزر مذاکره کرد

تهران- ایرنا- رییس امور بین‎الملل شرکت نفت خزر اعلام کرد: در چند هفته گذشته با هدف بررسی فرصت‎های همکاری در فعالیت‎های توسعه‎ ای دریای خزر, نشست های مشترکی با نمایندگان صندوق‎های انرژی و شرکت‎های فعال در حوزه حفاری و اکتشاف نفت و گاز از نروژ، روسیه و چین برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در سال های گذشته توجه اصلی وزارت نفت به توسعه میدان های نفتی در خلیج فارس و مناطق جنوبی معطوف بوده و کمتر به اکتشاف در مناطق شمالی کشور پرداخته شده است.
در واقع، به دلیل ساختار های زمین شناختی پیچیده و عمق زیاد، دریای خزر از مناطق پر ریسک برای حفاری و اکتشاف نفت به شمار می رود و انجام مطالعات میدان، اکتشاف و تولید به فناوری های جدید و منابع مالی گسترده نیاز دارد.
عمق زیاد آب در دریای خزر در نواحی جنوبی (موقعیت ایران) به بیش از یک هزار متر می رسد و نبود فناوری های لازم در ایران برای اکتشاف در آبهای عمیق، سبب شده است برنامه اکتشاف در این مناطق جزو اولویت های اصلی و جاری قرار نگیرد.
همچنین بیشتر میدان های نفتی و گازی ایران در خلیج فارس و مناطق جنوبی کشور قرار دارد و اکتشاف و تولید نفت در آنها بسیار ارزان تمام مکی شود و تمرکز اصلی فعالیت صنعت نفت نیز در این مناطق است.
وزارت نفت با توجه به رفع تحریم ها و تسهیل مشارکت با شرکت های خارجی در نظر دارد که توسعه میدان های نفتی در دریای خزر را در دستور کار قرار دهد و منابع مالی و فناوری های لازم برای حفاری در آبهای عمیق را جذب کند.
به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت نفت، رییس امور بین‎الملل شرکت نفت خزر از تشکیل کمیته سرمایه‎گذاری در این شرکت خبر داد و گفت: این کمیته با هدف انجام فعالیت‎های هدفمند برای جذب سرمایه و فناوری و تحقق اهداف توسعه‎ای در خزر تشکیل شده است و مذاکرات متعددی را در این زمینه دنبال می‎کند.
«رامین خودآفرین» به مذاکره با شرکت‎های بین‎المللی برای جذب مشارکت و سرمایه‎گذاری در مطالعه، اکتشاف، توسعه و تولید نفت در دریای خزر اشاره کرد و افزود: با شرکت‎های فعال در حوزه حفاری و اکتشاف مذاکره شده است.
پیش‌تر «محسن دلاویز» مدیرعامل شرکت نفت خزر، نیز از امکان امضای تفاهمنامه مطالعاتی با شرکت لوک‎اویل روسیه در آینده‎ای نزدیک خبر داده و اعلام کرده بود: این تفاهمنامه همکاری با هدف مطالعه بخش جنوبی دریای خزر امضا می‎شود.
شرکت نفت خزر به عنوان یکی از شرکت‎های تابع شرکت ملی نفت ایران، مسوولیت اکتشاف، توسعه و تولید منابع هیدروکربوری در حوضه خزر جنوبی و سه استان ساحلی مازندران، گلستان و گیلان را بر عهده دارد.
نظارت بر اجرای همه قراردادهای منعقد شده بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های بین‎المللی برای مطالعه و توسعه میدان‌های نفتی در دریای خزر و همچنین نظارت بر مسائل زیست محیطی مرتبط با عملیات اکتشاف و توسعه ذخایر نفت و گاز در دریای خزر نیز به عهده شرکت نفت خزر است.
به گزارش ایرنا، تنها میدان شناخته شده هیدروکربوری در دریای خزر، میدان سردار جنگل به شمار می رود که وجود منابع نفت و گاز در آن اثبات شده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1961* خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

انتهای پیام /*

نظر شما