شناسهٔ خبر: 20534569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

احیای نسخ نفیس مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی

صاحب‌خبر -
تفاهم- گروه گزارش: مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی از مباحث اخلاق کسب و کار است که به نقش این بنگاه ها در حوزه اجتماع و مجموعه وظایف و تعهدات یک شرکت یا بنگاه اقتصادی در قبال حفظ، مراقبت، کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کند، می پردازد. این مسئولیت از مبحث اقتصادی و مالی فراتر می رود و پیش برنده سود و منفعت اجتماعی و فراتر از منافع سازمان است. مسئولیت اجتماعی عبارت است از تعهد به پیگیری سیاست ها، تصمیم گیری‌ها و اقداماتی که در راستای اهداف و ارزش های اجتماعی قرار دارند. مسئولیت شرکت بیشتر از به حداکثر رساندن سود است و شامل حفاظت از رفاه و بهبود جامعه می شود. سازمان ها، موجودیتی مستقل نیستند و تنها مسئولیت شان در قبال سهامداران نیست، بلکه
آنها مسئولیت هایی در قبال جامعه نیز دارند، چون جامعه است که به واسطه قوانین و مقررات به آن‌‌ها اجازه شکل گیری داده و از طریق خرید کالا و خدماتشان، از آن ها حمایت می کند.
 احیا و بازنشر نسخ قدیمی کتبی که در ابعاد فرهنگی، هنری، تاریخی و مذهبی، شاهکار و یگانه هستند، یک مسئولیت اجتماعی است، که یک بنگاه اقتصادی می تواند از طریق آن، پاسخگو مسئولیت های خویش در قبال جامعه باشد. درهمین راستا، بانک پاسارگاد به عنوان یک بنگاه اقتصادی، به حمایت از احیا و چاپ قرآن طباخ هروی، که از قرآن‌ های نفیس و کم ‌نظیر گنجینه‌ آستان قدس رضوی است، پرداخته است. قرآن طباخ هروی به خط عبدا... طباخ هروی، هنرمند فاخر دوره تیموری در قرن نهم هجری قمری کتابت شده است. عبدا... الحی حبیبی، در کتاب «هنرعهد تیموریان»، در مورد عبدا... طباخ و آثار او چنین اظهار نموده است: «وی در هرات به دنیا آمده است و از مشاهیر هنرمندان کتاب و کتاب سازی هرات است که مدتی در سمرقند بوده و در سنه ی885 هجری قمری در باغیس از جهان رفت». عبدا...طباخ در نگارش این قرآن نفیس که قرآنی است سلطنتی و برای سلطان حسین بایقرا کتابت کرده، استادی خویش را نشان داده و اثری درخشان و فاخر، خلق کرده است.
   این مصحف شریف، در قطع رحلی سلطانی، ۳4*۴8 سانتی ‌متر مربع، به جهت نوع تذهیب، خوشنویسی و کتابت بی‌ نظیر و از بدایع روزگار است؛ در این کتاب چند نوع هنر با هم آمیخته‌ شده که زیبایی و ماندگاری آن را چندین برابر کرده ‌است. صفحات این قرآن نفیس، 11سطری است که 8 سطر آن به خط نسخ یاقوتی ممتاز و سه سطر اول، وسط و آخر، به خط محقق ممتاز، نگارش یافته و بین آیات با گوی های زرین هشت پر، تزیین شده است. خط محقق، خطی است رشید با کلماتی کشیده؛ به طوری که کتابت آن، هماهنگی و ریتم چشم نوازی را در سطر و صفحه پدید می آورد و به خاطر ساختار ریتمیک آن، بافت و ترکیب مطلوب و دل نشینی را ایجاد می کند.
خط نسخ این قرآن شریف، فوق العاده لطیف، محکم و چشم نواز است. ترکیب بندی بدیع و متعادل و رعایت حسن هم جواری، از مشخصات خط نسخ عبدا... طباخ هروی است. قرآن طباخ هروی در سال 1040 هجری قمری وقف حرم حضرت امام‌ رضا (ع) شده‌است.
قرآن طباخ با تلاش سید محمدصادق خرازی و با همکاری آستان قدس و حمایت بانک ‌پاسارگاد، به آلمان فرستاده شد و در نهایت با بهترین امکانات از قبیل کاغذ مرغوبی که با مرور زمان از بین نمی ‌رود و جلد چرمی نفیس به چاپ رسید. این قرآن نفیس در بازنشر، مصحف شریف خراسان نام‌گذاری شده است.قرآن خطی طباخ هروی، در تاریخ اسفند ۱۳۹۴ با حضور وزیر فرهنگ، وزیر علوم و با حمایت بانک پاسارگارد رونمایی شد. بانک پاسارگارد در طرحی با موضوع اهدای کتب نفیس به دانشگاه‌‌‌ها، مراکز علمی، نهادها، استادان و فرهیختگان، کتاب نفیس قرآن طباخ هروی را به دانشگاه بیرجند؛ استانداری آذربایجان و دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز؛ استانداری و دانشگاه گیلان؛ استانداری اردبیل؛ استانداری البرز؛ استانداری اصفهان؛  فرهنگستان علوم؛ فرهنگستان هنر؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، اهداء کرد. اهدای این اثر ارزشمند، به‌ منظور بهره‌مندی خطاطان، هنرمندان و دانشجویان، به نهادها و مراکز فرهنگی به‌ ویژه دانشکده ‌های علوم و ادبیات انسانی دانشگاه‌ ها صورت می گیرد. شایان ذکر است؛ بانک پاسارگاد، «مسئولیت ‌های اجتماعی» را به عنوان رویکردی متعالی به کسب و کار همواره مد نظر قرار داده است و به‌ صورت پیوسته اقدامات و فعالیت‌های متنوع و گسترده ‌ای را در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی و نیز اعطای کمک ‌های انسان ‌دوستانه و خیرخواهانه با هدف مشارکت سازنده در توسعه اجتماعی به انجام می ‌رساند. اقدام به احیا و بازنشر قرآن نفیس طباخ هروی، راهی جهت تحقق اهداف این بانک درعمل به مسئولیت های اجتماعی می باشد.
  زینت نوفر
 pegah.nofar@gmail.com

نظر شما