شناسهٔ خبر: 20533664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ویژه‌های جوان:

عارف نخواست پوششی باشد، خط خورد!

روزنامه جوان

حسين مرعشي در مصاحبه‌اي در مورد چگونگي انتخاب يك كانديداي پوششي براي حسن روحاني در انتخابات اخير رياست جمهوري سخنان جالبي دارد...

صاحب‌خبر -
حسين مرعشي در مصاحبه‌اي در مورد چگونگي انتخاب يك كانديداي پوششي براي حسن روحاني در انتخابات اخير رياست جمهوري سخنان جالبي دارد؛ از توصيه آيت‌الله مرحوم به حضور كانديداي پوششي تا مخالفت حسن روحاني، از نپذيرفتن عارف براي پوششي بودن تا راضي شدن جهانگيري در دقايق پاياني براي ثبت نام.  مرعشي با تأكيد بر اصرار هاشمي رفسنجاني در مورد حضور كانديداي پوششي مي‌گويد: «آقاي روحاني شخصاً با اين موضوع مخالف بود و آقاي ناطق نوري و حاج حسن خميني نيز با او هم عقيده بودند كه نام‌نويسي فرد ديگري جز آقاي روحاني از جناح اصلاحات در انتخابات مصلحت نيست و كنار گذاشته شدن ايشان را آسان‌تر مي‌كند. اما آقايان خاتمي، موسوي خوئيني‌ها و نوري با حضور كانديداي پوششي موافق بودند.» او در ادامه از منتفي شدن حضور عارف مي‌گويد: «آقاي عارف گفت كه در وضعيتي در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت نام مي‌كند كه از صحنه كنار نرود... در جلسه با رئيس دولت اصلاحات، ايشان نظر داد كه اگر آقاي روحاني درباره‌ لزوم حضور يك كانديداي ديگر در عرصه قانع شد، كانديداي ما آقاي جهانگيري باشد و اگر آقاي روحاني بر مخالفت خود پافشاري نمود، كانديداي ما آقاي عارف باشد.»
 
روحاني سرانجام با اصرار خاتمي موضوع را مي‌پذيرد و همه سراغ راضي كردن جهانگيري مي‌روند: «عصر آن روز آقاي جهانگيري به ديدار رئيس‌جمهور رفت و آقاي روحاني موضوع را با ايشان طرح نمود اما ظاهراً آقاي جهانگيري براي ثبت نام زير بار نرفته بود. آقاي روحاني گفته بود اگر قصد ثبت نام نداريد بايد رئيس دولت اصلاحات را كه بر اين موضوع اصرار دارد، قانع كنيد. با توجه به فرصت محدود آقاي جهانگيري با ايشان تلفني صحبت كرد و ايشان به جهانگيري گفته بود اگر شما به جمع‌بندي براي ثبت‌ نام نرسيده‌اي بايد آقاي دكتر ظريف را مجاب به ثبت نام كني. با توجه به ضيق وقت و اينكه تنها نيم‌ساعت به پايان وقت ثبت‌ نام باقي مانده بود، آقاي جهانگيري به وزارت كشور رفت و در انتخابات ثبت نام كرد.» جالب اينكه مرعشي يكي از دلايل وجود كانديداي پوششي را احتمال رد صلاحيت حسن روحاني عنوان مي‌كند.
 
  ***
استعفاي شبستري هم هاشمي‌زدايي بود؟
رسانه‌هاي اصلاح طلب در مورد استعفاي برخي ائمه جمعه كه مدعي هستند موافق دولت روحاني بوده اند، حاشيه سازي‌هايي كردند و آن را تحت فشار دانسته‌اند. پاسخ رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه به اين شايعات جالب توجه است: «آقاي جعفري امام جمعه كرمان يك شخصيت محترم و مخلص و انقلابي است و از ابتداي انقلاب امام جمعه بوده و ۸۶ سال سن دارد؛ گاهي اوقات كهولت سن خطبه خواني و سفر به شهرها را مشكل مي‌كند؛ آقاي جعفري استعفا داد و به من گفت به رهبري بگوييد كه من به خاطر كهولت سن استعفا مي‌دهم. گفتند كه تقوي به اينها فشار آورده و دارد هاشمي‌زدايي مي‌كند و مي‌خواهد طرفداران مصباح را بياورد. نمايندگان ولي فقيه براي شخص رهبري است؛ بودن يا نبودن اينها به عهده رهبري است. ما نمي‌توانيم دخالت كنيم. آقاي شبستري كه امام جمعه تبريز بود و اخيراً كنار رفت، آيا هاشمي‌زدايي بود؟ اينها مسائل معمولي است.»
 
***
سپاه هراسي براي «من و تو» آبي گرم نكرد
اتفاقات جالبي كه گاه در برنامه‌هاي به‌اصطلاح كارشناسي شبكه تلويزيوني من و تو مي‌افتد، هر چند وقت يكبار سوژه‌اي براي رسانه‌ها مي‌شود.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ من و تو باز هم، سوتي داد؛ دوشنبه شب، طبق روال هميشگي مناظرات رايج در شبكه‌هاي معاند، اين شبكه ضد انقلاب ميزبان چند به‌اصطلاح كارشناس ایرانی(از نوع به شدت وطن‌فروش) بود تا به خيال خود از جمهوري اسلامي ايران و به‌ويژه سپاه پاسداران چهره‌اي منفي به مخاطبان ارائه دهد، اما هوشياري و حاضرجوابي ميهمان عراقی  برنامه ورق را برگرداند.  يكي از ‌همین وطن‌فروش‌های  حاضر در برنامه با غرض‌ورزي، بحث دخالت‌هاي سپاه در عراق و لبنان را پيش كشيد و از بي‌ثباتي و جهنمي ‌ سخن گفت كه سپاه در منطقه ايجاد کرده  است. اما ميهمان عراقي برنامه با هوشياري و حاضرجوابي، لحظاتي برنامه را به دست گرفت و ضمن رد تمام اتهامات واردشده، در پاسخ به همان جهنم خيالي گفت: «سپاه براي عراق بهشت آورد.»  تلاش مجري‌ برنامه و كارشناسان براي برگرداندن برنامه به سمت و سوي تعيين شده بي نتيجه ماند و كار تا جايي پيش رفت كه ميهمان عراقي در يك لحظه به‌صورتي صريح و بي‌پرده، از رفتار مغرضانه و خصمانه آنها شكايت كرد.

نظر شما