شناسهٔ خبر: 20533623 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

گزارشی از فصل جدید فعالیت های موسیقایی ایران در جهان

شکوه موسیقی ایران در سرزمین گلادیاتور

صاحب‌خبر - اجرای ارکستر سمفونیک تهران در ایتالیا به دلیل اهمیت حضور یک گروه پرتعداد هنرمندان ایرانی در اروپا، فصل جدیدی را در فعالیت های موسیقایی کشورمان در جهان ایجاد کرد. آنچه طی هفته‌های اخیر رویداد برجسته‌ای در فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران محسوب می شود، حضور ارکستر جشنواره «راونا» درکشور ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی ستاره موسیقی کلاسیک دنیا در ایران برای اجرای یک کنسرت مشترک با ارکستر سمفونیک تهران وهمچنین سفر گروه ایرانی به کشور ایتالیا برای اجرای همین برنامه در کشور ایتالیا بود و جدا از منافعی که در حوزه دیپلماسی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت، آغازی برای یک حرکت موثر فرهنگی بود که همه اهالی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را بر آن داشت تا این بار چشم بر حاشیه ها بپوشند و در یک رویداد بین المللی مشترک حضور موثری داشته باشند. علیرضا سعیدی، گزارشگر مهردر گزارش خود می افزاید: شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران که در پی برگزاری کنسرت های مشترک گروه ایرانی و ایتالیایی، نقش مدیر فنی را به عهده داشت روز چهاردهم تیرماه با اعلام جزئیات حضور ریکاردو موتی در ایران و امتیاز بزرگ این حضور در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران به بیان جزئیات رهبری این هنرمند در ایران آن هم در ارکستر سمفونیک تهران پرداخت. تعدادی از هنرمندان برگزیده موسیقی کشورمان و حتی علی رهبری به عنوان منتقد سرسخت فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران در این چند ماهه، حضور ریکاردو موتی در ایران را به فال نیک گرفتند. حالا این آغاز یک ماجرای تقریبا یک هفته ای بود که باید دید چه دستاوردی را می تواند برای موسیقی کشورمان داشته باشد. یک اجرای قابل قبول و پر تماشاگر در حالی که میزبان ایرانی به رسم مهمان نوازی همیشگی ایرانی ها، برای هرچه باشکوه تر برگزار کردن اولین اجرای پروژه «جاده های دوستی» تلاش زیادی کرده بود، پنج شنبه شب پانزدهم تیرماه کنسرت اول این برنامه با حضور تعدادی از سفیران کشورهای مختلف، هنرمندان مطرح سینما، تئاتر و موسیقی در تالار مملو از تماشاگر وحدت برگزار و اولین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جشنواره راونا با ارائه قطعاتی از جوزپه وردی آهنگ ساز مطرح ایتالیایی برای مخاطبان اجرا شد و در پایان این اجرای باشکوه بود که هنرمندان ایرانی و ایتالیایی بعد از حضور در ضیافت شامی که با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر میراث فرهنگی و فعالیت های فرهنگی ایتالیا در حیاط تالار وحدت برگزار شد، با چمدان های بسته رهسپار فرودگاه امام خمینی (ره) برای حضور در کشور ایتالیا و اجرای همین برنامه در جشنواره راونا شدند؛ رویدادی که این بار علاوه بر حضور تعدادی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش های مختلف با حضور تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری ها همراه بود. در آن برنامه ریکاردو موتی هم که کمی از خشونت و عصبانیت های همیشگی اش کاسته بود، در پایان برنامه همراه با همسرش کریستیانا موتی (مدیر هماهنگی جشنواره راونا) بعد از دریافت سوغاتی های نفیس ایرانی از مسئولان ایرانی برای میزبانی تشکر و از همکاری با نوازندگان ایرانی ارکستر ابراز خرسندی کرد. ورود گروه ایرانی به ایتالیا و گردشی دو ساعته در رم گروه ایرانی متشکل از نوازندگان و اعضای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، جمعه ۱۶ تیر پس از پروازی پنج و نیم ساعته وارد شهر رم پایتخت کشور ایتالیا شد و پس از استقبال رسمی مدیران برگزاری جشنواره راونا، ساعات کوتاهی را در شهر رم به بازدید از این شهر تاریخی پرداخت.بازدید از تماشاخانه کولوسئوم، یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری جهان در ایتالیا و بزرگ‌ترین تماشاخانه در امپراتوری روم باستان و برخی از خیابان های اطراف این منطقه باستانی، از جمله برنامه هایی بود که برای حضور کوتاه گروه ایرانی در یکی از گرم ترین روزهای سرزمین گلادیاتورها تدارک دیده شده بود. البته حضور پرتعداد گروه ایرانی و دشواری هماهنگی هایی که در سفرهای خارجی برای این تعداد از مسافران به وجود می آید، ماجرای بازدید را به سمتی هدایت کرد که فرصت چندانی برای دیدن مراکز تاریخی باقی نمی گذاشت. از نکات جالب توجه این بازدید تقریبا دو ساعته در گرمای طاقت فرسای شهر رم حضور مختلف گروه های موسیقی خیابانی در مبادی مختلف شهر بود که به یکی از جاذبه های گردشگری مناطق اطراف کولوسئوم تبدیل شده بود که بیشتر گردشگران دقایقی به تماشای این برنامه ها پرداختند. تاریخ، اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک را فراموش نمی‌کند بعد از استقرار گروه در محل اقامت و برگزاری چند تمرین برای آماده سازی نوازندگان زیر نظر موتی، شنبه هفدهم تیرماه دومین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جشنواره راونا در قالب پروژه «جاده های دوستی» با حضور بیش از ۴ هزار تماشاگر در سالن چند منظوره «مائورو دی آندره» شهر راونا به رهبری ریکاردو موتی رقم خورد.سالن «مائورو دی آندره» که دو هفته قبل از برگزاری جشنواره راونا یکی از سالن های ورزشی این شهر بود، در آستانه برگزاری جشنواره با طراحی صحنه امیر شریف پور هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا، به یکی از باشکوه ترین تالارهای اجرای موسیقی تبدیل شده بود. وی که طی مدت حضور هنرمندان ایرانی در ایتالیا، به عنوان یکی از راهنمایان اصلی نیز گروه را همراهی می کرد، فضای این سالن چند منظوره را به شکلی طراحی کرده بود که مخاطبان ایتالیایی شاهد یک تالار مجلل موسیقی برای اجرای یک اثر سمفونیک باشند. تالاری که به یمن تلاش شریف پور و یارانش بازهم توانایی هنرمندان کشورمان را به رخ اروپایی ها کشاند. سرانجام کنسرت در حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مسئولان ایتالیایی آغاز شد و با ورود ریکاردو موتی به صحنه اجرا، اعضای گروه سرود ملی دو کشور را اجرا کردند که به زعم نگارنده این اجرا یکی از باشکوه ترین و قدرتمندانه ترین اجراهای ارکسترال از سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بود. در یک سالن باشکوه بیش از ۴ هزار نفر جمعیت با خریداری بلیت های ۱۸ تا ۸۰ یورویی به احترام سرود ملی ایران ایستاده ونظاره گر هنرنمایی حدود ۲۰۰ هنرمند روی صحنه بودند که لحظه ای فراموش نشدنی بود وبسیاری از ایرانی ها آن را در میادین ورزشی و بعضا رویدادهای سینمایی مشاهده کرده اند. اجرای اصلی آغاز شد و مجموعه ایرانی ایتالیایی با تمرکز و قدرت بی نظیر ریکاردو موتی در رهبری ارکستر - که شهرداد روحانی انصافا برای به نتیجه رساندن کارهای فنی تلاش زیادی را انجام داده بود - شروع به اجرای قطعاتی از جوزپه وردی کرد؛ اجرایی کم نقص با صدادهی فوق العاده مناسب که به طور حتم در آینده می تواند به عنوان یکی از سرفصل های ممتاز در فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران مورد توجه قرار گیرد. اجرا هم که به اتمام رسید، جلوه ای دیگر از شکوه و طراوت موسیقایی نشات گرفته از حضور با کیفیت نوازندگان ایران و ایتالیایی روی صحنه پدید آمد و تقریبا تماشاگران ۱۰ دقیقه، بی امان ریکاردو موتی، شهرداد روحانی، خواننده ها و مجموعه ارکستر را تشویق می کردند، اقدامی جالب توجه که در کشورمان کمتر اتفاق افتاده بود و واقعا لذت تماشای کنسرت را حداقل برای مخاطبان ایرانی حاضر در سالن دو چندان کرد. نباید فراموش کنیم اهمیت حضور یک ارکستر ایرانی در رویدادی بین المللی که این بار جنبه گردشگری نداشت، نحوه میزبانی گروه ایرانی و ایتالیایی، بررسی میزان مشارکت مخاطبان در رویدادهای بین المللی، بررسی مدیریت جشنواره های موسیقایی در اروپا، استفاده از سالن های چند منظوره، حضور موثر رسانه های داخلی در رویدادهای خارجی برای جلوگیری از تحریف و انتشار اخبار کذب، تحلیل و واکاوی در نحوه فعالیت های ریکاردو موتی به عنوان یک رهبر ارکستر قدرتمند، سنجش توانایی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، تلاش برای حضور ارکستر ملی و اساسا معرفی موسیقی اصیل ایرانی به دنیا و نحوه مدیریت اجرایی نهادهای دولتی در سفرهای خارجی از جمله مواردی است که می تواند در چند روز گذشته از سفر ارکستر سمفونیک تهران به ایتالیا مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. همچنین با توجه به این که این بار امکان همراهی گروه رسانه ای با مجموعه ارکستر فراهم شد، جا دارد چنین رویکردی در آینده نیز ادامه پیدا کند و رسانه های مختلف بتوانند در برنامه های آینده حضور داشته باشند و خبرنگاران روایت خود را از چنین رویدادهایی مخابره کنند.

نظر شما