شناسهٔ خبر: 20532566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

علی اکبر ولایتی استعفای یادگار امام از دانشگاه را تکذیب کرد

سیدحسن خمینی در دانشگاه آزاد می ماند؟

صاحب‌خبر - گروه سیاسی: بعد از حضور علی اکبر ولایتی در دانشگاه آزاد میزان رفت و آمدها در این دانشگاه چه در سطح مدیریتی و چه در میان خبرنگاران رسانه های وابسته به آن روز به روز افزایش پیدا کرده است. حتی ناطق نوری هم نماند و هرچند ولایتی تکذیب کرده است اما زمزمه‌هایی از خروج سیدحسن خمینی شنیده می‌شود.
بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، زمانی که نام علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به میان آمد، بسیاری امیدوار بودند او راه آیت الله را ادامه دهد اما این صرفا در حد یک امید باقی ماند و او در نخستین اقدام خود حمید میرزاده را که از سال 92 در سمت ریاست این دانشگاه حضور داشت را برکنار و دبیرکل هیات موسس دانشگاه را به عنوان سرپرست معرفی کرد و اینگونه بود که اولین تغییرات کلید زده شد.
اما این اتفاق بدون واکنش نماند و سیدحسن خمینی بلافاصله بعدد از آن طی نامه ای به حسن روحانی نوشت:« روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیر قانونی بودن آن بسیار قوی است.
همچنین نصب سرپرست نیز بدون رای گیری در هیات امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود .»
با این حال نامه سید حسن هم راهگشا نشد و بعد از آن مدیران رسانه ای این دانشگاه آرام آرام تغییر کردند اما این روند روز به روز سرعت بیشتری پیدا کرد و عرض و طولش هم با افزایش چشمگیری مواجه شد. به طوری که ناگهان در صبح یک روز تابستانی حدود 20 نفر از اعضای تحریریه روزنامه فرهیختگان طی نامه‌ای اخراج شدند و این اتفاق در خبرگزاری آنا و ایسکانیوز نیز اتفاق افتاد.
بعد از آن هم در ۲۵ تیر هیات امنای این دانشگاه فرهاد رهبر را به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد و چندروز بعد جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و وی با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان رئیس قطعی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.
مجموع این اتفاقات و تغییر و تحول‌ها هم موجب شد علی اکبر ناطق نوری هم دیگر تمایلی برای ماندن نداشته باشد و چند روز قبل در پاسخ به نامه یک عضو هیات علمی دانشگاه که نظر وی را درباره تغییرات پدید آمده در دانشگاه آزاد اسلامی سوال کرد، پاسخ داد: «بنده از عضویت در هیات موسس استعفا داده‌ام و اصلاً در جریان آنچه در دانشگاه آزاد وی می‌گذرد نیستم و به هیچ وجه در امور دانشگاه دخالت نداشته و ندارم. بنابر این آنچه در مورد اینجانب گفته می‌شود به شدت تکذیب می‌شود.»
اما ناطق نوری تنها فردی نبود که بعد از رحلت آیت الله و آمدن ولایتی عطای دانشگاه آزاد را به لقایش بخشید. زیرا تنها یک روز بعد از انتشار خبر استعفای شیخ نور، یک منبع نزدیک به بیت امام خمینی به روزنامه جمهوری اسلامی گفت:
«حجت الاسلام سیدحسن خمینی نیز از ماجرای کنار گذاشته شدن دکتر حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون هیچ دخالتی در امور این دانشگاه نداشته
و ندارد».
با اینحال روزگذشته علی‌اکبر ولایتی توضیحاتی در خصوص استعفای ناطق نوری و خبر خروج سید حسن از هیات موسس دانشگاه ارائه کرد و گفت: آقای ناطق نوری استعفا دادند اما امیدواریم استعفایشان را پس بگیرند و از ایشان خواهش می‌کنیم که استعفایشان را پس بگیرند. رئیس هیات موسس خبر دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در مورد استعفای سیدحسن خمینی از هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: آقای سیدحسن خمینی استعفا نداده‌اند و به فعالیت خود در هیات موسس ادامه می‌دهند.
با همه این تفاسیر همچنان مشخص نیست که آیا ناطق نوری استعفای خود را پس می گیرد یا خیر اما مشخصا با توجه به شخصیت وی احتمال این تصمیم بسیار کم یا حتی بعید است.
اما تصمیم سیدحسن خمینی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با توجه به ادعای روزنامه جمهوری و نزدیکی مسئولان این نشریه با بیت حضرت امام،احتمال استعفای قطعی سید حسن خمینی دور از ذهن نیست.

نظر شما