شناسهٔ خبر: 20532471 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

جلسه ششم دادگاه شرکای بابک زنجانی برگزار شد

ادعای متهم ردیف دوم: تمام کارها را با مقامات امنیتی در میان می‌گذاشتم

صاحب‌خبر -

ایلنا|   ادامه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی روز گذشته با جدال لفظی میان قاضی و وکیل مدافع متهم به پایان رسید. مهدی شمس متهم ردیف دوم از سوی قاضی دادگاه در مظان این اتهام قرار گرفته که بابک زنجانی را به‌عنوان فردی قابل اعتماد و دارای ارتباطات کاربردی در زمینه فروش نفت به وزرای دولت سابق معرفی کرده و مسئولان نیز براساس اعتباری که مهدی شمس میان آنها داشته محموله‌های نفتی را به بابک زنجانی تحویل داده‌اند.
مهدی شمس روز گذشته نخستین دفاعیاتش در جلسه ششم را با این جمله آغاز کرد: «کلام آخر را می‌گویم و درخواست دارم که دادگاه غیرعلنی برگزار شود. در طول این جلسات همواره سعی کردم با دلایل و سند شفاف‌سازی کنم.»
شمس گفت: «با اسناد ناشیانه‌ای که از طریق هلدینگ سورینت تهیه شده بنده را گرفتار کردند. حال که فرصتی با کمک قوه قضائیه و دادستان تهران فراهم شده است، امیدوارم زوایای پنهان پرونده آشکار شود و به‌طور خصوصی آماده ارایه توضیحات هستم.»
شمس با بیان این‌که با هدف خدمت راهی کشور شدم، گفت: تمام کارهایم را جزء به جزء با مقامات امنیتی در میان گذاشتم و با تأیید آنها اقدام کردم. جالب این است که متهم می‌شوم که همکاری نکردم اما یک کشتی‌گیر چگونه می‌تواند با دست و پای بسته به میدان برود؟ من می‌توانستم اونور ایر را بفروشم و خود و نسل بعدم را بیمه کنم؟  پس از پایان دفاعیات شمس، افشار، وکیل مدافع متهم به وکالت از موکل خود موارد چندی را درخصوص کیفرخواست صادره مطرح کرد. افشار گفت: براساس ماده 359 قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر ترتیب و نحوه رسیدگی در دادگاه باید بگویم که بند پ این قانون در این دادگاه رعایت نشد. درحال حاضر نمی‌دانم شکات اصلا شکایتی دارند یا خیر؟
قاضی مقیسه گفت: مثل این‌که وقتی آقای مهدوی، نماینده شرکت نفت شکایت و ادعای خود را مطرح و در این زمینه مفصل مطالبی را بیان کردند، شما خواب بودید. آیا در دادگاه حضور داشتید؟ شما به وکلای خود گفته‌اید که دادگاه را کش بدهند. افشار اظهار کرد: عالما و عامدا در جرم اخلال عنصر معنوی جزو عناصر اصلی است که این عنصر برای موکل من احراز نشده است. عنصر قانونی شاید وجود داشته باشد اما عنصر معنوی وجود ندارد. قاضی مقیسه در پاسخ به دفاعیات وکیل متهم نفتی گفت: آقای وکیل لطفا شما در دفاع از کیفرخواست سخن بگویید و احراز عناصر جرم را برعهده دادگاه بگذارید.
وکیل متهم اظهار کرد: وزرا اصلا موکل من را نمی‌شناختند. کسانی که موکل من از آنها تاییدیه گرفته بود جزو مسئولان عالیرتبه کشوری هستند. قاضی مقیسه گفت: موکل شما در جریان غارت اموال مردم قرار گرفتند و اصلا دست از کار نکشیده و به غارت اموال مردم ادامه دادند و این ادعای شماست که می‌گویید مسئولان عالیرتبه او را (زنجانی) تأیید کردند.
قاضی مقیسه در ساعت ۱۲ ظهر با بیان این‌که ادامه دفاعیات مهدی شمس را به جلسه بعدی موکول می‌کنیم، ختم این جلسه را اعلام کرد و از تشکیل جلسه بعدی در تاریخ 7/۵/96 خبر داد.

 

نظر شما